گوگل کار روی پیکسل 5a و پیکسل تاشدنی را آغاز کرده است

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سند فاش‌شده‌ی اندروید نشان می‌دهد گوگل کار روی پیکسل 5a، پیکسل تاشدنی و حداقل دو گوشی دیگر خانواده‌ی پیکسل را آغاز کرده است. گوشی تاشدنی گوگل احتمالا سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ از راه می‌رسد.
تبلیغات

درحالی که هنوز به‌طور کامل با تصمیمی که گوگل در قبال گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل برای سال ۲۰۲۰ گرفته است کنار نیامده‌ایم، گزارش‌هایی جدید ادعا می‌کنند اهالی مانتین‌ویو کار روی دستگاه‌های دیگری را نیز آغاز کرده‌اند. رسانه‌ی 9to5Google می‌گوید به یک سند داخلی اندروید دست پیدا کرده و اطلاعات مهمی از آن فهمیده است.

 9to5Google می‌گوید به‌لطف این سند می‌توانیم بفهمیم که گوگل چه برنامه‌هایی برای سال آینده‌ی میلادی در سر می‌پروراند. آن‌طور که سند فاش‌شده نشان می‌دهد، گوگل روند توسعه‌ی بیلد اندروید برای گوشی جدیدی تحت عنوان پیکسل ۵ ای (Google Pixel 5a) و همچنین یک گوشی تاشدنی را آغاز کرده است. 9to5Google می‌گوید افزون‌بر این‌ها گوگل روی حداقل دو گوشی اختصاصی دیگر هم کار می‌کند.

سندی که 9to5Google پیدا کرده تمامی بیلدهای اندروید که از زمان عرضه‌ی پیکسل ۲ به‌صورت عمومی برای گوشی‌های سری پیکسل منتشر شده‌اند را فهرست می‌کند. در این فهرست نام گوشی‌های پیکسل 4a و پیکسل 4a 5G و پیکسل ۵ هم دیده می‌شود و در کنار آن‌ها گوشی دیگری با نام پیکسل 5a حضور دارد (ظاهرا پیکسل 5a فعلا از کدنام barbette استفاده می‌کند). گوگل همچنین در حال کار روی سه دستگاه دیگر با کدنام‌های raven و oriole و passport است. سند فاش‌شده همچنین به این نکته اشاره می‌کند که کدنام‌های یادشده ممکن است با کدنام‌هایی که در AOSP استفاده شده‌اند فرق داشته باشد؛ طرفداران اندروید می‌دانند که کدنام‌های AOSP به‌طور معمول از روی نام ماهی‌ها انتخاب می‌شوند.

احتمال دارد raven و oriole به گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۶ اشاره کنند؛ البته سند فاش‌شده به‌طور واضح این موضوع را اعلام نمی‌کند. با این‌حال در این سند به‌صراحت گفته شده passport به دستگاهی با فرم فاکتور «تاشدنی» (Foldable) ربط دارد. تمامی این سه دستگاه برای عرضه در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد برخلاف انتظارات، گوگل روند توسعه‌ی گوشی تاشدنی را به‌شکلی جدی پیگیری می‌کند و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این گوشی در سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار خواهد شد.

پتنت فاش شده گوشی تاشدنی گوگل پیکسل / Google Pixel

پتنت فاش شده گوشی تاشدنی گوگل در سال ۲۰۱۹

رسانه‌ی سی‌نت سال گذشته در گزارشی اختصاصی مدعی شد گوگل فرآیند کار روی گوشی تاشدنی سری پیکسل را آغاز کرده است؛ با این‌حال ماریو کی‌روش، رئیس وقت پیکسل، صرفا گفت گوگل درحال تولید نمونه‌ی اولیه از این فناوری است و مدعی شد اهالی مانتین‌ویو «از مدت‌ها پیش» روند توسعه‌ی گوشی تاشدنی را آغاز کرده‌اند. کی‌روش در آن مصاحبه گفت فعلا هیچ‌گونه کاربرد خاصی برای گوشی تاشدنی وجود ندارد و دستگاه تاشدنی محصولی نیست که در بازار به آن نیاز داشته باشیم. 

سد فا‌ش‌شده‌ی اندروید همچنین نشان می‌دهد مدل 5G پیکسل 4a و گوشی پیکسل ۵ برای عرضه در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده‌اند. گوگل هنگام معرفی گوشی‌ها گفت که آن‌ها را «پاییز» در دسترس قرار می‌دهد؛ بنابراین آنچه در سند اندروید آمده با گفته‌های گوگل هم‌خوانی دارد. سند موردبحث به‌صراحت به نام پیکسل 5a اشاره و تاریخ عرضه‌ی آن را سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ اعلام می‌کند. گوشی پیکسل 5a که مدتی پیش برای نخستین بار در AOSP ظاهر شد به‌عنوان دستگاهی پایین‌رده‌تر نسبت‌به پیکسل ۵ شناخته می‌شود. 

گرچه سند فاش‌شده به برنامه‌های آینده‌ی گوگل برای خانواده‌ی پیکسل و همچنین گوشی‌هایی که در حال حاضر در دست ساخت قرار دارند اشاره می‌کند، اما نباید فراموش کنید که این نوع سندها در اصل برای توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید ایجاد می‌شوند. به‌همین دلیل احتمال دارد آنچه درباره‌ی سند فاش‌شده گفتیم به‌طور دقیق برنامه‌های تیم پیکسل را منعکس نکند. دستگاهی با کدنام muskie (یکی از نمونه‌های اولیه‌ی پیکسل ۲ ایکس‌ال که هیچ‌گاه ساخته نشد) در سند جدید ظاهر شده است؛ این موضوع به‌وضوح نشان می‌دهد شماری از دستگاه‌هایی که در سندهای توسعه‌ی اندروید نام‌شان ذکر می‌شود ممکن است هیچ‌گاه به مرحله‌ی تولید نرسند.

جدیدترین گوشی‌های معرفی‌شده توسط گوگل، پیکسل 4a و پیکسل 4a 5G و پیکسل ۵ نام دارند. از بین آن‌ها تنها پیکسل 4a به‌طور کامل معرفی شده و اطلاعات تکمیلی دو گوشی دیگر در ماه‌های پیش‌رو در دسترس قرار می‌گیرد. گوگل هنوز به‌طور دقیق تاریخ عرضه مدل 5G پیکسل 4a و پیکسل ۵ را اعلام نکرده است. پیکسل 4a 5G قرار است با قیمت ۵۰۰ دلار عرضه شود.

گوگل در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفته است که تمایلی ندارد درباره‌ی شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌ها حرفی بزند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات