ایلان ماسک رابط مغز رایانه نورالینک را در خوک زنده رونمایی کرد

شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
دستگاه کاشتنی رابط مغز رایانه‌ی جدید نورالینک درمقایسه با مدل سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است و به‌گفته‌ی ماسک به دستگاهی پوشیدنی درون جمجمه شباهت دارد.
تبلیغات

ایلان ماسک بامداد امروز نخستین بار از رابط مغز رایانه‌ی نورالینک (Neuralink) پرده برداشت. او در رویدادی زنده، نمونه‌های آزمایشی نورالینک از دستگاه رابط مغز رایانه را رونمایی و خوک‌هایی را معرفی کرد که این دستگاه در مغزشان کاشته شده بود. دستگاه جدید نورالینک که به‌منظور کاشت درون مغز طراحی شده است، به سکه‌ای با سیم‌هایی بسیار نازک شباهت دارد که از یک طرف آن بیرون آمده‌اند. این رابط مغز رایانه چند میلی‌متر درون سطح مغز تعبیه می‌شود و آن سیم‌هایش سپس می‌توانند تشخیص دهند نورون‌ها چه زمانی درحال شلیک یا انتشار سیگنال‌های الکترونیکی هستند. ماسک همچنین ویدئویی از واکنش نورون‌ها به الکترودها منتشر کرد.

ماسک گفت درنهایت امیدوار است که این دستگاه‌های کوچک بتوانند سیگنال‌های عصبی را هم بخوانند و هم بنویسند و به مشکلاتی پزشکی کمک کنند که از مغز و نخاع منشاء می‌گیرند و شاید حتی در آینده‌ی دور به انسان‌ها اجازه دهند تا رایانه‌ها را با مغزشان ادغام کنند.

تیم نورالینک برای نمایش دستگاه خود، سه خوک را رونمایی کرد؛ نخستین حیوان با نام جویس هیچ درون‌کاشتی (ایمپلنت) نداشت. دومین حیوان با نام گرترود مجهز به درون‌کاشتی بود که در پوزه‌اش بر نورون‌ها نظارت می‌کرد. ماسک صفحه‌ای را نشان داد که سیگنال‌های زنده از دستگاه نورالینک گرترود را درحالی نشان می‌داد که حیوان به‌دنبال یونجه می‌گشت. وقتی گرترود پوزه‌اش را به غذا یا زمین می‌مالید، این سیگنال‌ها تولید می‌شدند.

خوک سوم به‌نام دوروتی در بدنش درون‌کاشتی داشت که بعدا برداشته شد. به‌گفته‌ی ماسک «آنچه دوروتی نشان می‌دهد این است که می‌توانیم دستگاه نورالینک را در بدن قرار دهیم، آن را خارج کنیم و سپس حیوان احساس سلامت و خوشحالی کند و هیچ فرقی با خوک‌های طبیعی نداشته باشد. این مسئله برای کاربران انسانی مهم خواهد بود؛ زیرا ممکن است بخواهند درون‌کاشت‌های خود را بردارند یا ارتقا دهند.»

درون کاشت مغز نورالینک

دستگاه کاشتنی جدید نورالینک به‌گفته‌ی ماسک به ابزاری پوشیدنی با سیم‌های نازک در مغز شباهت دارد

تیمیر داتاچادری از مؤسسه‌ی تحقیقات پزشکی فاینشتاین در نیویورک درباره‌ی محصول جدید نورالینک گفت «بخش چالش‌برانگیز که پس از آن برآمده‌اند این است که حیوان خوشحال به‌نظر می‌آید، به‌اطراف حرکت و طبیعی رفتار می‌کند و داده‌ها به‌طور بی‌سیم بازپخش می‌شود. دیگر پژوهشگرانی که ممکن است کاری شبیه به این انجام داده باشند، حیوان را درحال بیهوشی و با سیم‌هایی که از مغزش بیرون آمده است، روی میز جراحی گذاشته‌اند.

داتاچادری گفت هرچند دستاورد جدید چشمگیر است، همچنان ایمن‌بودن دستگاه‌ها را به‌اندازه‌ی کافی اثبات نمی‌کند. به‌گفته‌ی ماسک، فرایند کاشت می‌تواند با خونریزی نسبتا کم در مغز انجام شود. او گفت «شما به‌نوعی فکر می‌کنید اگر جسمی باسیم را درون بدنتان فرو ببرید، قطعا خونریزی خواهید کرد؛ اما درواقع درمقیاس بسیار کوچک این‌گونه نیست.» اما داتاچادری می‌گوید «آن‌ها آسیب بالقوه به مغز را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. این آسیب حتی در مغز انسان نیز به‌آسانی مشاهده‌پذیر نیست، چه رسد به خوک‌ها. شما نمی‌دانید آیا خوک‌ها اکنون مشکلی دارند یا سایر خوک‌ها به‌دلیل رفتار عجیبش واقعا با او معاشرت نمی‌کنند.»

درجریان مراسم، اعضای تیم نورالینک به صحبت‌ درباره‌ی چشم‌اندازهای خود برای دستگاه جدید پرداختند؛ از بازیابی بینایی برای افراد مبتلا به جراحت‌های چشم و کاهش درد تا ضبط خاطره‌ها و تله‌پاتی. داتاچادری می‌گوید «برخی از اهداف واقع‌بینانه‌تر از بقیه هستند. به‌عنوان مثال، ماسک درباره‌ی دورزدن آسیب‌های نخاعی برای بازیابی حرکت در اشخاص معلول صحبت کرد؛ هدفی که تمرکز شرکت در نخستین کارآزمایی‌های بالینی قریب‌الوقوع در انسان‌ها خواهد بود. دستگاه‌های مشابه با نورالینک پیش‌تر به این هدف دست یافته‌اند؛ درنتیجه دور از انتظار نیست که نورالینک نیز موفق به انجام همین کار شود.

ازطرف دیگر، دستاوردی نظیر خواندن حافظه یا فکر به درک دقیق مغز نیاز خواهد داشت؛ درحالی‌که ما هنوز به این شناخت دست پیدا نکرده‌ایم. داتاچادری گفت «احساس می‌کنم هنوز جزئیات فراوانی وجود دارد که باید بیاموزیم و این به صرف تلاشی بسیار زیاد نیاز خواهد داشت.» در رویداد امروز، وقتی یکی از حاضران درباره‌ی امکان ذخیره و بازپخش خاطره‌ها از ماسک سوال کرد، او در پاسخ، این عملکرد دستگاه نورالینک را با یکی از قسمت‌های سریال آینه‌ی سیاه (بلک میرور) مقایسه کرد و گفت «شما می‌توانید خاطره‌ها را بارگذاری و اساسا آن‌ها را به‌عنوان پشتیبان ذخیره و بازیابی و درنهایت در بدنی جدید یا بدنی رباتیک دانلود کنید.»

ماسک در رویداد امروز دوباره خاطرنشان کرد که مهم‌ترین قابلیت دستگاه این است که به افراد امکان می‌دهد با ادغام مغزشان با رایانه به «همزیستی با هوش مصنوعی» دست یابند؛ «به‌گونه‌ای که اراده‌ی ترکیبی مردم زمین، آینده‌ی جهان را کنترل کند. من تصور می‌کنم این به‌وضوح آینده‌ای خواهد بود که ما می‌خواهیم.» ماسک همچنین اعلام کرد که شرکتش به‌منظور کار روی دستگاه و بهبود رویه‌ی جراحی برای کاشت، به‌دنبال استخدام مهندسان رباتیک، برق و نرم‌افزار است. نورالینک ار ابتدای تأسیس در سال ۲۰۱۷ تاکنون تغییرات زیادی به خود دیده است و تنها دو عضو تیم بنیان‌گذار هنوز در شرکت کار می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات