انتقال تولیدات نیمه‌هادی به خاک آمریکا ۵۰ میلیارد دلار هزینه‌بر است

جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اتحادیه‌ی صنعت تراشه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به‌منظور انتقال خطوط تولید تجهیزات نیمه‌هادی به خاک آمریکا، ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است و دولت باید در این زمینه به شرکت‌ها کمک کند.
تبلیغات

شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی نیمه‌هادی در ایالات متحده برنامه دارند تا در خاک این کشور ۱۹ کارخانه‌ی تولیدی بسازند؛ بااین‌حال امکان به‌انجام‌رساندن این پروژه‌ی عظیم بدون سرمایه‌گذاری دولتی، عملا وجود ندارد. شرکت‌های آمریکایی صنعت نیمه‌هادی از دولت آمریکا درخواست کرده‌اند حداقل نیمی از تلاشی را که چین برای تقویت کارخانه‌ی تولیدی خود به‌منظور ساخت تجهیزات نیمه‌هادی انجام می‌دهد، به کار ببندد. شرکت‌های آمریکایی می‌گویند با حمایت دولت می‌توان بخش بیشتری از تولیدات صنعت نیمه‌هادی را وارد خاک آمریکا کرد. 

در ماه جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) بود که برخی تحلیلگران به برنامه‌های بزرگ چین برای رسیدن به خودکفایی در صنعت فناوری اشاره کردند. عمده‌ی کارشناسان عقیده دارند اصلی‌ترین انگیزه‌ی چین برای دستیابی به این هدف، جنگ تجاری فعلی با ایالات متحده است. به‌علاوه چین همواره در تلاش بوده نرم‌افزار و سخت‌افزار خارجی را از زیرساخت‌های عمومی خود حذف کند و به استفاده از سرویس‌ها تجهیزات بومی روی بیاورد.

در همین حین دولت ترامپ به‌شدت در تلاش است تا با انجام اقداماتی ویژه، تولیدات را تا حد زیادی به ایالات متحده برگرداند؛ به‌خصوص تولیدات دستگاه‌های الکترونیکی. پویش مهم Made in America نتوانست به موفقیت‌هایی که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، دست پیدا کند و صرفا برخی موفقیت‌های محدود داشت. اپل برای خروج تولیدات محصولات خود از چین قدم‌های مثبتی برداشت. فاکسکان سال‌ها است وعده داده که کارخانه‌ی بزرگی در ایالت ویسکانسین افتتاح می‌کند، اما این اتفاق تاکنون رنگ حقیقت به‌خود نگرفته است. فاکسکان گفته است کارخانه‌ی ویسکانسین مشغول تولید «قهوه‌خانه‌های رباتیک» خواهد شد

بر اساس اطلاعیه‌ی جدیدی که توسط اتحادیه‌ی صنعت تراشه منتشر شده است، غول‌های حوزه‌ی نیمه‌هادی در آمریکا در تلاش هستند تا برخلاف تمایل طولانی‌مدت بسیاری از شرکت‌ها برای انتقال خطوط تولید به آسیا، خطوط تولید را وارد آمریکا کنند. بااین‌حال به‌منظور رسیدن به این هدف، شرکت‌های صنعت نیمه‌هادی درحال درخواست از واشینگتن هستند تا استراتژی مشابه چین برای سرمایه‌گذاری روی این صنعت در پیش بگیرد. بر اساس برآوردهای اتحادیه‌ی صنعت تراشه، دولت آمریکا برای پاسخ‌گویی به نیاز غول‌های صنعت نیمه‌هادی، باید بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه دراختیار آن‌ها قرار دهد. جالب است بدانید دولت چین بالغ‌بر ۱۰۰ میلیارد دلار کمک‌هزینه به شرکت‌های نیمه‌هادی می‌دهد. 

اتحادیه‌ی صنعت تراشه شامل شماری از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت نیمه‌هادی نظیر AMD و اینتل و انویدیا و کوالکام است. این اتحادیه به نمایندگی از شرکت‌های یادشده در اطلاعیه‌ای می‌گوید ۶ ماه پیش فکر کردن به این موضوع کار درستی نبود، اما اکنون شرایط فرق می‌کند. درواقع اتحادیه‌ی صنعت تراشه اعتقاد دارد که زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری عظیم به‌منظور انتقال تولیدات نیمه‌هادی به درون خاک آمریکا فرا رسیده؛ زیرا هرچه زمان می‌گذرد، اتکای آمریکا به چین، تایوان، سنگاپور، کره‌ی جنوبی و رژیم صهیونیستی به‌منظور تولید تجهیزات حیاتی موجود در وسایل الکترونیکی، خطرناک‌تر می‌شود؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن شرایط فعلی دنیا به‌دلیل همه‌گیری کووید ۱۹.

نکته‌ی مهمی که نباید فراموش کنیم این است که طبق تخمین کارشناسان، در بازه‌ی زمانی ۱۰ ساله، ساختن کارخانه‌ی تولیدی در خاک آمریکا به‌میزان تقریبا ۳۰ درصد هزینه‌برتر از ساختن کارخانه در آسیا است. مجموع هزینه‌های عملیاتی در این بازه‌ی زمانی ممکن است به ۴۰ میلیارد دلار هم برسد؛‌ بااین‌حال کمک‌هزینه‌ی دولت می‌تواند این هزینه را تا ۱۳ میلیارد دلار کاهش دهد. دلیل اصلی موضوع مشخص است؛ امروزه تولیدکنندگان تراشه تقریبا یک‌پنجم از درآمد سالانه‌ی خود را صرف تحقیق‌و‌توسعه برای محصولات جدید می‌کنند. 

اتحادیه‌ی صنعت تراشه همچنین به لایحه‌ی CHIPS (خلق محرک‌های مفید به‌منظور خلق تجهیزات نیمه‌هادی برای آمریکا) اشاره می‌کند و می‌گوید استفاده از این لایحه، ده‌ها میلیارد دلار به شرکت‌های نیمه‌هادی آمریکایی به‌منظور انجام تحقیق‌و‌توسعه و البته تولید نیمه‌هادی‌ها تزریق می‌کند. ظاهرا اعضای هر دو حزب کنگره از این لایحه حمایت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات