سیستم لایدار AFX، فوکوس خودکار مداوم را به دوربین ها می‌آورد

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
شرکتی ایرلندی دستگاهی با نام AFX تولید کرده است که از حسگر لایدار استفاده می‌کند. AFX که قابلیت فوکوس خودکار مداوم را به تمامی دوربین‌ها اضافه می‌کند، به‌زودی عرضه می‌شود.
تبلیغات

CDA-Tek شرکتی است که در شهر دوبلین کشور ایرلند فعالیت می‌کند و به‌تازگی از تولید محصولی با نام AFX خبر داده است. AFX سیستمی خودکار و دستی برای کنترل فوکوس است که قابلیت‌های بسیار زیاد و جامعی دارد و برای دوربین‌های سینمایی Blackmagic Pocket 4K و Blackmagic Pocket 6K تولید شده است. دستگاه AFX برای لنزهایی که فوکوس دستی دارند، با استفاده از مکانیسم موتور امکان کنترل فوکوس هم فراهم می‌کند.

AFX که اطلاعاتش نخستین بار توسط خبرگزاری EOS HD به ‌اشتراک گذاشته شد، در دسته‌ی حسگرهای لایدار (LiDAR) قرار می‌گیرد و برای کار کردن، از انرژی باتری داخلیِ قابل‌ شارژ خود استفاده می‌کند؛ استفاده از این نوع باتری باعث می‌شود AFX هیچ نیازی به منبع انرژی خارجی نداشته باشد. به‌علاوه AFX برای سازگاری با دوربین‌های بلک مجیک (Blackmagic) نیازی به کابل ندارد و ازطریق بلوتوث به دوربین وصل می‌شود. 

AFX که در نگاه اول همچون افزونه‌ای برای کنترلر PBC شرکت CDA-Tek به ‌نظر می‌رسد، از تمامی قابلیت‌های کنترلر PBC بهره می‌گیرد و این یعنی، سیستمی است که کاملا به خود اتکا دارد. AFX همچنین رابطی برای موتورهای Tilta Nucleus M و Tilta Nucleus N دارد تا بتواند قابلیت تنظیم دستی فوکوس را روی تمامی لنزها در تمامی دوربین‌ها ارائه دهد.

بر اساس صفحه‌ای که برای این محصول در وب‌سایت ایندی گوگو (IndieGoGo) ایجاد شده، اصلی‌ترین قطعه‌ی AFX حسگر لایدار است که به‌صورت مداوم فاصله‌ی خود با نزدیک‌ترین سوژه‌ی محیط را اندازه می‌گیرد. بر اساس همین فاصله، AFX می‌تواند فوکوس بسیار دقیقی ارائه دهد. 

سیستم لایدار AFX روی دوربین از نمای جلو

در بخش توضیحات AFX در ایندی گوگو می‌خوانیم: «با استفاده از این روش (حسگر لایدار برای اندازه‌گیری فاصله‌ی دستگاه تا اشیاء)، لنز به‌صورت بی‌درنگ و همیشگی برای دستیابی به بهترین موقعیت فوکوس حرکت می‌کند؛‌ بنابراین برخلاف دیگر سیستم‌های فوکوس مبتنی ‌بر تصویر، نه‌تنها عملکرد فوکوس افت پیدا نمی‌کند بلکه عملکرد سیستم فوکوس در محیط‌هایی که نور کم دارند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.»

AFX دو حالت فوکوس خودکار نقطه‌ای و فوکوس خودکار مداوم دارد

CDA-Tek می‌گوید AFX می‌تواند در حالت فوکوس خودکار تک‌نقطه‌ای (Single-Point Autofocus) یا فوکوس خودکار مداوم (Continuous Autofocus) کار کند.

در ادامه‌ی توضیحات می‌خوانیم: «در حالت AFS، زمانی‌که دکمه‌ی مربوطه روی کنترلر فشرده شود، لنز محصول روی نزدیک‌ترین سوژه‌ی مرکزی فوکوس می‌کند. فرایند فوکوس به‌همین صورت ادامه می‌یابد تا دکمه‌ی مربوطه بار دیگر فشرده شود یا به‌صورت دستی روی سوژه‌ها فوکوس کنید. در حالت AFC، لنز محصول به‌صورت مداوم روی نزدیک‌ترین سوژه‌ی مرکزی فوکوس می‌کند و به‌همین دلیل می‌توانید حرکات فردی که در حال راه رفتن به سمت دوربین است، پایش کنید و همواره روی او فوکوس کنید.» 

به‌همراه AFX یک ریموت‌کنترل کوچک بی‌سیم عرضه می‌شود که به شما امکان می‌دهد به‌سادگی از قابلیت‌های AFX برای شرایط مختلف بهره بگیرید. ریموت‌کنترل محصول همچنین امکان کنترل دستی فوکوس ارائه می‌دهد. از این ریموت‌کنترل می‌توان برای تغییر برخی از تنظیمات دوربین‌های سری Blackmagic Pocket استفاده کرد.

کنترلر AFX برای جابه‌جایی در بین دو حالت فوکوس خودکار محصول و حالت فوکوس دستی هم کاربرد دارد. CDA-Tek همچنین می‌گوید حسگر به‌کاررفته در AFX حالتی ویژه تحت عنوان QuadLock دارد. در این حالت کاربر می‌تواند چهار نقطه‌ی انتقال روی حسگر انتخاب کند تا حسگر، فرایند انتقال به حالت‌های مختلف در بین این نقاط انجام دهد. 

سیستم لایدار AFX روی دوربین از نیم رخ

بیشترین کاربرد AFX در دوربین‌های سینمایی سری Blackmagic Pocket خواهد بود؛ بااین‌حال با وصل کردن یک موتور فوکوس Tilta می‌توان از AFX در تمامی دوربین‌ها و لنزها استفاده کرد. بدین منظور باید موتور فوکوس Tilta را با استفاده از کابل و آداپتور مخصوص به AFX وصل کنید. CDA-Tek دو نسخه از سیستم AFX را عرضه می‌کند. نسخه‌ی اول مخصوص کسانی است که از پروژه‌ی PBC حمایت مالی کرده‌اند و به‌همراه این کنترلر با قیمت تقریبا ۲۳۵ دلار به آن‌ها عرضه می‌شود. سیستم AFX به‌صورت مستقل تقریبا ۳۲۵ دلار قیمت دارد. 

لایدار یکی از جدیدترین فناوری‌های فوکوس خودکار است که در گوشی‌های آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس هم دیده می‌شود. در روزهایی که لایدار به‌صورت گسترده در صنعت دوربین استفاده شود، قطعا شاهد بهبودهایی محسوس در قابلیت فوکوس خودکار دوربین‌ها خواهیم بود. ترکیب کردن حسگر لایدار با الگوریتم‌های یادگیری عمیق و هوش مصنوعی قطعا باعث ایجاد نتایجی شگفت‌انگیز خواهد شد. CDA-Tek می‌گوید فرایند تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار AFX به‌پایان رسیده است و این محصول به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد. 

ویدئوی معرفی محصول را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این محصول دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات