سنسور LI7050 کانن با توانایی فیلمبرداری 1080p در روشنایی تنها ۰٫۰۸ لوکس معرفی شد

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
کانن LI7050 حسگر CMOS جدیدی است که حساسیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند در محیط‌های دارای شدت روشنایی صرفا ۰٫۰۸ لوکس نیز تصاویری واضح بگیرد.
تبلیغات

شعبه‌ی ژاپن کانن به‌تازگی حسگر CMOS با حساسیت بسیار رونمایی کرده است که می‌تواند ویدئوهای رنگی باکیفیت را با وضوح 1080p و نرخ ۶۰‌ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. نکته‌ی مهم حسگر جدید کانن به وضوح و نرخ فریم ویدئو مربوط نیست؛ بلکه این حسگرِ‌ حساس می‌تواند ویدئوهای 1080p/60fps را در محیط‌های دارای نور بسیار کم هم ضبط کند. حسگر CMOS جدید کانن برای استفاده‌ی صنعتی تولید شده است؛ بااین‌حال، به‌وضوح نشان می‌دهد که کانن توانسته چقدر در صنعت حسگر تصویر پیشرفت کند. LI7050 حسگری پیشرفته و حساس است که از پیکسل‌های نسبتا کوچک استفاده می‌کند.

اخبار رسمی نشان می‌دهند کانن با برگزاری مراسمی آنلاین در اواخر جولای (اوایل مرداد) در ژاپن، حسگر جدید خود را معرفی کرده است. کانن سپس در اوایل ماه جاری میلادی، حسگر جدید خود را مجددا در مراسمی در سنگاپور معرفی کرد. با درنظرگرفتن این حقیقت که حسگر جدید کانن مخصوص «دوربین‌های صنعتی و دوربین‌های تحت شبکه» است، در زمان معرفی نتوانست توجهات فراوان رسانه‌ها را به‌خود جلب کند. نمونه‌تصاویر ثبت‌شده‌ی حسگر کانن نشان می‌دهند که با محصولی بسیار باکیفیت طرف هستیم. 

مشخصات فنی سنسور کانن Canon LI7050

براساس اعلام رسمی، ابعاد حسگر جدید کانن کوچک (صرفا 1/1.8 اینچ) و ۱،۹۳۶ در ۱،۰۹۶ پیکسل و ابعاد همگی‌شان ۴٫۱ میکرومتر است. آنچه باعث خاص‌شدن حسگر کانن می‌شود، «معماری پیکسل‌ها» است که امکان دستیابی به گستره‌ی داینامیکی بسیار وسیعی را فراهم می‌‌کند. کانن می‌گوید حسگر جدیدش می‌تواند در وضعیت معمولی به گستره‌ی داینامیکی تقریبا ۱۲٫۵ استاپ و در حالت HDR به گستره‌ی داینامیکی تقریبا ۲۰ استاپ دست یابد.

درزمینه‌ی عملکرد در دنیای واقعی باید گفت که در حالت HDR، حسگر کانن می‌تواند به‌ازای هر فریم 1080p/30fps ویدئو، دو اکسپوژر را باهم ترکیب کند تا بتواند دقیق صحنه‌ها را ثبت کند. براساس اعلام رسمی کانن، با حسگر جدید می‌توان در محیط‌های دارای حداقل نور ۰٫۰۸ لوکس تا حداکثر نور ۸۰٬۰۰۰ لوکس تصویربرداری کرد؛ بدون اینکه خدشه‌ای به هایلات‌ها یا مناطق تاریک تصویر وارد شود.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های مربوط به اینترنت اشیاء باعث افزایش میزان تقاضا برای دوربین‌های شبکه و صنعتی شده است؛ به‌طور ویژه درباره‌ی دوربین‌هایی حرف می‌زنیم که بتوانند ضمن فیلم‌برداری با وضوح فول HD، شب‌ها نیز ویدئوهای باکیفیت رنگی بگیرند. داشتن حساسیت بسیار باعث می‌شود تصاویر ثبت‌شده‌ی حسگر کانن نویز کمی داشته باشد. حسگر جدید کانن از رابط MIPI CSI-2 نیز پشتیبانی می‌کند که بسیاری از مشتریان شرکت از آن بهره می‌برند. این حسگر از قابلیت‌هایی نظیر ROI برای استفاده‌های صنعتی برخوردار است.

کانن در بیانیه‌ی مطبوعاتی مربوط به رونمایی حسگر جدید خود می‌گوید:

برای نظارت عادی در شب‌هنگام به دوربین‌های مادون‌قرمز و ضبط ویدئو در حالت تک‌رنگ نیاز دارید. بااین‌حال، دوربین‌های شبکه‌ی مجهز به LI7050 می‌توانند ویدئوها را شب‌هنگام در محیط‌هایی همچون مناطق عمومی، جاده‌ها یا شبکه‌های حمل‌و‌نقل ضبط کنند. این ویدئوها رنگی ضبط می‌شوند؛ بنابراین، می‌توان ازطریق آن‌ها جزئیات محیط نظیر رنگ خودروها یا لباس افراد را تشخیص داد. به‌علاوه، این حسگر جمع‌و‌جور با حساسیت درخورتوجه را می‌توان روی دوربین‌های مختلف برای اهدافی نظیر پهپادهای زیر آب و میکروسکوپ‌ها و دوربین‌های پوشیدنی برای پرسنل امنیتی، قرار داد. 

در ویدئو زیر می‌توانید عملکرد حسگر CMOS جدید کانن را مشاهده کنید.

حسگری که درباره‌ی آن حرف زدیم، کاملا برای استفاده‌ی صنعتی ساخته شده و مخصوص دوربین‌های معمولی نیست؛ بااین‌حال، به‌وضوح قابلیت استفاده از این حسگر برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری سنتی وجود دارد. توانایی ضبط ویدئوهای رنگی و ثبت عکس‌های باکیفیت در محیط‌های کم‌نور بدون افزایش سرعت شاتر، موضوعی است که بسیاری از عکاسان آرزوی داشتنش را دارند. معماری ویژه‌ی به‌کاررفته در پیکسل‌های حسگر کانن ممکن است روزی به دوربین‌های معمولی امکان دهد به چنین قابلیت‌هایی دست پیدا کنند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی حسگر CMOS حساس کانن LI7050 می‌توانید بیانیه‌ی مطبوعاتی کامل کاننِ سنگاپور را مطالعه کنید. نخستین نمونه‌های این حسگر قرار است ماه جاری میلادی روانه‌ی بازار شوند. عرضه‌ی این حسگر به مشتریان ژاپنی اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) آغاز خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات