اتحادیه اروپا استفاده از شارژر مشترک USB-C را برای همه گوشی‌ها از سال ۲۰۲۴ اجباری می‌کند

سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اتحادیه‌ی اروپا قانونی را تصویب کرده است که براساس آن، شارژر USB-C برای همه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها از سال ۲۰۲۴ اجباری می‌‌شود؛ ازاین‌رو، اپل به‌احتمال زیاد باید با پورت لایتنینگ محبوب خود خداحافظی کند.
تبلیغات

به‌گزارش ٰandroidauthority، قانون‌گذاران اروپایی امروز به توافقی دست پیدا کردند که براساس آن، تمام گوشی‌ها و تبلت‌ها و دوربین‌های فروخته‌شده در این منطقه باید پورت شارژ USB-C مشترک داشته باشند. قانون جدید برای آیفون‌های اپل که در‌حال‌حاضر از پورت لایتنینگ برای شارژ استفاده می‌کنند، نیز اعمال خواهد شد.

براساس قوانین اصلاح‌شده، تمام گوشی‌های هوشمند آینده‌ی فروخته‌شده در اتحادیه‌ی اروپا، ازجمله آیفون‌ها، برای شارژ تا پاییز ۲۰۲۴ به درگاه USB-C برای شارژ نیاز دارند. بدین‌ترتیب، مصرف‌کنندگان دیگر هر بار که دستگاه جدیدی می‌خرند، به شارژر و کابل متفاوت نیاز نخواهند داشت و برای تمام دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل کوچک و متوسط ​​از یک شارژر می‌توانند استفاده کنند. باوجوداین، قوانین فقط برای دستگاه‌هایی اعمال خواهد شد که ازطریق کابل سیمی شارژ می‌شوند.

الکس آگیوس سالیبا، گزارشگر پارلمان اروپا گفت:

امروز شارژر مشترک را در اروپا به واقعیت تبدیل کرده‌ایم! مصرف‌کنندگان اروپایی مدت‌ها از انباشته‌شدن شارژرهای مختلف با هر دستگاه جدید ناراضی بودند. اکنون آن‌ها می‌توانند از یک شارژر برای تمام وسایل الکترونیکی قابل حمل خود استفاده کنند.در این قانون، لپ‌تاپ‌ها، کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، هدفون‌ها، کیبوردها، موس‌های کامپیوتری، و دستگاه‌های قابل‌حمل نیز علاوه‌بر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، کنسول‌های بازی ویدئویی دستی و بلندگوهای قابل‌حمل نیز گنجانده شده‌اند. همچنین، مقرراتی برای شارژ بی‌سیم اضافه کرده‌ایم که تحول بعدی در فناوری شارژ و اطلاعات و برچسب‌گذاری بهبودیافته برای مصرف‌کنندگان است.

آگیونس سالیبا اضافه کرد به خریداران اطلاعات واضحی درباره‌ی ویژگی‌های شارژ دستگاه‌های جدید ارائه می‌شود که این امر برای آن‌ها آسان‌تر خواهد شد تا ببینند آیا شارژرهای فعلی‌شان سازگار هستند یا خیر. افزون‌براین، می‌توانند انتخاب کنند که آیا می‌خواهند گوشی‌های جدیدی با شارژر بخرند یا بدون شارژ. هنوز مشخص نیست که آیا تولیدکنندگان باید هر دو گزینه‌ی بسته‌بندی را در اروپا داشته باشند یا در‌صورت تمایل خریداران، به ارائه‌ی شارژر درون جعبه موظف هستند.

تعهدات مذکور به استفاده‌ی مجدد بیشتر از شارژرها منجر می‌شود و به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا سالانه ۲۵۰ میلیون یورو در خرید شارژر غیرضروری صرفه‌جویی کنند. پارلمان اروپا در بیانیه‌ی مطبوعاتی خاطرنشان کرد پیش‌بینی می‌شود شارژرهای دور‌ریخته‌شده و استفاده‌نشده سالانه حدود ۱۱ هزار تن زباله الکترونیکی تولید کنند.

درپایان، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا برای محصولات بدون پورت USB-C عرضه‌شده در بازار قبل از تاریخ توافق اعمال نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات