اسپیس ایکس دسته دهم ماهواره‌های استارلینک را برفراز راکتی کارکشته پرتاب کرد

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
صبح امروز اسپیس‌ایکس دهمین دسته از ماهواره‌های استارلینک را به دو همراه دو ماهواره‌ی دیده‌بانی زمین به مدار پرتاب کرد و شمار ماهواره‌های منظومه‌اش را به عدد ۵۹۵ دستگاه رساند.
تبلیغات

اسپیس‌ایکس امروز جمعه دسته‌ای تازه از ماهواره‌های استارلینک را پرتاب کرد و به‌عنوان دومین مأموریت اشتراکی خود، دو ماهواره‌ی تصویربرداری کوچک را نیز با موفقیت به‌همراه آن‌ها به مدار زمین فرستاد. راکت دومرحله‌ای فالکون ۹ که حامل ۵۷ ماهواره‌ی استارلینک و همچنین دو ماهواره‌ی دیده‌بانی زمین از شرکت بلک‌اسکای گلوبال بود، امروز در ساعت ۱:۱۲ به وقت محلی (۹:۴۲ صبح جمعه به وقت ایران) از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب شد.

پرتاب امروز، پنجمین پرواز مرحله‌ی اول یک راکت فالکون ۹ بود. این بوستر تقریبا هشت دقیقه پس از برخاست توانست با بازگشت موفقیت‌آمیز به زمین، به آرامی روی کشتی بدون‌سرنشین «البته همچنان تو را دوست دارم» در اقیانوس اطلس فرود آید. با این پرتاب، دهمین مأموریت استارلینک اسپیس‌ایکس از سال ۲۰۱۹ تاکنون و درمجموع ۱۲امین مأموریت این شرکت در سال ۲۰۲۰ رقم خورد.

اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش برای حفظ فاصله‌ای کوتاه بین پرتاب‌ها، بر ناوگان بوسترهای کارکرده و اثبات‌شده‌ی خود تکیه کرده است. این شرکت با پرتاب و فرود دو فضانورد ناسا در مأموریت دمو ۲ به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، تابستانی درخشان را آغاز کرده است و قصد ندارد به این زودی‌ها از سرعت پیشرفت خود بکاهد.

دهمین مأموریت استارلینک با صعود بدون نقص راکت فالکون ۹ در آسمان شبانگاه برفراز ساحل فضایی فلوریدا، به‌زیبایی انجام شد. پرتاب‌های شبانه همواره جلوه‌هایی خیره‌کننده در آسمان به‌وجود می‌آورند و پرتاب امروز نیز از این قاعده مستنثی نبود. غرش ۹ موتور مرلین راکت در پرتاب امروز ظاهرا صدایی بلندتر از همیشه داشت؛ به‌نحوی که حتی پس از ناپدیدشدن فالکون ۹ در آسمان همچنان امکان شنیدن آن فراهم بود.

درون دماغه‌ی مخروطی فالکون ۹، ۵۷ ماهواره‌ی ارائه‌دهنده‌ی اینترنت قرار گرفته بود که به‌عنوان بخشی از ابرمنظومه‌ی استارلینک، به صدها ماهواره‌ی کنونی در مدار ملحق خواهند شد. اسپیس‌ایکس تا به امروز با تلاش برای تکمیل منظومه‌ی ماهواره‌ای عظیم خود، ۵۹۵ دستگاه ماهواره‌ی استارلینک را به فضا فرستاده است. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت پیش‌تر گفته بود اسپیس‌ایکس برای آغاز عرضه‌ی پوشش حداقلی اینترنت به ۴۰۰ تا ۸۰۰ ماهواره نیاز خواهد داشت. با نزدیک‌تر شدن به این هدف، اسپیس‌ایکس آغاز برنامه‌ای آزمایشی را وعده می‌دهد که به کمک آن می‌تواند خدماتش را برای مصرف‌کنندگان نهایی در سرتاسر جهان بیازماید.

اسپیس‌ایکس برای تبدیل استارلینک به سرویسی واقعی درحال برداشتن گام‌هایی دیگر نیز است. به‌عنوان مثال این شرکت تاییدیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا را برای عرضه‌ی حداکثر یک میلیون گیرنده‌ی کاربری دریافت کرده است. این گیرنده‌ها که چندی پیش تصاویرشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به‌گفته‌ی ماسک به «بشقاب پرنده روی چوب‌دستی» شباهت دارند و عملکردی آسان خواهند داشت. تمام گیرنده‌ها از عملگرهای مکانیکی بهره می‌برند تا تضمین شود که همیشه رو به آسمان هستند. تنها کاری که کاربر باید انجام دهد، زدن دستگاه به برق و گرفتن آن به سمت آسمان است.

همسفران اشتراکی دسته‌ی ۵۷تایی ماهواره‌های استارلینک، دو ماهواره‌ی دیده‌بانی زمین از شرکت بلک‌اسکای بودند. هماهنگی این سفر اشتراکی برعهده‌ی شرکتی دیگر به‌نام اسپیس‌فلایت بود که سفرهای اشتراکی به فضا را برای ماهواره‌های کوچک‌تر پیدا می‌کند. اسپیس‌ایکس نیز برنامه‌ی سفر اشتراکی خود را دارد و به‌جای سرویس‌دهی ازطریق شرکت شخص ثالث، به‌طور مستقیم پرتاب ماهواره‌های کوچک را رزرو می‌کند. این شرکت درجریان نخستین پرتاب اشتراکی خود، ماه گذشته سه ماهواره‌ی کوچک دیده‌بانی زمین از شرکت پلنت را به‌همراه دسته‌ی نهم استارلینک به فضا فرستاد.

ماهواره‌های استارلینک پرتاب امروز با نمونه‌های پیش‌تر پرتاب‌شده قدری تفاوت داشتند؛ زیرا به آفتابگیرهایی مخصوص مجهز شده‌اند که به آن‌ها کمک خواهد کرد درخششی کمتر در فضا داشته باشند. اسپیس‌ایکس و همچنین ستاره‌شناسان و مدافعان آسمان تاریک در سرتاسر جهان امیدوار هستند که به‌لطف آفتابگیرهای جدید، درخشندگی کلی ناوگان استارلینک در آسمان شب کاهش یابد. آفتابگیر به ماهواره‌ها امکان می‌دهد تا حد امکان در آسمان شب تیره بمانند و تاثیرشان بر مشاهدات نجومی به حداقل رسد.

مرحله‌ی نخست راکت فالکون ۹ در پرتاب امروز، اکنون ۵ پرواز در کارنامه‌اش دارد. این بوستر پیش‌تر مأموریت دمو ۱ را در سال ۲۰۱۹ پرتاب کرد که درجریان آن، کپسول کرو دراگون بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد. بوستر کارکشته‌ی اسپیس‌ایکس سه ماهواره‌ی دیده‌بانی زمین برای کانادا و دو مأموریت استارلینک را نیز در سال جاری پرتاب کرد. این سومین بار است که بوستر فالکون ۹ برای پنجمین مرتبه پرواز می‌کند و دومین مرتبه است که پس از پرواز پنجم باموفقیت بازیابی می‌شود.

پیش از پرتاب امروز، اسپیس‌ایکس دو کشتی دریافت‌کننده‌ی فرینگ (دماغه‌ی مخروطی) در اقیانوس مستقر کرد. این دو کشتی مجهز به تورهای بسیار بزرگی هستند که به کمک آن می‌توانند فرینگ راکت را درحال سقوط از آسمان بگیرند. موفقیت کشتی‌ها در این امر به عوامل مختلفی ازجمله شرایط آب‌وهوا بستگی دارد. گزارشگران اسپیس‌ایکس ۴۸ دقیقه پس از پرتاب اعلام کردند که بازیابی فرینگ با شکست مواجه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات