I/O Braid؛ کابل هوشمند گوگل با توانایی کنترل پخش موسیقی ازطریق فرمان لمسی

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل روی نوعی کابل با پوشش بافته‌شده برای هدفون‌ها کار می‌کند که ظاهری جذاب دارد و ازطریق فشار دادن آن می‌توان پخش موسیقی را کنترل کرد.
تبلیغات

گوگل به‌عنوان یکی از نام‌آشنا‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور دنیا همواره نشان داده است که به خلق نوآوری‌های جدید علاقه‌ای ویژه دارد؛ این شرکت پیش‌تر توانسته نوعی ژاکت خاص تولید کند که به لمس حساس است. گوگل همچنین ازطریق پروژه‌ی سولی و سیستم موشن سنس تلاش کرده است نحوه‌ی تعامل با گوشی‌های هوشمند را وارد مرحله‌ای جدید کند.

اهالی مانتین ویو در جدیدترین تلاش خودشان برای خلق محصولات نوآورانه روی کابل هدفون‌ها دست گذاشته‌اند. کابل هوشمند گوگل که پوششی بافته‌شده دارد و از آن با نام I/O Braid یاد می‌شود، به کاربر امکان می‌دهد ازطریق انجام کارهایی نظیر فشردن کابل یا وارد کردن ضربه‌ی کوچک به آن، به کنترل لوازم الکترونیکی بپردازد. 

کابل هوشمند گوگل Google I/O Braid

کابل هوشمند گوگل فعلا مراحل آزمایشی را سپری می‌کند

گوگل می‌گوید کابل هوشمندش از نوعی سیستم ویژه با نام Helical Sensing Matrix (موسوم‌به HSM) استفاده می‌کند تا دستوراتی را که کاربر ازطریق انگشتش روی پوشش کابل اعمال می‌کند، بفهمد. در پوشش بافته‌شده‌ی کابل موردبحث مجموعه‌ای از رشته‌های باریک خازنی و رسانا جای داده شده‌اند تا کابل بتواند تشخیص دهد کاربر در چه هنگامی آن را لمس می‌کند. ناگفته نماند این کابل از تمامی طرفین خود که ۳۶۰ درجه را شامل می‌شود، توانایی فهمیدن لمس شدن توسط دست را دارد. در پوشش کابل همچنین از رشته‌های فیبر نوری به‌منظور ارائه‌ی بازخورد بصری استفاده شده است. این رشته‌ها درصورت لمس‌شدن توسط کاربر تغییر رنگ می‌دهند و نوعی جلوه‌ی زیبا ایجاد می‌کنند.

در نظر داشته باشید که کابل بافته‌شده‌ی گوگل در حال حاضر بیشتر جنبه‌ی پروژه‌ای تحقیقاتی دارد و به‌این‌زودی‌ها قرار نیست به‌عنوان محصولی مجزا روانه‌ی بازار شود. با این‌حال گوگل در اطلاعیه‌ی جدید به شماری از راه‌هایی که می‌توان با اتکا بر آن‌ها از کابل هوشمند جدید استفاده‌هایی مفید کرد، اشاره می‌کند. برای مثال می‌توانید از I/O Braid برای اضافه‌کردن پشتیبانی از فرمان‌های لمسی به سیم برق محصولات الکترونیکی نظیر اسپیکر هوشمند یا هدفون استفاده کنید. همچنین می‌توانید این پوشش بافته‌شده را که می‌تواند به‌صورت مستقیم به گوشی متصل شود به بند سوییشرت خود اضافه کنید و ازطریق فرمان لمسی به کنترل پخش موسیقی روی گوشی بپردازید. 

گوگل برای این‌که بتواند پوشش بافته‌‌شده‌ی جدید خود را به‌گونه‌ای بسازد که توانایی تشخیص انواع فرمان‌های لمسی را داشته باشد، داده‌های متنوعی را از افرادی که به‌صورت داوطلبانه در این پروژه شرکت و ازطریق انگشت خود با I/O Braid تعامل برقرار کرده‌اند، جمع‌آوری کرده است. گوگل سپس مدلی از فناوری یادگیری ماشین را روی داده‌های به‌دست‌آمده اضافه کرد تا درنهایت پوشش بافته‌شده بتواند انواع فرمان‌های لمسی نظیر کشیده‌شده انگشت، ضربه‌ی کوچک ازطریق دو انگشت، فشار دادن یا پیچاندن را از یک‌دیگر تشخیص دهد.

گوگل می‌گوید نرم‌افزارِ تزریق‌شده به این کابل هوشمند می‌تواند انواع ژست‌های لمسی را با دقتی درحدود ۹۴ درصد تشخیص دهد که ادعایی جالب‌توجه است. این عدد برای نسل اول کابل کاملا قابل‌قبول است، اما امکان دارد روی تجربه‌ی نهایی کاربران تأثیر منفی بگذارد؛ زیرا در هر صورت با محصولی طرف نیستیم که دقتی ۱۰۰ درصدی از خود نشان دهد. مشکل بالقوه‌ی دیگری که احتمال پدیدار شدن آن وجود دارد این است که برای مثال اگر I/O Braid با هدفون ادغام شود ممکن است کاربر به‌صورت ناخواسته کابل را فشار دهد و فرمان لمسی به آن منتقل کند. اتفاقی که اصلا به مذاق کاربران خوش نخواهد آمد.

کابل هوشمند گوگل Google I/O Braid

کابل هوشمند گوگل برای بازخورد بصری از رشته‌های فیبر نوری استفاده می‌کند

گوگل می‌گوید نتایج بررسی‌هایش نشان می‌دهد I/O Braid برای دیدن‌شدن در بازار پتانسیل زیادی دارد و شمار درخوتوجهی از کاربران آن را به روش‌های عادی برقراری تعامل با محصولات الکترونیکی، ترجیح خواهند داد. افرادی که در تحقیقات گوگل شرکت کرده‌اند به‌طور معمول گفته‌اند که استفاده از کابل هوشمند برای تغییر شدت صدای موسیقی، بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از روش‌های معمولی است. همانطور که اشاره کردیم، I/O Braid پروژه‌ای تحقیقاتی است و احتمال دارد که هیچ‌گاه به‌مرحله‌ی تولید انبوه نرسد. 

کابل هوشمند گوگل Google I/O Braid

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد کابل هوشمند گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات