مهم ترین اخبار مراسم فیسبوک کانکت 7؛ معرفی کوئست 2، عینک هوشمند و موارد دیگر

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
در مراسم فیسبوک کانکت ۷ اخبار مهمی اعلام شد؛ از معرفی آکیولس کوئست گرفته تا ساخت عینک هوشمند فیسبوک با همکاری ری-بن. در ادامه نگاهی به این مراسم می‌اندازیم.
تبلیغات

فیسبوک چند روز پیش کنفرانس مهمی تحت عنوان فیسبوک کانکت ۷ (Facebook Connect 7) برگزار کرد که تمرکز ویژه‌ای روی حوزه‌ی واقعیت افزوده داشت و محفلی برای اعلام اخبار مهمی بود. فیسبوک برخلاف سال‌های قبل، مراسم کانکت را در عرض صرفا یک روز به‌صورت مجازی برگزار کرد. در جریان نطق اصلی مراسم فیسبوک کانکت ۷ که دو ساعت طول کشید، شاهد معرفی یک هدست واقعیت مجازی جدید، رسیدن یکی از هدست‌های قدیمی به پایان راه و فهرست بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در آینده منتشر می‌شوند بودیم.

همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، مراسم کانکت فیسبوک روی واحد تجاری این شرکت در حوزه‌ی واقعیت مجازی یعنی آکیلوس (Oculus) متمرکز بود. شرکت تحت مدیریت مارک زاکربرگ همچنین در بخشی از مراسم اعلام کرد که قصد دارد در آینده عینک هوشمند با همکاری برند ری-بن (Ray-Ban) تولید کند. فیسبوک درکنار این موارد از پروژه‌ی جدیدی تحت عنوان Aria خبر داد. در ادامه به‌طور خلاصه نگاهی به مراسم فیسبوک کانکت ۷ می‌اندازیم.

هدست واقعیت مجازی آکیولس کوئست 2 فیسبوک از نمای پشت

آیکولس کوئست ۲ معرفی شد

فسیبوک در جریان برگزاری مراسم کانکت ۷ اعلام کرد که تمامی سخت‌افزارهای واقعیت مجازی خود را در قالب یک هدست جمع می‌کند: هدست جدید آیکولس کوئست ۲ (Oculus Quest 2). آیکولس کوئست ۲ نسبت‌به نسل اول سخت‌افزار قوی‌تری دارد و قابلیت‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهد.

اصلی‌ترین تغییر کوئست ۲ نسبت‌به نسل اول را می‌توانیم صفحه‌نمایش محصول به‌حساب بیاوریم. هدست کوئست ‌در زمان عرضه، قابلیت‌های چندان زیادی نداشت، اما در طول زمان به ویژگی‌های جالبی مجهز شد که کوئست ۲ به‌صورت پیش‌فرض تمامی آن‌ها را دارد؛ قابلیت‌هایی که از بین‌شان می‌توانیم به آکیولس لینک (Oculus Link) اشاره کنیم. آکیولس کوئست ۲ نخستین هدستی که برای استفاده از آن باید حتما در حساب کاربری فیسبوک لاگین کنید و این کار، اجباری است؛ این درحالی است که قبلا به حساب کاربری جداگانه‌ی آکیولس نیاز داشتید.

پیش‌فروش آکیولس کوئست ۲ از چند روز پیش آغاز شد و فیسبوک قصد دارد آن را روز ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۲ مهر ۱۳۹۹) در ۲۲ کشور دنیا ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا عرضه کند. مدل ۶۴ گیگابایتی آکیولس کوئست ۲ قیمتی برابربا ۲۹۹ دلار دارد و مدل ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. 

یک زن با هدست آیکولس ریفت فیسبوک مشکی

آکیولس ریفت به پایان راه رسید

فیسبوک اعلام کرد که سال آینده‌ی میلادی Rift S را بازنشسته می‌کند. بااین‌حال آکیولس همچنان در تلاش برای آوردن بازی‌های انحصاری به پلتفرم واقعیت مجازی رایانه‌های شخصی است. یکی از این بازی‌ها، Medal of Honor: Above and Beyond نام دارد و متعلق‌به شرکت ریسپاون است. این امکان توسط قابلیت Link آکیولس کوئست ۲ فراهم می‌شود؛ قابلیتی که به شما امکان می‌دهد هدست‌های موبایلی خود را ازطریق درگاه USB-C به رایانه متصل کنید.

پاییز امسال قابلیت Link از حالت آزمایشی خارج می‌شود، این قابلیت در سال گذشته‌ی میلادی وارد فاز آزمایشی شده بود. فیسبوک همچنین از ارتقا قابلیت Link خبر می‌دهد؛ بر اساس اعلام فیسبوک، Link توانایی پشتیبانی از نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۹۰ هرتز را پیدا خواهد کرد و خواهد توانست از وضوح بالاتر هدست کوئست ۲ بهره بگیرد. قابلیت Link درحال‌حاضر نرخ نوسازی ۷۲ هرتز به‌نمایش می‌گذارد.

عینک هوشمند فیسبوک و ری بن

فیسبوک با همکاری ری-بن، عینک هوشمند می‌سازد

فیسبوک سال‌ها است در کنفرانس‌های مختلفی درمورد عینک‌های واقعیت افزوده سخن می‌گوید و ظاهرا قصد دارد سال آینده‌ی میلادی ازطریق همکاری تجاری با برند محبوب ری-بن، قدم روبه‌جلوی محکمی در این راستا بردارد. عینک هوشمند فیسبوک دارای قابلیت‌های سنتی هدست‌های واقعیت افزوده نیست؛ به‌بیانی دیگر،‌ عینک فیسبوک هولوگرام به‌درون دنیای شما وارد نمی‌کند. درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که عینک هوشمند فیسبوک چه قابلیت‌هایی دارد و چگونه کار می‌کند، بااین‌حال احتمالا دارای ویژگی‌هایی نظیر ارائه‌ی اطلاعات به کاربر به‌شکلی صوتی خواهد بود.

فیسبوک همچنین از راه‌اندازی پروژه‌ی جدیدی تحت عنوان پروژه‌ی آریا (Project Aria) خبر می‌دهد که شامل عینک‌های واقعیت افزوده است. فیسبوک می‌گوید فرایند تحویل عینک‌های واقعیت افزوده‌ی پروژه‌ی آریا را به کارمندان خود آغاز می‌‌کند تا عینک توسط آن‌ها موردآزمایش قرار گیرد. فیسبوک در تلاش است از نظر کارمندانش برای رفع مشکلات موجود استفاده کند و به راهکاری دقیق برای حفظ حریم خصوصی کاربر به‌هنگام استفاده از عینکی که مجهز به دوربین است دست یابد. 

کوئست به فیسبوک مسنجر، قابلیت پایش سلامتی و موارد دیگر مجهز می‌شود

آکیولس همچنین از معرفی قابلیت‌های جدیدی برای کوئست خبر داد تا تنوع ویژگی‌های ارائه‌شده توسط آن بیش‌ازپیش افزایش یابد و در حوزه‌های دیگری به‌غیر از گیمینگ هم ورود کند. Oculus Move به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند به کاربر برای رسیدن به اهدافش در حوزه‌ی تناسب اندام کمک کند. فیسبوک می‌گوید قصد دارد پیام‌رسان فیسبوک مسنجر را به‌درون کوئست ۲ ادغام کند.

شما همچنین خواهید توانست گیم‌پلی بازی‌های خود را روی پنجره‌ی یک مرورگر پخش کنید. فیسبوک قصد دارد قابلیت‌هایی در حوزه‌ی کسب‌و‌کار به کوئست اضافه کند. کوئست درکنار پشتیبانی از اپلیکیشن‌هایی نظیر Spatial، دارای ابزار Infinite Office هم خواهد بود؛ Infinite Office چندین نمایشگر قابل‌سفارشی‌سازی را کنار یکدیگر قرار می‌دهد. Infinite Office مثل این است که تعداد بی‌شماری نمایشگر داشته باشید و همچنین بتوانید دنیای واقعی را ببینید. قابلیت موربحث، زمستان از راه می‌رسد. 

انتشار بازی‌های واقعیت مجازی بیشتر

آکیولس در مراسم فیسبوک کانکت ۷ فهرستی طولانی از بازی‌های جدیدی که برای آکیولس کوئست ۲ منتشر می‌شوند را نیز دردسترس قرار داد و تریلر برخی از آن‌ها را منتشر کرد. یکی از این بازی‌ها، نسخه‌ی جدید The Climb شرکت کرای‌تک است، بازی دیگر در دسته‌ی بازی‌های شوتر جای می‌گیرد و Warhammer 40,000 Battle Sister نام دارد و از بین دیگر باز‌ی‌ها می‌توانیم به Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge اشاره کنیم که تریلر آن را می‌توانید در یوتیوب تماشا کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات