دولت چین: فروش اجباری تیک تاک به شرکت‌های آمریکایی منتفی است

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
باتوجه‌به جدیدترین مطالب منتشر شده از چین، دولت این کشور فروش تیک‌تاک به شرکت‌های دیگر را تأیید نکرده و آن را اخاذی می‌داند.
تبلیغات

اکنون مدتی است که دولت آمریکا با توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اشتراک‌گذاری ویدئو تیک‌تاک با مشکل مواجه شده است. ابتدا قرار بود این نرم‌افزار در ایالات متحده آمریکا به‌طور کامل تحریم شود؛ اما یک بازه‌ی زمانی مشخص شد که در این مدت این نرم‌افزار به شرکت دیگری فروخته شود. این مهلت ۳۰ شهریور (۲۰ سپتامبر) به پایان رسید اما هنوز خبری از خریده شدن تیک‌تاک در فضای مجازی منتشر نشده است.

هنوز اطلاعاتی از وضعیت فروش تیک‌تاک در فضای مجازی منتشر نشده است

انتظار می‌رفت طرفین درگیر در این مسئله سرانجام پس از گذشت این زمان به یک نتیجه‌گیری مشخص برسند؛ اما به‌نظر می‌رسد هنوز هیچ‌کدام از آن‌ها به جواب درستی نرسیده‌اند. هر کدام از شرکت‌های بایت‌دنس (ByteDance)، اوراکل (Oracle) و والمارت (Walmart) پیام‌های متناقضی درباره آینده مالکیت تیک‌تاک منتشر کرده‌اند؛ این مسئله سرمایه‌گذاران و کاربران را سردرگم کرده است. در همین حال، نارضایتی پکن از فروش این شبکه اجتماعی محبوب چینی کاملا مشهود است.

روز چهارشنبه، در یکی از روزنامه‌های انگلیسی زبان چینی مطلبی منتشر شد که نارضایتی این افراد را به واضح‌ترین شکل ممکن نشان می‌داد. در بخشی از این مطلب نوشته شده بود:

چین هیچ دلیلی برای تأیید معامله کثیف و ناعادلانه‌ای که به اوراکل و والمارت اجازه می‌دهد تیک‌تاک را با توسل به زور به‌دست بیاورد، ندارد.

کلمات تند موجود در این متن به‌طور کامل موضع چینی‌ها را در برابر فروش تیک‌تاک نشان می‌دهد. در ادامه این مقاله نیز به این مسئله اشاره شد که دولت آمریکا به‌دلیل موفقیت این شبکه اجتماعی، اکنون احساس ناآرامی می‌کند و می‌خواهد با بهانه امنیت ملی استفاده از آن را ممنوع کند. موفقیت این برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو بر هیچ‌کس پوشیده نیست، به‌خصوص اکنون که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی  درآمد تیک‌تاک به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد. استدلال نویسنده مقاله مذکور را می‌توان تا حدودی درست دانست؛ زیرا تیک‌تاک یک شبکه اجتماعی چینی بسیار موفق است و این مسئله اصلا برای دولت آمریکا و سیاست‌های آن مناسب نیست.

شبکه اجتماعی تیک تاک

این اتفاق علاوه‌بر تیک‌تاک روی شرکت‌های چینی دیگر نیز تأثیر منفی خواهد گذاشت. بایت‌دنس، شرکت فناوری اینترنت چندملیتی چین نیز از این مسئله مستثنی نخواهد بود. این شرکت بارها سعی داشته است که خودش را از سیاست‌های مقامات چینی جدا نشان دهد؛ اثبات این مسئله شرط اولیه برای فعالیت آزادانه شرکت‌های چینی در کشورهای غربی محسوب می‌شود.

پکن اکنون مجموعه‌ای از قوانین صادرات را اصلاح کرده است تا معاملات بالقوه تیک‌تاک را پیچیده‌تر و بدین شکل فروش برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی را به شرکت‌های خارجی محدود کند. بایت‌دنس و رسانه‌های دولتی چین گفته‌اند که این توافق‌نامه شامل انتقال فناوری نخواهد بود.

موضع دولت آمریکا در برابر توسعه‌دهندگان تیک‌تاک

همان‌طور که توسعه‌دهندگان تیک‌تاک از موضع خود کنار نکشیده‌اند، دولت ترامپ نیز اعلام کرده است که اگر توافق قابل قبولی بین آن‌ها حاصل نشود، دانلود این نرم‌افزار را با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا ممنوع می‌کند. حتی آمریکا تصمیم داشت نرم‌افزار وی چت (WeChat) را از دسترس کاربران کشور خود خارج کند؛ البته این اتفاق به دلیل مخالفت‌های پیش‌آمده رخ نداد.

تیک‌تاک بیش از ۱۹۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد

آمار منتشر شده از تیک‌تاک در اپ‌استورها واقعا خیره‌کننده است. بنا به‌گفته شرکت تحقیقات بازار Sensor Tower، شبکه اجتماعی چینی مذکور موفق به رسیدن به ۱۹۸ میلیون نصب در اپ‌استور و گوگل‌پلی شده است. این در حالی است که وی‌چت از سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۲۲ میلیون کاربر در آمریکا داشته است. برخلاف‌ تیک‌تاک که کاربران آمریکایی دارد، وی‌چت عموما توسط افرادی استفاده می‌شود که چینی‌زبان هستند یا می‌خواهند با کسانی در این کشور صحبت کنند؛ زیرا اکثر پیام‌رسان‌های دیگر در چین فیلتر شده‌اند.

درست پیش از پایان مهلت پیشنهادی برای خرید تیک‌تاک توسط شرکت‌های دیگر، وزارت بازرگانی چین از ایالات متحده آمریکا خواست که مخالفت با این نرم‌افزار را کنار بگذارد؛ زیرا در غیر این صورت با اقدامات متقابل پکن برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی شرکت‌های چینی روبه‌رو خواهد شد.

پس از اینکه سال گذشته ایالات متحده آمریکا روابط تجاری خود را با هواوی بسیار محدود کرد، چین اعلام کرد که در حال جمع‌آوری اطلاعات برای تکمیل فهرستی از شرکت‌های خارجی است که از قوانین موجود در بازار پیروی نکرده و به حقوق و منافع قانونی آسیب جدی وارد می‌کنند. هنوز چین این فهرست را فاش نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات