ساعت های هوشمند گلکسی واچ 3 و گلکسی واچ اکتیو 2 به قابلیت ثبت نوار قلب مجهز شدند

جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ از انتشار قابلیت ثبت نوار قلب (ECG)‌ برای ساعت‌های گلکسی واچ ۳ و گلکسی واچ اکتیو ۲ خبر داد. واچ ۳ سامسونگ همچنین به قابلیت تخمین اکسیژن خون مجهز شده است.
تبلیغات

سامسونگ به‌هنگام رونمایی گلکسی واچ ۳ (Samsung Galaxy Watch 3) اعلام کرد این ساعت هوشمند از حسگرهای لازم برای ثبت نوار قلب (الکتروکاردیوگرام موسوم به ECG) برخودار است. چیزی از رونمایی رسمی گلکسی واچ ۳ نگذشته بود که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز اپلیکیشن نظارت روی نوار قلب را برای ساعت‌های سامسونگ صادر کرد. با وجود صدور مجوز سازمان غذا و دارو، واچ ۳ سامسونگ امکان ثبت نوار قلب را ارائه نمی‌داد. شرکت کره‌ای سرانجام روز گذشته در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد امکان ثبت نوار قلب به دو ساعت گلکسی واچ ۳ و گلکسی واچ اکتیو ۲ (که در اواخر ۲۰۱۹ عرضه شد) اضافه شده است.

اپلیکیشن نظارت روی نوار قلب سامسونگ تا پیش از این در انحصار کاربران کره‌ی جنوبی بود، بااین‌حال اکنون دردسترس کاربران ساکن در ایالات متحده هم قرار گرفته. اپلیکیشن موردبحث به کاربران امکان می‌دهد روی ضربان قلب خود نظارت کنند تا درصورت وجود آریتمی قلبی و خطرها ناشی از آن، سریعا به دکتر مراجعه کنند. یکی از شایع‌ترین آریتمی‌های قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی یا ای‌فیب (AFib) نام دارد که ظاهراً ساعت‌های سامسونگ می‌توانند آن را تشخیص دهند؛ این بیماری با کاهش حرکت خون در دهلیزها، سبب تشکیل لخته و رها‌شدن آمبولی در گردش خون و بروز سکته‌ی مغزی می‌شود.

سامسونگ می‌گوید نوار قلبی که توسط ECG Monitor ثبت می‌کنید، به‌هنگام اتصال ساعت به گوشی‌های هوشمند سری گلکسی، ازطریق اپلیکیشن Health Monitor قابل‌دسترس خواهند بود. سامسونگ در بیانیه‌ی خود به‌صراحت گفت قابلیت ثبت نوار قلب برای کسانی که زیر ۲۲ سال سن دارند مناسب نیست.

اپلیکیشن نوار قلب / ECG ساعت گلکسی واچ 3 / Galaxy Watch 3

درصورتی‌که به ثبت نوار قلب تمایل دارید وارد اپلیکیشن مربوطه شوید. در این شرایط، ساعت سامسونگ از شما می‌خواهید مطمئن شوید که ساعت به‌شکلی مناسب روی مچ دست بسته شده باشد. در مرحله‌ی بعد، انگشت خود را روی دکمه‌ای که در بخش بالای سمت راست ساعت (به‌طور دقیق‌تر: موقعیت ساعت ۲:۰۰) وجود دارد قرار می‌دهید. همان‌طور که در تصویر موجود در مقاله می‌توانید ببینید، اپلیکیشن ECG Monitor به‌صراحت اعلام می‌کند که به‌دنبال فهمیدن حمله‌ی قلبی نیست؛ بنابراین اگر حس می‌کنید که احساس ناخوشایندی در قفسه‌ی سینه دارید، هرگز به ساعت اعتماد نکنید و مستقیما سراغ دکتر بروید.

درکنار امکان ثبت نوار قلب، سامسونگ از اضافه‌شدن قابلیت تخمین سطح اکسیژن خون به گلکسی واچ ۳ خبر می‌دهد. تخمین سطح اکسیژن خون قابلیتی است که در اکثر ساعت‌های رده‌بالای جدید پیدا می‌شود و در اپل واچ سری ۶ هم حضور دارد. گلکسی واچ ۳ و دیگر ساعت‌ها برای اینکه بتوانند سطح اکسیژن خون را به‌شکلی دقیق تخمین بزنند به حسگری تخصصی نیاز دارند که ساعت سامسونگ از آن برخوردار است. سامسونگ در بیانیه‌ی خود گفت قابلیت موردبحث به کاربران کمک می‌کند تا حدی بفهمند سیستم تنفسی بدن‌شان چگونه اکسیژن را به جریان خون منتقل می‌کند؛ گلکسی واچ ۳ برای تخمین سطح اکسیژن خون، اهدافی نظیر تناسب اندام یا دیگر اهداف مربوط به سلامت بدن را دنبال می‌کند.

گلکسی واچ ۳ و گلکسی واچ اکتیو ۲ به گروه کوچکی از ساعت‌های هوشمند ملحق می‌شوند که از پس ثبت نوار قلب برمی‌آیند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد فهرست ساعت‌های هوشمند مجهز به این قابلیت همواره در حال افزایش است. نخستین بار اپل بود که در سال ۲۰۱۸ با معرفی اپل واچ سری ۴، سراغ استفاده از حسگر نوار قلب رفت. اپل در آن زمان مانور بسیار ویژه‌ای روی این قابلیت داد. از زمان عرضه‌ی اپل واچ سری ۴، ساعت‌های پرچم‌دار جدیدتر اپل نیز به این قابلیت مجهز شده‌اند. همچنین هفته‌ی گذشته بود که فیت‌بیت توانست مجوز سازمان غذا و دارو را برای اپلیکیشن نوار قلب خود دریافت کند.

زومیت پیش‌تر در مقاله‌ای ویژه، نگاهی متفاوت به قابلیت ثبت نوار قلب در اپل واچ سری ۴ انداخته که درصورت تمایل می‌توانید آن را مطالعه کنید. همان‌طور که در آن زمان اعلام کردیم، به‌طور حتم یک ساعت مچی هوشمند نمی‌تواند حداقل در زمینه‌ی ثبت الکتروکاردیوگرام، نتایجِ قابل‌استنادی ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات