محققان مایکروسافت، سرویس توسعه بازی ویژه دستگاه‌های همراه ساختند

دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان مایکروسافت در زیرمجموعه‌ی Microsoft Research، ابزاری به‌نام Tilecode معرفی کردند که امکان ساخت بازی را در دستگاه‌های قابل‌حمل فراهم می‌کند.
تبلیغات

مایکروسافت پژوهش، زیرمجموعه‌ی تحقیقاتی مایکروسافت، پروژه‌ی جدیدی به‌نام TileCode را معرفی کرد که توسعه‌‌ی وب را برای انواع کاربران تسهیل می‌کند. این سرویس، قابلیت اجرا روی ابزار قابل حمل ارزان و ساده‌ی Microsoft MakeCode Arcade را دارد. همچنین تایل‌کد را می‌توان روی وب نیز اجرا کرد. با استفاده از این ابزار، تمامی مراحل طراحی، کدنویسی و اجرای بازی را می‌توان به‌صورت مستقیم روی دستگاه‌های همراه انجام داد.

موتور اصلی TileCode براساس بازی‌های تخته‌ای است. در بازی‌های تخته‌ای شاهد قطعاتی هستیم که قابلیت جابه‌جایی از یک چهارگوش در تخته را به چهارگوش کناری دارند. در مجموع، بازی‌ها براساس قوانینی که برای حرکت قطعات تنظیم شده‌اند، منحصربه‌فرد می‌شوند.

مایکروسافت تایل کد

محققان مایکروسافت، تایل‌کد را با این هدف توسعه داده‌اند که همه امکان توسعه‌ی بازی را روی دستگاه مخصوص بازی خود داشته باشد. با پیاده‌سازی سرویس، دیگر الزاما برای ساختن بازی نیازی به تبلت و لپ‌تاپ و کامپیوتر رومیزی ندارید.

توسعه بازی در TileCode با تنظیم قوانین برای کاراکتر و محیط انجام می‌شود

استفاده از مفهوم بازی‌های تخته‌ای، درک ساختار و توسعه‌ی بازی را در تایل‌کد آسان می‌کند. همان‌طور که گفته شد، بازی‌های تخته‌ای همه شامل صفحه‌های شطرنجی هستند که قطعات یا مهره‌های بازی، امکان حرکت بین چهارگوش‌های موجود را دارند. قوانین بازی هم جزئیات و امکان حرکت مهره‌ها را مشخص می‌کنند. تایل‌کد از همین اصول برای معرفی مفاهیم پردازشی در ساختار بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کند. کاربران ابتدا از بخشی پایه‌ای به‌نام Low Floor استفاده می‌کنند تا علاوه‌بر بازی کردن، با تغییر قوانین آن، ساختار بازی را درک کنند. پس از آشنایی با مفهوم اولیه‌ی بازی، قابلیت دیگر به‌نام Wide Walls فعال می‌شود که ساخت انواع دیگری از بازی را فراهم می‌کند.

مراحل توسعه بازی در Tilecode

کاربران برای کدنویسی یک بازی، به بخش‌های حرفه‌ای دیگری از سرویس نیاز پیدا می‌کنند. بخش‌های مذکور، صفحه‌ای با چهار جهت حرکتی و دکمه‌های A و B هستند. این دکمه‌ها و ابزارها در اغلب دستگاه‌های بازی همراه وجود دارند. محققان مایکروسافت با وجود آماده‌سازی رابط کاربری ساده در تایل‌کد، امکان توسعه‌ی بازی‌های پیچیده‌ای همچون Snake، Bejeweled، Pac-Man، Boulder Dash و Sokoban را داشته‌اند.

در رابط کاربری تایل‌کد، هر کاربر امکان انتخاب کاراکترهای بازی (sprite) و پس‌زمینه‌ی بازی (tile) را دارد که در یک گالری ارائه می‌شوند. سپس امکان ویرایش کردن کاراکترها و پس‌زمینه دراختیار او قرار می‌گیرد. برای ساختن سطح و مرحله در بازی هم باید نقشه‌ی بازی ویرایش شود.

طراحی قوانین و بازی در مایکروسافت TileCode

برنامه‌ای که در تایل‌کد نوشته می‌شود، مجموعه‌ای از قوانین است که هرکدام به یک کاراکتر نسبت داده می‌شوند. قانون یا rule هر کاراکتر، در فرم جفتی When-Do تنظیم می‌شود. در بخش When، یک ساختار الگو یا گزاره وجود دارد که خاصیت کاشی‌های 3x3 را در اطراف کاراکتر اصلی شرح می‌دهد. بخش Do هم شامل دستورهایی می‌شود که در زمان هماهنگ‌شدن الگو، به کاراکتر شناخته‌شده ابلاغ می‌شوند.

تعریف بالا ساختار کلی توسعه‌ی بازی را در تایل‌کد نشان می‌دهد؛ اما به‌طور کلی بازی با تنظیم قوانین و آزمایش‌کردن پیاده‌سازی آن‌ها ساخته می‌شود. محققان مایکروسافت با توسعه‌ی این سرویس قصد داشته‌اند تا تجربه‌ی ساخت و آزمایش بازی را درکنار همدیگر ارائه کنند که آشنایی با مفاهیم اولیه‌ی کدنویسی و شرایط اجرای آن‌ها را نیز ممکن می‌کند.

مایکروسافت پروژه‌ی تایل‌کد را به‌صورت متن‌باز دراختیار همه‌ی کاربران قرار داده است. می‌توانید با مراجعه به این لینک، این پروژه‌ی متن‌باز را از گیت‌هاب دریافت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات