پشتیبانی از سرویس‌های Firefox Send و Firefox Notes متوقف می‌شود

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هفته‌ی گذشته، موزیلا اعلام کرد که دو سرویس Firefox Send و Firefox Notes را برای همیشه متوقف می‌کند.
تبلیغات

روز پنجشنبه، سخن‌گوی موزیلا در گفت‌وگو با رسانه‌ی ZDNet اعلام کرد که دو سرویس Firefox Send و Firefox Notes را از خانواده‌ی محصولاتش حذف می‌کند. فایرفاکس سند سرویس رایگان و رمزگذاری‌شده‌ برای انتقال فایل بود که موزیلا آن را از مارس ۲۰۱۹ دراختیار کاربران قرار داد؛ اما این شرکت بعد از ۱۷ ماه، به‌دلیل حملات هکری آن را متوقف کرد.

موزیلا در بیانیه‌ای درباره‌ی توقف سرویس انتقال فایل گفت:

فایرفاکس سند ابزاری برای به‌اشتراک‌گذاری رمزگذاری‌شده‌ی فایل بود؛ اما برخی از کاربران سودجو برای ارسال بدافزار و فیشینگ نیزه‌ای (Spear Phishing) از آن استفاده می‌کردند.

هکرها در فیشینگ نیزه‌ای افراد را برای ارسال اطلاعات شخصی‌شان مانند رمزعبور فریب می‌دهند.

توقف فعالیت فایرفاکس سند توسط موزیلا

تابستان امسال، موزیلا پس از حمله هکری سند، سرویس را برای مدتی متوقف کرد تا پس از شناسایی مشکل و افزودن قابلیت‌های پیشرفته‌تر برای گزارش‌دهی حملات، آن را دوباره دراختیار کاربرانش قرار دهد؛ ولی پس از بررسی هزینه‌های پورتفولیو و درنظرگرفتن تمرکز استراتژیک، به این نتیجه رسید که راه‌اندازی مجدد آن به‌صرفه نیست.

همچنین، موزیلا اعلام کرد که Firefox Notes را متوقف می‌کند. این سرویس امکان همگام‌سازی یادداشت‌ها را بین دستگاه‌های مختلف در مرورگر فایرفاکس فراهم می‌کرد. نوامبر امسال، اپلیکیشن Notes از دستگاه‌های اندرویدی حذف می‌شود و افزونه‌ی مرورگر نصب‌شده‌ی آن مدتی بیشتر دردسترس خواهد بود و یک گزینه‌ی ارسال یادداشت‌ خواهد داشت.

با شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد موزیلا از مرورگرهایش ازجمله گوگل، این شرکت ۲۵۰ کارمند را تعدیل کرد که یک‌چهارم نیروی انسانی‌اش را تشکیل می‌دادند تا روی محصولات تجاری بیشتر تمرکز کند. موزیلا تلاش می‌کند به حوزه‌های جدید ورود کند و محصولات و خدماتی به‌غیر از مرورگر وب فایرفاکس به کاربرانش ارائه دهد؛ اما با درنظرگرفتن سرنوشت سرویس فایرفاکس سند می‌توان گفت که تحقق این هدف کار ساده‌ای نیست.

موزیلا برای ارتقای امنیت کاربران و محافظت از اطلاعات مهم روی طراحی دو سرویس تجاری VPN و افزونه‌ی Firefox Private Network کار می‌کند که به‌ترتیب ماهانه پنج و سه دلار قیمت دارند. گفتنی است سرویس دوم فعلا دردسترس کاربران آمریکایی قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات