پایان تب‌و‌تاب هوش مصنوعی؟ افت کاربران ChatGPT و بازگشت بینگ به دوران قبل از GPT-4

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
عکس لپتاپ در وبسایت OpenAI صفحه ChatGPT
تعداد کاربران سرویس‌های هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT و Bing Chat و Google Bard کاهش یافته است و این موضوع احتمالاً به پایان سال تحصیلی ارتباط دارد.
تبلیغات

پس از رشد انفجاری در اواخر ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳، به‌نظر می‌رسد چت‌بات پرحاشیه‌ی شرکت OpenAI در حال از دست دادن کاربر است. بر اساس داده‌های شرکت تحقیقاتی سیمیلاروب، ترافیک نسخه‌ی موبایل و دسکتاپ ChatGPT در ماه گذشته‌ی میلادی ۹٫۷ درصد در سراسر دنیا افت کرد.

با فرض دقیق‌بودن داده‌های سیمیلاروب، این نخستین بار است که تعداد کاربران فعال چت جی پی تی کاهش پیدا می‌کند. مؤسسه‌ی تحقیقاتی سنسور تاور که روی بازار اپلیکیشن نظارت می‌کند، ماه گذشته از کاهش تعداد دانلودهای نسخه‌‌ی iOS چت جی پی تی خبر داده بود.

کاهش علاقه به سرویس‌های هوش مصنوعی صرفاً محدود به ChatGPT نیست و این موضوع در کل صنعت دیده می‌شود. آمار سیمیلاروب نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر افراد کمتری مشغول استفاده از نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل مایکروسافت بینگ، گوگل بارد و Character.AI بوده‌اند.

به هنگام انتشار عمومی بینگ چت (چت‌بات هوش مصنوعی بینگ) تعداد کاربران موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت رشد قابل‌توجهی تجربه کرد؛ از آن زمان تاکنون، ترافیک ماهانه‌ی بینگ به‌صورت ثابت افت کرده است. انگجت می‌گوید بازدید فعلی بینگ تقریبا هم‌سطح زمانی است که این موتور جست‌و‌جو به مدل زبانی GPT-4 مجهز نشده بود.

تحلیلگران می‌گویند که احتمالاً کاهش تعداد کاربران هوش مصنوعی نتیجه‌ی پایان سال تحصیلی است. اکنون بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان مشغول گذراندن تعطیلات تابستانی هستند و نیازی به استفاده از ChatGPT و سرویس‌های مشابه ندارند.

دلیل دیگر ممکن است به ممنوعیت سرویس‌های هوش مصنوعی توسط شرکت‌های سامسونگ و اپل ربط داشته باشد. این دو شرکت گفته‌اند که به‌منظور جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه، به کارمندانشان اجازه نمی‌دهند از ChatGPT استفاده کنند. شاید این موضوع روی استفاده‌ی مردم عادی از ChatGPT اثر گذاشته باشد.

درحالی‌که آمار از افت کاربران هوش مصنوعی خبر می‌دهد، شبکه‌ی اجتماعی جدید تردز در حال جذب کاربران جدید با سرعت بسیار بالا است. اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند متا می‌خواهد با تردز، رکورد سریع‌ترین رشد تاریخ اپلیکیشن‌ها را که در اختیار ChatGPT است، جابه‌جا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات