ایرانی‌ها هر سه روز یک‌بار به‌اندازه وزن برج میلاد زباله تولید می‌کنند

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، اعلام کرد پسماندی که هر سه روز یک‌بار ایرانی‌ها تولید می‌کنند، به‌اندازه‌ی وزن برج میلاد است.
تبلیغات

نرگس رجایی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، به حذف تدریجی مخازن ۱،۱۰۰ لیتری و اجرای طرح واگذاری مخازن جدید اشاره و عنوان کرد روزانه ۵۸،۰۰۰ تن پسماند در کل کشور تولید می‌شود؛ یعنی زباله‌‌ی کل کشور در سه روز، تقریباً به‌اندازه‌ی وزن برج میلاد خواهد بود. وی افزود این رقم در پایتخت به ۶،۵۰۰ تن در روز می‌رسد و می‌توان گفت پایتخت‌نشین‌ها در مدت یک ماه، به‌اندازه‌ی وزن این برج بزرگ پسماند تولید می‌کنند.

رجایی درادامه به مجمتع پردازش و دفع آرادکوه اشاره کرد که در پنجاه سال گذشته، محل دفن پسماندهای شهر تهران و برخی شهرهای اطراف بود‌ه است. وی همچنین اعلام کرد با توجه به پرشدن این زمین، به مکان دیگری برای دفن پسماندها نیاز است و درصورت ادامه‌دادن روند فعلی، تنها تا چند سال آینده امکان دریافت پسماندها در آرادکوه امکان‌پذیر خواهد بود.

رجایی با تأکید بر ضرورت تدبیر برای سامان‌دهی مشکل زباله در تهران، روش‌های مدیریت پسماند در دهه‌های گذشته را شرح داد و عنوان کرد:

در اواخر دهه‌ی ۱۳۷۰ و اوایل دهه‌ی ۱۳۸۰، طرح مکانیزاسیون خدمات شهری را به‌صورت پایلوت در چند منطقه از تهران به مرحله‌ی اجرا درآوردیم و درنهایت، اواسط این دهه در کل شهر تهران فراگیر شد. بدین‌ترتیب، در قالب این طرح مخازن ۱،۱۰۰ لیتری مشکی‌رنگ را در معابر مختلف شهر نصب و آن‌ها را به‌عنوان محلی برای ذخیره‌سازی موقت کیسه‌های حاوی پسماند خانوارها در میان شهروندان معرفی کردیم.

رجایی گفت نصب ۵۳ هزار مخزن در اماکن مختلف شهر در گذر زمان با مشکلات زیادی همراه شد. درادامه، او مشکلات مهم بعد از نصب این مخزن‌ها را شرح داد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف درِ مخازن و گسترش حضور و فعالیت عوامل غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک
  • انتشار بو و تکثیر حشرات و جانوران موذی مثل گربه و موش
  • سهولت دسترسی عوامل غیرمجاز به پسماندهای خشک تفکیک‌نشده

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند از اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) با هدف حذف و کاهش پدیده‌ی زباله‌گردی در مناطق ۶، ۱۲، ۲۱ و ۲۲ نیز خبر داد. محمدی اعلام کرد این طرح به‌ازای ۲۰۰،۰۰۰ پلاک ثبتی در تهران انجام می‌شود و براساس تعداد واحدها و خانوارها، دو مخزن مشکی (برای پسماند تر) و آبی (برای پسماند خشک) با ظرفیت‌های گوناگون به ساختمان‌های زیرپوشش تعلق می‌گیرد و مخازن مشکی‌رنگ سه‌بار در هفته و مخازن آبی‌رنگ دوبار در هفته تخلیه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات