ابزار جدید هوش مصنوعی برای حذف سایه‌های شدید عکس

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
با ابزار جدید مجهز به هوش مصنوعی می‌توان سایه‌های شدید تصاویر پرتره را حذف کرد و جلوه‌ی طبیعی‌تری به آن‌ها بخشید.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان کامپیوتر گوگل و MIT و دانشگاه کالیفرنیا ابزار مجهز به هوش مصنوعی را برای حذف سایه‌ها ساخته‌اند که به‌طور واقع‌گرایانه می‌توانند سایه‌های شدید از تصاویر پرتره را حذف کنند و درعین‌حال، سایه‌های طبیعی را دست‌نخورده رها می‌کند. نتایج این ابزار شگفت‌انگیزاند. مقاله‌ی مربوط به این فناوری ماه مه منتشر شد؛ اما هفته‌ی گذشته در کانال یوتیوبی Two Minute Papers، توجه زیادی به‌خود جلب کرد.

فناوری حذف سایه بر دو شبکه‌ی عصبی استوار است: یکی از شبکه‌ها سایه‌های خارجی را حذف می‌کند و این سایه‌ها به‌واسطه‌ی اشیائی مثل کلاه یا دستی به‌وجود می‌آیند که برای مسدودکردن نورخورشید بالای سر قرار گرفته است. شبکه‌ی عصبی دیگر برای نرم‌کردن سایه‌های طبیعی چهره و اضافه‌کردن نور پرکننده‌ی ترکیبی به‌کار می‌رود و بدین‌ترتیب، نورپردازی چهره متعادل می‌شود.

تیم پژوهشی با استفاده از دو شبکه‌ی عصبی یادشده می‌توانند به‌طور واقع‌گرا و طبیعی سایه‌های خارجی را حذف کنند. این سایه‌ها می‌توانند طبیعی یا با کامپیوتر اضافه شده باشند. البته برخی نتایج هنوز تا اندازه‌ای مصنوعی هستند و تمام سایه‌های ناخواسته به‌ویژه در مناظر طبیعی حذف نمی‌شوند؛ اما با جمع‌آوری داده‌های کافی، تمام این محدودیت‌ها رفع می‌شوند و تنها با چند کلیک می‌توان در اپلیکیشن‌هایی مثل Google Photos تصاویر را ویرایش و سایه‌های شدید را به‌طور طبیعی حذف کرد.

حتی با وجود محدودیت‌ها، پژوهشگران از نتایج خود رضایت دارند. آن‌ها در توصیف پروژه‌ی خود می‌گویند:

سیستم کامل ما تنها با دریافت عکسی که در محیطی ناشناخته و نامحدود گرفته شده است، می‌تواند سایه‌های خارجی ناخواسته را حذف و سایه‌های شدید چهره را نرم و بین نورپردازی تصویر تعادل ایجاد کند. نتیجه‌ی نهایی، تصویری طبیعی و واقع‌گرا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی ابزار حذف سایه، به وب‌سایت مرتبط با این پژوهش مراجعه کنید. برای بررسی دیگر ابزارهای ویرایش تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی، مقاله‌های تبدیل نقاشی به عکس و نورپردازی طبیعی را ببینید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات