جستجوی دانشمندان برای یافتن حیات فرازمینی هوشمند بی‌نتیجه ماند

دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان از تلسکوپی استرالیایی برای جست‌وجوی علائم حیات و بررسی بخش بزرگی از آسمان استفاده کردند اما جست‌وجوی آن‌ها بی‌نتیجه ماند.
تبلیغات

دانشمندان در پژوهشی با مقیاس بزرگ به بررسی بیش از ۱۰ میلیون ستاره‌ در کیهان پرداختند؛ اما هیچ‌گونه علائمی از حیات را به دست نیاوردند. طبق این پژوهش که در انجمن نجوم استرالیا منتشر شد، جست‌وجوی هوش فرازمینی (SETI) با آرایه‌ی میدان عریض مورچیسون (MWA) انجام شد. این آرایه مجموعه‌ای شامل ۴۰۹۶ آنتن است که در خاک سرخ غرب استرالیا برای بررسی سیگنال‌های رادیویی فضا به کار می‌رود. چنوئا ترمبلی و استفن تینگای، مؤلفان این پژوهش از MWA برای گوش دادن به امضاهای فناوری یا شواهد فناوری فرازمینی‌ها در بخشی از آسمان اطراف صورت فلکی بادبان (ولا) استفاده کردند. به گفته‌ی ترمبلی این منطقه به خاطر تعداد زیاد ستاره‌هایی که منفجر شدند یا مردند جذابیت زیادی دارد و دارای شرایطی ایده‌آل برای تولد ستاره‌های جدید است. دانشمندان برای جست‌وجوی حیات فرازمینی در این منطقه از پژوهش‌های دیگر هم استفاده کردند.

اما چگونه می‌توان به سیگنال رادیویی از تمدن فرازمینی دوردست رسید؟ سیگنال‌ها معمولا به شکل اصواتی غژغژمانند متصاعد می‌شوند. پژوهشگرها هم به‌دنبال این صداهای تکراری هستند که ممکن است حاصل نویز سیاره یا سیگنالی عمدی و ساختگی باشند.

پژوهشگرها پس از گوش دادن به‌صورت فلکی بادبان به مدت ۱۷ ساعت، هیچ سیگنال مجهولی را کشف نکردند. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل ۱۰.۳ میلیون منبع ستاره‌ای و شش سیاره‌ی فراخورشیدی شناخته‌شده بود اما پژوهشگرها این جست‌وجو را به یافتن شیئی در اقیانوس تشبیه کردند، درحالی‌که آن‌ها فقط بخشی به اندازه‌ی استخر را مورد بررسی قرار دارند. البته یک عیب دیگر هم در این پژوهش وجود دارد. به گفته‌ی ترمبلی:

جست‌وجوی آثار فناوری با این فرض انجام می‌شود که فناوری تمدن‌های فرازمینی مشابه فناوری ما است.

شاید حیات فرازمینی هوشمند هنوز به توانایی برقراری ارتباط ازطریق سیگنال‌های رادیویی دست نیافته باشد. بخشی از کار ترمبلی، بررسی مولکول‌های ساده‌ی موردنیاز برای حیات و چگونگی کشف آن‌ها است. یافتن سیگنال این مولکول‌ها می‌تواند به‌معنی کشف حیات فرازمینی باشد. نگاهی عمیق‌تر به مرکز کهکشان هم می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد. البته این منطقه قبلا مورد بررسی قرار گرفته است. ازآنجاکه جست‌وجوی حیات فرازمینی با دیگر زمینه‌های علمی هم پیوند خورده است به گفته‌ی ترمبلی، گام بعدی به اقدامات علوم دیگر وابسته است.

جست‌وجوی حیات فرازمینی را می‌توان به جست‌وجوی یک برگ در جنگلی تاریک تشبیه کرد؛ اما با همکاری علوم دیگر و پژوهش‌های اخترفیزیکی، کیهان کم‌کم چهره‌ی خود را آشکار خواهد کرد. پژوهشگرها در تاریخ دوم سپتامبر پژوهشی با عنوان افزایش دقت جست‌وجوی حیات هوشمند در کهکشان راه شیری را منتشر کردند. دانشمندان منچستر به آنالیز مجدد داده‌ها پرداختند و محدودیت‌های جدیدی را برای سیگنال‌های رادیویی کهکشان در نظر گرفتند. طبق داده‌های جدید کمتر از ۰/۰۴ درصد از منظومه‌های ستاره‌ای از قابلیت میزبانی تمدن هوشمند فرازمینی مجهز به فناوری برخوردار هستند.

اما شاید حیات نزدیک‌تر از آن باشد که تصور می‌کنیم. مریخ‌نورد استقامت ناسا و کاوشگر تیانون ۱ چین با قابلیت جست‌وجوی حیات فرازمینی در این سیاره‌ی سرخ در مسیر مریخ قرار دارند. طبق پیش‌بینی‌ها این کاوشگرها تا فوریه‌ی ۲۰۲۱ به مریخ خواهند رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات