طرح اینترنت ملی در سند همکاری ایران و چین قید شده است

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی نماینده مجلس یازدهم، در پیش‌نویس سند همکاری ایران و چین، بخشی مربوط به توسعه فضای مجازی وجود دارد که به اجرای طرح اینترنت ملی اشاره دارد.
تبلیغات

به‌گفته‌ی یک نماینده مجلس یازدهم، یکی از محورهای همکاری در سند همکاری ایران و چین مربوط به فضای مجازی است و در همین زمینه چین قصد دارد به ایران برای ایجاد اینترنت ملی کمک کند. وی همچنین می‌گوید که اگر در این زمینه، کشور دیگری هم بخواهد به ایران کمک کند، از او استقبال می‌شود.

محمدصالح جوکار در گفت‌وگو با پایگاه خبری «انتخاب» گفت: «در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، این موضوع تحت عنوان همکاری دو کشور در جهت توسعه‌ی فضای مجازی قید شده است.» آن‌گونه که جوکار می‌گوید، بحث ملی شدن اینترنت که در طرح جدید نمایندگان مجلس تحت عنوان ساماندهی فضای مجازی مطرح شده نیز مربوط برای دیروز و امروز نیست و دولت طبق برنامه ششم مکلف بوده تا اینترنت را در کشور ملی کند.

به‌گفته‌ی این نماینده مجلس یازدهم، طرح اخیر نمایندگان مجلس، اصراری بر اجرای همین مسئله است و هیچ مشکل زیرساختی هم برای اجرای آن وجود ندارد؛ جوکار می‌گوید مشکل ایران صرفا مربوط به عدم وجود سرورها در داخل کشور است. جوکار در توضیح تحمیل هزینه‌های اینترنت به‌دلیل وابستگی به پلتفرم‌های خارجی گفت:

امروز میلیاردها تومان هزینه بر کشور به‌دلیل اینترنت تحمیل می‌شود و منابع ملی ما صرف شبکه‌های خارجی می‌شود. بحث اینترنت ملی یک بحث و موضوع گسترده است که از گذشته بوده و امروز می‌تواند یک فرصت خوبی برای ما خلق کند که باید از آن استفاده شود.

جوکار تصریح می‌کند که اینترنت ملی هیچ تهدیدی برای کسب و کارهای اینترنتی ایجاد نمی‌کند؛ چراکه قصد آن محدودیت نیست. بااین‌حال او تأکید دارد که فضای مجازی در داخل کشور باید مدیریت و در این زمینه، از تجربیات دیگر کشورها در ارائه‌ی اینترنت ملی استفاده شود. به‌گفته‌ی جوکار: «ما در بحث شبکه‌های اجتماعی اعتقاد داریم که این شبکه‌ها بایستی به پروتکل‌ها و قوانین کشور احترام بگذارند. این درست نیست که شبکه‌های اجتماعی مستقل باشند و هرچه خواستند عمل کنند یا مدیریت آن‌ها در اختیار کشورهای میزبان سرورها، امثال آمریکا یا کانادا باشد.»

این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم می‌گوید نیاز به فیلترشدن تمام شبکه‌های اجتماعی نیست و می‌توان مانند کشور ترکیه، محدودیت‌هایی برای آن‌ها درنظر گرفت تا به فعالیت خود در ایران نیز ادامه دهند.

جوکار می‌گوید شبکه‌های اجتماعی باید برخی تعهدات را درقبال کشورها رعایت کنند و تهدیدی برای امنیت آن‌ها نباشند. او در همین زمینه گفت: «ما شاهد بودیم که نیروهای داعش از طریق همین شبکه‌های اجتماعی هماهنگی‌ها را انجام می‌دادند.»

صالح جوکار همچنین می‌گوید در اینترنت ملی بحث فیلترینگ مطرح نیست و مردم می‌توانند به‌راحتی از سایت‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده کنند.

جوکار درپاسخ به نقش وزارت ارتباطات در طرح اینترنت ملی اظهار می‌کند که «وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد متولی، طبق قانون و برنامه ششم، موظف به اجرای طرح اینترنت ملی است و انتظار می‌رفت که تا امروز این اتفاق رخ می‌داد. ولی تعبیری در این زمینه وجود دارد که اتفاقا خیلی هم شفاف است؛ ما تمام زیرساخت‌های لازم را برای اینترنت ملی را داریم ولی اراده‌ای برای انجام آن نیست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات