دولت آمریکا انتظار دارد واکسن ویروس کرونا تا نوامبر آماده شود

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
کارشناسان بیم آن دارند که فشار ترامپ برای ساخت سریع واکسنی برای کووید ۱۹ موجب شود ایمنی و کارآیی واکسن به‌خوبی مورد آزمایش قرار نگیرد.
تبلیغات

طبق گزارش‌ها به مقامات بهداشتی سراسر آمریکا اعلام شده است که باید انتظار داشته باشند تا ماه نوامبر واکسن ویروس کرونا برای کارکنان بهداشتی و گروه‌های درمعرض خطر بالا دردسترس قرار گیرد. به گزارش نیویورک‌تایمز، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به مقامات بهداشتی اطلاع داده است که دوزهای محدودی از واکسن کووید ۱۹ ممکن است تا اوایل نوامبر سال ۲۰۲۰ دردسترس قرار گیرد. این جدول زمانی بلندپروازنه موجب افزایش نگرانی درمیان کارشناسان بهداشت عمومی درمورد تصویب واکسنی شده است که به‌جای علم، با ملاحظات سیاسی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری هدایت می‌شود.

منتقدان نگران هستند که دولت ترامپ فرایند توسعه‌ی واکسن را سیاسی کرده است و اینکه رئیس‌جمهور به‌دنبال دستیابی به واکسن قبل از روز انتخابات است و ممکن است برای انتشار واکسنی فشار آورد که تمام آزمایش‌های ایمنی لازم را نگذرانده باشد.

دکتر آنتونی فائوچی، کارشناس بیماری‌های عفونی در دولت گفت که با احتیاط خوش‌بین است که واکسنی تا پایان امسال دردسترس قرار گیرد اما افزود از انتشار واکسن خشنود نخواهد بود، مگر اینکه مشخص شده باشد واکسن بی‌خطر و مؤثر است. اما رئیس‌جمهور آمریکا به مردم اطمینان داده است که واکسنی به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت.

همان‌طور که CDC هفته‌ی گذشته اطلاع‌رسانی به مقامات بهداشتی را در این مورد آغاز کرد، ترامپ در جریان سخنرانی کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان گفت: «ما درحال تحویل درمان‌های نجات‌دهنده هستیم و قبل از پایان سال و شاید زودتر واکسنی تولید خواهیم کرد.» طبق دستورالعمل CDC، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، کارمندان امنیت ملی و دیگر گروه‌های درمعرض خط بالا اولین دور واکسن‌ها را دریافت خواهند کرد.

چندین متخصص واکسن و بهداشت عمومی خاطرنشان کردند که کارآزمایی‌های مرحله‌ی نهایی واکسن‌های آزمایشی هنوز در مرحله‌ی ثبت‌نام داوطلبان قرار دارند و در بهترین حالت، در نیمه‌ی راه هستند. واکسن‌های آزمایشی دو نوبته هستند و با فاصله‌ی یک ماه داده می‌شوند. چندین متخصص گفته‌اند که متوجه نمی‌شوند چگونه ممکن است قبل از یک نوامبر داده‌های کافی درمورد اثربخشی و ایمنی واکسن به دست آید. دکتر پل اوفیت متخصص ایمن‌سازی بیمارستان کودکان فیلادلفیا که در کمیته‌ی مشاوره واکسن سازمان غذا و دارو حضور دارد گفت: «آماده بودن منطقی است. اما کوتاه کردن کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم قبل از به دست آوردن اطلاعات لازم منطقی نیست.» پیتر هوتز، رئیس دانشکده پزشکی گرمسیری دانشگاه بیلور نیز گفت که او از اینکه سازمان غذا و دارو قبل از آگاهی از اثربخشی یا ایمنی واکسن از مجوز استفاده‌ی اضطراری برای تأیید یک واکسن استفاده کند، بسیار نگران است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات