ویروس کرونا در ایران چهار جهش جدید پیدا کرد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
مطالعه 4 دقیقه
مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، از کشف ۲۳ جهش ویروس کرونا در کشور خبر داد که از این تعداد چهار جهش مختص ایران است.
تبلیغات

محمدعلی ملبوبی، مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، از کشف ۲۳ جهش ویروس کرونا در کشور خبر داد که چهار جهش آن مختص ایرانی‌ها است. مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، «ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران» را یکی از طرح‌هایی عنوان کرد که در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری تصویب شد و چهار نفر مشغول به انجام تحقیقات و بررسی روی آن بودند.

به گفته‌ی مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا، پروژه‌ی «ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران» در دو بخش انجام شد. ملبوبی درباره‌ی بخش اول توضیح داد که در این بخش نمونه‌های ایرانی اخذ و پس از تکثیر چهار ژن از میان این نمونه‌های ایرانی، توالی‌های جهش‌یافته در آن‌ها مشخص شد.

ملبوبی هدف انجام بخش اول ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران را ایجاد اطلاعات پایه‌ای با استفاده از نتایج جداسازی جهش‌های ویروس کرونا عنوان کرد. وی اعلام کرد که به دلیل اخلال جهش‌های این ویروس در تشخیص مولکولی، این عمل کمک بسیاری به دقیق‌تر شدن کیت‌های تشخیصی در کشور و منطقه می‌کند. به گفته‌ی عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، درحال‌حاضر همچنان ۳۰ الی ۴۰ درصد خطا در تشخیص‌های مولکولی وجود دارد که جهش‌های ویروس کرونا می‌تواند یکی از دلایل آن باشد.

ملبوبی همچنین انجام این طرح را برای کاهش زمان و هزینه توسعه‌ی واکسن به واسطه نتایج این پروژه ضروری دانست. به گفته‌ی مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، شناخت ویروس کرونا به طراحی واکسن بهتری منجر می‌شود و در صورت طراحی واکسن نیز می‌توان با شناخت بیشتر کووید ۱۹ به بهبود واکسن و تأثیرگذارتر بودن نتیجه‌ی آن کمک کرد. محمدعلی ملبوبی هدف از تشکیل کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه را شناختن ژنوتیپ ویروس و به‌دنبال آن پیشنهاد درمان و دسته‌های دارویی بهتر برای مبتلایان عنوان کرد.

به گزارش مهر، مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، مشخص شدن رابطه‌ی جهش با میزان بیماری‌زایی و سرایت آن، سن، قومیت و …را منوط به روشن شدن نتیجه‌ی این پروژه اعلام کرد. به گفته‌ی ملبوبی، در این پروژه، بین نمونه‌های موجود در کلینیک پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با نمونه‌های مرجع خارجی مقایسه انجام گرفت و در این مقایسه وجود ۲۳ جهش در ویروس ایرانی ثابت شد.

ملبوبی اعلام کرد که در قسمت دوم پروژه‌ی «ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران»، طراحی پایپ لاین‌های نرم‌افزاری جهش‌های ویروس‌های جهان و ایران استخراج و در نهایت با یکدیگر مقایسه شد. به گفته‌ی ملبوبی، در این بررسی‌ها مشخص شد که از ۲۳ جهش در ویروس ایرانی، چهار جهش مختص ایران است که در کشور دیگری مشاهده نشده است؛ به عبارتی هیچ‌کدام از این چهار جهش در ۸۰ هزار جهش ویروس کرونا وجود نداشت و تنها در ایرانی‌ها دیده شد. مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، همچنین از وجود پنج جهش مشترک بین اکثر بیماران ایرانی و ۳۳ کشور دیگر نیز خبر داد.

دکتر ملبوبی همچنین اذعان داشت که امریکا، انگلیس و فرانسه بیشترین تحقیقات روی ژنوم کرونا را انجام داده‌اند و ایران نیز در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است. به گفته‌ی ملبوبی این در حالی است که بسیاری از کشورها به هیچ عنوان به مقوله‌ی مطالعه ژنتیکی ویروس ورود پیدا نکردند.

ملبوبی در ادامه افزود که اقدامات برای پیدا کردن جهش‌های بیشتر ادامه دارد، زیرا با گذشت زمان ویروس تغییرات زیادتری را نیز تجربه خواهد کرد. به گفته‌ی مدیر کارگروه مطالعات ژنتیکی ویروس کرونا در پژوهشگاه ملی، جهش در ویروس‌ها تجمیع پیدا می‌کند و این به‌معنای جهش دیگر آن ویروس در بدن فرد دیگری است؛ در همین راستا جهش در بدن فرد سوم نیز جهش سومی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک اضافه کرد که قبل از تبدیل شیوع ویروس به همه‌گیری، برخی از دانشمندان با مطالعات روی حیوانات به آمادگی بشر برای مقابله با چنین ویروسی هشدار داده بودند؛ بااین‌حال اکنون کووید ۱۹ به انسان منتقل شده است و جهش‌ها موجب تغییر رفتار ازطریق بیماری‌زایی ویروس می‌شود.

به گفته‌ی ملبوبی، جهشی در اروپا و سپس ایران اتفاق افتاد که موجب تکثیر بیشتر ویروس کرونا در بدن افراد می‌شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک افزود که این نوع جهش‌یافته‌ی ویروس توانایی ابتلای افراد بیشتری را دارد و شاید یک نفر موجب ابتلای ۳۴۰ نفر نیز شود. ملبوبی به این موضوع نیز اشاره کرد که در بیشتر اوقات شاید یک جهش بی‌تأثیر باشد، بااین‌حال زمانی‌که در بدن فرد دیگری تکثیر و جهش جدید پیدا می‌کند، می‌تواند او را متأثر کند.

به گفته‌ی وی تاکنون بیش از ۸۰ هزار ژنوم ویروس کرونا از ۹۱ کشور تعیین توالی شده و در ایران نیز ۱۵ ژنوم تعیین توالی شده است؛ از این تعداد ۶ ژنوم کامل در ایران و ۹ ژنوم کامل از مسافرین ایرانی در امارات، استرالیا و کانادا و ۹۷ منطقه ژنی (جمعاً ۱۲۳ توالی) تعیین توالی شده‌‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با اشاره به نتیجه‌ی این آنالیز، بیشترین تغییرات را در منطقه انتهایی ژنوم ویروس و بیشترین آن را ژن N اعلام کرد.

محمدعلی ملبوبی همچنین از قابلیت دسترسی به مطالعات پایه و بنیادی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک خبر داد. ملبوبی اعلام کرد که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک درصدد است تا دیتابیس ویروس کرونا را در سایت پژوهشگاه بارگذاری کند و بدین‌صورت، داده‌های ایرانی و خارجی درخصوص تحقیقات مرتبط به کووید ۱۹ دردسترس همگان قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات