فروش خودروهای احتراقی در کالیفرنیا از سال ۲۰۳۵ ممنوع خواهد بود

پنج‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دفتر فرمانداری کالیفرنیا اعلام کرد که از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای احتراقی بنزینی و دیزلی جدید در این ایالت ممنوع خواهد بود. اجرای این دستورالعمل باعث کاهش ۳۵ درصدی آلایندگی در این ایالت خواهد شد.
تبلیغات

در طول زمان در ایالات متحده، کالیفرنیا در‌زمینه‌ی تدوین و اجرای استانداردهای مصرف سوخت پیشرو است. در سال‌های اخیر، مقام‌های این ایالت ایده‌ی ممنوعیت کامل فروش خودروهای مجهز به پیشرانه‌ی بنزینی را مطرح کرده‌اند. هم‌اکنون، ایالت کالیفرنیا قصد دارد با ممنوعیت فروش وسایل نقلیه‌ی بنزینی با فرمان اجرایی فرماندار فعلی، این هدف را رسما محقق کند. این اخبار برگرفته از اسناد رسمی منتشر‌شده‌ی‌ استانداری است.

گوین نیوسام / Gavin Newsom فرماندار ایالت کالیفرنیا / California Governor آمریکا

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، دستورالعملی صادر کرد که طبق آن، تمام خودروهای سواری جدید فروخته‌شده در این ایالت باید تا سال ۲۰۳۵ بدون انتشار آلایندگی (Zero Emission) باشند. این بدان‌معنا است که خودروسازان دیگر نمی‌توانند خودروهای جدید با پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی در کالیفرنیا بفروشند. همچنین، به‌نظر نمی‌رسد که این دستورالعمل برای خودروهای سازگار با محیط‌زیست، مانند مدل‌های پلاگین هیبریدی استثنا داشته باشد.

صدور این دستورالعمل گامی اساسی برای کالیفرنیا است و هم‌اکنون، هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (California Air Resources Board) وظیفه دارد مقرراتی تدوین کند تا مطمئن شود تا سال ۲۰۳۵، انتشار آلایندگی تمام خودروهای سواری و کامیون‌های جدید در این ایالت صفر است. همچنین، این هئیت مقررات مشابهی برای خودروهای نیمه‌سنگین و سنگین تدوین خواهد کرد که از سال ۲۰۴۵ اجرایی خواهد شد. طبق ارزیابی‌ها، تا آن زمان دستیابی به چنین هدفی امکان‌پذیر خواهد بود. نیوسام می‌گوید هدف این دستورالعمل ازبین‌بردن تمام آلاینده‌های مضر در وسایل نقلیه‌ی بنزنی و تلاش برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

خودروی الکتریکی / electric car شورولت / chevrolet قرمز رنگ در حال شارژ

دفتر فرمانداری کالیفرنیا اعلام کرد که بخش حمل‌و‌نقل مسئول بیش از نیمی از آلودگی کربن در کالیفرنیا و ۸۰ درصد از آلودگی‌های دودزا و ۹۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای سمی است. این در حالی است که شهرهای حوزه‌ی لس‌آنجلس و دره‌ی مرکزی کثیف‌ترین و سمی‌ترین هوا را در این کشور دارند. در اطلاعیه‌ی فرمانداری کالیفرنیا، آمده است:

حرکت به‌سمت وسایل نقلیه با انتشار آلایندگی صفر بیش از ۳۵ درصد کاهش در انتشار گازهای گلخانه‌ای و ۸۰ درصد بهبود در انتشار اکسیدهای نیتروژن از خودروها را به‌دنبال خواهد داشت.

درحالی‌که خودروهای الکتریکی گران‌تر از نمونه‌های بنزینی خود هستند، نیوسام گفت:

تا زمان اجرای قوانین، مطمئنا خودروهای بدون آلایندگی ارزان‌تر و بهتر از خودروهای سنتی دارای سوخت فسیلی خواهند بود. انتظار می‌رود این موضوع درست باشد؛ زیرا شرکت‌ها در تلاش‌اند تا هزینه‌های تولید باتری را کاهش دهند و خودروهای الکتریکی را با مدل‌های بنزینی قابل‌رقابت کنند.

قوانین جدید فقط درباره‌ی فروش وسایل نقلیه جدید اعمال می‌شود و دفتر فرمانداری کالیفرنیا به‌صراحت اظهار کرد:

این دستورالعمل از مالکیت خودروهای بنزینی یا فروش آن‌ها در بازار خودروهای دست‌دوم شهروندان کالیفرنیایی جلوگیری نخواهد کرد.

کالیفرنیا بزرگ‌ترین بازار خودرو ایالات متحده به‌شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۹، کمی بیش از ۱۱ درصد کل فروش خودروهای جدید را ازآنِ خود کرده است. حرکت این ایالت به‌سمت کاهش و صفرکردن انتشار گازهای گلخانه‌ای احتمالا بر مردم سایر ایالت‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت. همچنین، این امر بر خودروسازان مؤثر خواهد بود؛ زیرا آن‌ها را به تولید محصولات پاک و بدون آلایندگی وادار می‌کند. هم‌اکنون، وسایل نقلیه‌ی بنزینی حدود ۵۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای کالیفرنیا را به‌خود تعلق می‌دهند؛ اما با دستورالعمل جدید، این رقم می‌تواند تا ۳۵ درصد کاهش یابد و باعث بهبود ۸۰ درصدی تولید اکسیدهای نیتروژن خودروهای بنزینی شود.

این تأثیرگذارترین اقدامی است که ایالت ما می‌تواند برای مقابله با تغییرات آب‌وهوا انجام دهد. در دهه‌های زیادی به خودروها اجازه داده‌ایم هوایی را آلوده کنند که فرزندان و خانواده‌های ما تنفس می‌کنند. اگر خودروهای ما باعث ابتلای بچه‌هایمان به آسم می‌شوند، مردم کالیفرنیا نباید نگران باشند. خودروهای ما نباید باعث بدتر‌شدن آتش‌سوزی‌ها شوند و هوای شهرها را پر از دود کنند. خودروها نباید یخچال‌های طبیعی را ذوب کنند یا سطح آب دریا را افزایش دهند؛ زیرا این تهدیدی برای سواحل و ساحل‌نشینان ما است.
خودروی الکتریکی / electric car تسلا قرمز در حال شارژ توسط ایستگاه شارژ کنار خیابان

کالیفرنیا اولین ایالت در ایالات متحده است که توقف فروش وسایل نقلیه‌ی بنزینی را در آینده اعلام کرد. این ایالت به ۱۵ کشور دیگر ازجمله آلمان و فرانسه و کانادا و نیز دو شهر ایالات متحده، یعنی سیاتل و لس‌آنجلس، می‌پیوندد که قبلا به انجام برنامه‌ی کاهش آلایندگی متعهد بوده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا ۱۴ ایالت دیگر تحت‌نظارت هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) نیز پیرو این امر خواهند بود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات