رشد نانوذرات طلا در تومورها و تاثیر آن در نابودی سرطان

پنج‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس نتایج تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده است، به‌نظر می‌رسد رشد نانوذرات طلا در تومورها می‌تواند باعث نابودی سرطان شود.
تبلیغات

طلا فقط جلوه زیبایی ندارد و در بسیاری از تحقیقات انجام شده به‌دست دانشمندان، نویدبخش مبارزه با سرطان است. درحال‌حاضر دانشمندان توانستند راهی برای رشد نانوذرات طلا به‌صورت مستقیم، آن هم درون سلول‌های سرطانی و فقط در مدت زمان ۳۰ دقیقه پیدا کنند که علاوه بر کمک به فرایند تصویربرداری، می‌تواند در ازبین‌بردن تومورها هم مؤثر باشد.

در آزمایش‌هایی که در گذشته انجام شد، نانواستارهای طلا، نانو لوله‌ها و سایر ساختارهای نانوذره برای مبارزه با سرطان استفاده شدند، اما یکی از موانع اصلی مشاهده عملکرد آن‌ها، مسئله ورود به تومورها بود. گاهی وقت‌ها موارد ذکرشده به پپتیدهایی مجهز می‌شدند که سرطان را شکار می‌کردند؛ درحالی‌که سایر موارد به گلبول‌های سفید خون متصل می‌شدند. در تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده است، محققان توانستند راهی برای رشد مستقیم طلا در سلول‌های سرطانی پیدا کنند؛ مزیت این روش این است که به غلظت بالای طلا در سلول، نیازی ندارد و سریع‌تر از سایر روش‌ها انجام‌شدنی است.

گروه تحقیقاتی از پلی اتیلن گلیکول (PEG) به‌عنوان حامل طلای یونی استفاده کردند که در حقیقت، نمک‌های حل شده طلا در مایع به حساب می‌آید. هنگامی که این ماده وارد بخش سرطانی شود، محیط اسیدی سلولی، طلا را از شکل یونی به نانوذرات طلای پلاسمونیک تبدیل خواهد کرد. تیم تحقیقاتی مدعی است که تمام فرایندها در روش مطرح شده در مدت زمان ۳۰ دقیقه رخ خواهد داد که در مقایسه با ۲۴ ساعت زمان سایر روش‌های درمانی، فوق‌العاده است.

دیپانجان پان، نویسنده ارشد مطالعه گفت: «ما یک سیستم منحصر‌به‌فرد ایجاد کردیم که در آن، نانوذرات طلا توسط بیومولکول‌های سلولی کاهش خواهند یافت و در نهایت، قادر به حفظ عملکرد خواهند بود.»

در آزمایش‌های انجام شده روی موش، محققان گام‌های بیشتری برداشتند. آن‌ها در ابتدا نانوذرات طلا را درون تومور موش‌های زنده پرورش دادند، سپس آن‌ها را با لیزر گرم کردند و سلول‌های سرطانی را از بین بردند. این روش در گذشته به اثبات رسیده بود، اما معمولا طلا درون سلول‌ها رشد نخواهد کرد. دیپانجان پان بر این باور است که شکل‌گیری درون سلولی و مهاجرت هسته‌ای نانوذرات طلا، رویکرد بسیار امیدوارکننده‌ای در زمینه دارویی خواهد بود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات