مایکروسافت بیانیه‌ای رسمی در دفاع از اپیک علیه اپل منتشر کرد

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت بیانیه‌ای رسمی در حمایت از اپیک گیمز صادر کرد و در آن، عدم پشتیبانی از Unreal Engine را برای توسعه‌دهنده‌های iOS خطرساز خواند.
تبلیغات

مایکروسافت در بیانیه‌ای رسمی، در درگیری بین اپیک گیمز و اپل از شرکت بازی‌سازی حمایت کرد. اپیک گیمز در جریان درگیری‌های حقوقی با اپل از دادگاه خواسته بود تا از تصمیم سازنده‌ی آیفون برای حذف دسترسی به ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی iOS جلوگیری کند. اپل پس از حذف فورت‌نایت تصمیم گرفت تا ابزارهای توسعه‌ در iOS را از دسترس اپیک گیمز خارج کند. این تصمیم کوپرتینویی‌ها، با واکنش‌ها و انتقادهای شدید همراه شده و مایکروسافت نیز با جریان همراه شد.

تصمیم اپل برای حذف دسترسی اپیک گیمز به ابزارهای توسعه‌دهنده، منجر به از دسترس خارج شدن Unreal Engine هم می‌شود. همین مورد باعث شد تا مایکروسافت وارد درگیری بین دو شرکت شود. کوین گمیل، مدیر بخش تجربه‌های توسعه‌دهنده‌ی بازی در مایکروسافت در بیانیه‌ی اخیر شرکت نوشت که Unreal Engine یک فناوری حیاتی برای سازنده‌های متعددی در دنیای بازی محسوب می‌شود. او اعتقاد دارد مسدودسازی دسترسی توسعه‌دهنده‌ها به موتور محبوب در iOS و مک، خسارت شدیدی به توسعه‌دهنده‌ها و گیمرها وارد می‌کند.

مایکروسافت: «محدودیت دسترسی به آنریل در iOS و macOS به توسعه‌دهنده‌های مستقل ضربه می‌زند»

اپیک گیمز هفته‌ی گذشته از دادگاه درخواست کرد تا حکمی موسوم به «مهار» علیه اپل صادر کند. قطعا می‌دانید که اقدام اپل، به‌نوعی واکنش به شکایت حقوقی اپیک گیمز بود که خود در زنجیره‌ای از رخدادها پیش آمد. سازنده‌ی فورت‌نایت، اپل را به پیاده‌سازی رویکردهای انحصارگرایانه متهم کرده بود. مدیران کمپ کوپرتینو در واکنش به اتهام‌های وارده تصمیم گرفتند تا علاوه‌بر حدف بازی فورتنایت، تمامی حساب‌‌های کاربری توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز را مسدود کنند. این تصمیم در تاریخ ۲۸ آگوست اجرایی می‌شود.

تصمیم اپل مبنی بر حذف حساب‌های کاربری توسعه‌دهنده‌ی اپیک، ضربه‌های شدید به آن‌ها وارد می‌کند. اپیک می‌‌گوید تصمیم جدید حتی درصورت پیروزی در دادگاه هم به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد. به بیان دیگر، در دورانی که اپیک مشغول درگیری‌های حقوقی با اپل است، توسعه‌دهنده‌های iOS و مک به‌خاطر عدم دسترسی به ابزارهای آن شرکت، به فناوری‌های دیگر مهاجرت خواهند کرد.

اپیک گیمز استور

همان‌طور که گفته شد، مایکروسافت هم در بیانیه‌ی خود به چالش توسعه‌دهنده‌ها درصورت عدم دسترسی به موتور آنریل اشاره می‌کند. ردموندی‌ها می‌‌گویند توسعه‌دهنده‌های مستقل کوچک و متوسط زیادی از موتورهای متفرقه برای ساختن بازی استفاده می‌کنند. آنریل یکی از محبوب‌ترین موتورها محسوب می‌شود و موتورهای متفرقه‌ی دیگر، به‌ندرت امکانات و قابلیت‌های حرفه‌ای آنریل را دراختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌دهند.

گمیل در بیانیه‌ی خود با اشاره به اهمیت آنریل برای توسعه‌دهنده‌ها نوشت: «مسدودسازی دسترسی اپیک به SDK اپل و ابزارهای توسعه‌دهنده‌ی دیگر، امکان پشتیبانی موتور آنریل در iOS و macOS را از اپیک می‌گیرد. درنتیجه موتور آنریل و سازنده‌های بازی که به آن وابسته شده‌اند، در معرض ضرر و زیان جدی قرار می‌گیرند. توسعه‌ی بازی با استفاده از موتورهای متفاوت برای پلتفرم‌های متفاوت، هزینه‌ها و دشواری‌های زیادی به‌همراه دارد. در مجموع، هیچ راهکاری به‌اندازه‌ی استفاده از یک موتور که از پلتفرم‌های متنوع پشتیبانی می‌کند، بازدهی مناسبی برای توسعه‌دهنده‌ها ندارد. درنتیجه، توسعه‌دهنده‌های بازی همچون مایکروسافت که تصمیم به ساخت بازی با هدف‌گیری پلتفرم‌های متنوع دارند، موتورهای بازی را براساس کارایی و همچنین پشتیبانی در پلتفرم‌های گوناگون انتخاب می‌کنند».

با تصمیم جدید اپل، پروژه‌هایی که اکنون در میانه‌ی مسیر توسعه هستند، با تصمیم‌های هزینه‌بری روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها باید با تکیه بر موتور جدید، فعالیت توسعه را از سر بگیرند یا با ریسک از دست دادن پشتیبانی در آینده روبه‌رو شوند. بازی‌های کنونی نیز در معرض خطر هستند، چون توسعه‌دهنده‌ها به قابلیت‌های جدید iOS و macOS دسترسی نخواهند داشت و همچنین امکان حذف باگ و عرضه‌ی بسته‌های امنیتی را نیز از دست می‌دهند.

درگیری اپل و اپیک گیمز در ساده‌ترین حالت، فشار زیادی به توسعه‌دهنده‌ها وارد می‌کند. آن‌ها در یک حالت عدم اطمینانی ازلحاظ پشتیبانی موتور آنریل در iOS و macOS روبه‌رو هستند. به‌هرحال هر توسعه‌دهنده باید مطمئن باشد که فناوری پایه‌ای محصولش، تا آینده‌ای مشخص وجود دارد و می‌توان روی آن حساب باز کرد.

پیش از ورود مایکروسافت به درگیری اپل و اپیک گیمز، کوپرتینویی‌ها واکنش خود را به درخواست «مهار» اپیک اعلام کرده بودند. آن‌ها می‌گویند اپیک را نباید از توسعه‌دهنده‌های دیگر مجزا کرد. به‌هرحال شرکت بازی‌سازی، فرایندی خلاف قوانین انجام داده است و طبق ادعای اپل، پیامد تصمیم‌های خود را مشاهده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات