چرا رنگ‌های سفید و مشکی برای خودرو محبوب هستند؟

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج بررسی خبرنگاران CNBC امریکا نشان می‌دهد که اکثر خودروها در تمام مناطق جهان از رنگ‌های ساده مثل سفید، مشکی، خاکستری و نقره‌ای استفاده می‌کنند.
تبلیغات

بیشتر خودروها سفید یا سیاه یا خاکستری هستند؛ اما آیا تا‌به‌حال فکر کرده‌اید چرا این‌گونه است؟ CNBC به‌دنبال چرایی خسته‌کننده‌بودن رنگ خودروها است و نتایج بررسی‌های آن احتمال دارد شما را متعجب کند.

خودرو فولکس واگن / Volkswagen سفید رنگ

نشریه‌ی CNBC با استناد به داده‌های BASF، می‌گوید در اکثر خودروها در سال ۲۰۱۹ از چهار رنگ استفاده شده است. رنگ سفید با ۳۹ درصد به‌وضوح بیشترین رنگ بدنه خودروها بود و پس‌از‌آن، مشکی و خاکستری و نقره‌ای به‌ترتیب با ۱۶ و ۱۳ و ۱۰ درصد قرار داشتند. این داده‌ها در آسیا‌و‌اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای‌جنوبی و آمریکای‌شمالی از مشتریان جمع‌آوری شد و نتایج آن جالب به‌نظر می‌رسد.

چرا اکثر وسایل نقلیه با این رنگ‌ها تولید و فروخته می‌شوند؟ عوامل زیادی در این زمینه دخیل هستند؛ از‌جمله اینکه رنگ‌های سفید، سیاه، خاکستری و نقره‌ای با همه‌چیز مطابقت دارند و تقریبا در هر وسیله‌ی نقلیه‌ای موجود هستند. این رنگ‌ها هرگز از مُد نمی‌افتند و برخلاف برخی انتخاب‌ها که ممکن است به ارزش فروش مجدد خودرو آسیب برسانند، موجب کاهش قیمت آن‌ها نمی‌شوند.

در برخی بازارهای خاص، مشتریان ترجیح می‌دهند وسایل نقلیه‌ی خود را از نمایندگی‌های فروش بخرند تا اینکه به‌طور سفارشی و خاص ساخته شوند. این کار برای خریداران راحت است؛ درنتیجه، فروشندگان معمولا از رنگ‌‌های خاص و کم‌مشتری چشم‌پوشی می‌کنند؛ زیرا آن‌ها محصولی می‌خواهند که در کانون توجه همگان قرار گیرد و فروشش نیز آسان‌تر باشد.

روان‌شناسی نیز نقش مؤثری در رنگ بدنه‌ی خودروها ایفا می‌کند و در ویدئو اشاره شده که رنگ آبی در خودروهای الکتریکی رنگی محبوب است. استقبال از رنگ آبی تا حدودی می‌تواند به این دلیل باشد که وقتی خودروهای الکتریکی اولین‌بار محبوب شدند، خودروسازان از طرح رنگ آبی در این محصولات استفاده می‌کردند و هم‌اکنون نیز، ممکن است مصرف‌کنندگان رنگ آبی را با وسایل نقلیه‌ی الکتریکی مرتبط بدانند. البته افراد اغلب ترجیح می‌دهند رنگ‌هایی انتخاب کنند که شبیه آن در محیط کار یا فضای خانه وجود داشته باشد. این موضوع روان‌شناسی در جوامع مختلف صدق می‌کند و افراد در فرهنگ‌های مختلف، به رنگ‌هایی تمایل دارند که در محیط طبیعی آن‌ها برجسته است.

خودرو روباز کانورتیبل / convertible سفید رنگ در جاده با پس زمینه آسمان آبی

امروزه، رنگ‌های بیشتری نیز به‌لطف پیشرفت فناوری دردسترس است. به‌عنوان نمونه، وانت رم ۱۵۰۰ با نمای بیرونی سفید روشن معمولی و آپشن سفید عاجی سه‌پوششه روانه‌ی بازار می‌شود. نمونه‌ی دیگر، مرسدس بنز کلاس S است که چند طرح رنگ تیره ازجمله مشکی و مشکی مغناطیسی متالیک و مشکی سیر متالیک را ارائه می‌دهد. فناوری‌های رنگ‌آمیزی جدید توسعه‌یافته‌ی شرکت‌های بزرگ خودروسازی امکان ارائه‌ی رنگ‌های متنوع و تازه را فراهم کرده است؛ بااین‌حال، تنوع رنگ بیشتر به پوشش‌های استفاده‌شده مربوط می‌شود.

شرکت‌های خودروسازی معمولا برای برخی مدل‌های خاص خود رنگ‌های سفارشی و منحصربه‌فردی ارائه می‌دهند که اغلب قیمت‌های گرانی نیز دارند. به‌عنوان مثال، فورد برای مدل‌های نسخه‌ی محدود موستانگ، تویوتا برای نسخه‌های محدود وانت تاکوما، فورد برای برونکو جدید، شورولت برای وانت کلرادو، بی‌ام‌و برای سری M و برخی سدان‌های اسپرت این شرکت رنگ‌های سفارشی و گران‌قیمت ارائه می‌کنند. باتوجه‌به تیراژ اندک، این مدل‌ها معمولا قیمت هنگفتی دارند و افراد خاصی نیز آن‌ها را می‌خرند.

خودرو شاسی بلند / suv بنتلی بنتایگا / Bentley Bentayga با رنگ سبز

رنگ سبز یکی از رنگ‌هایی است که در دهه‌ی ۱۹۹۰ بسیار محبوب بود و حدود ۱۵ درصد از آمار خودروهای جدید بازار را ازآنِ خود می‌کرد؛ اما هم‌اکنون حدود ۱ درصد از خودروها با این رنگ روانه‌ی بازار می‌شوند. در وضعیت کنونی، رنگ سبز به محیط‌زیست، طبیعت، علاقه به اکوسیستم و انرژی پاک تعبیر می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، بسیاری از خودروهای شاسی‌بلند از رنگ سبز استفاده می‌کنند. باتوجه‌به افزایش تمایل مشتریان برای حفظ طبیعت و محیط‌زیست، پیش‌بینی می‌شود که در آینده، ترکیب‌های رنگ سبز در خودروها افزایش یابد و به محبوبیت سابق بازگردد.

درحالی‌که فناوری خودران هرروز با پیشرفت‌های خیره‌کننده به‌دنبال حضور در خودروهای آینده است، خودروسازان تمایل دارند که از این فناوری برای رنگ‌های محصولاتشان الهام بگیرند. شرکت‌های بزرگ با ارائه‌ی طرح‌های رنگ آینده‌محور، می‌خواهند به مشتریان حس دسترسی به فناوری روز را القا کنند و احتمالا این ایده در آینده محبوب خواهد بود.

 برخی از افراد ذاتا رنگ‌های کسل‌کننده مانند سفید یا سیاه یا خاکستری را دوست دارند؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان سلیقه‌ی چنین افرادی را تغییر داد؛ حتی اگر عوامل مختلف دست‌به‌دست هم دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات