شیائومی راز طراحی تلویزیون های شفاف خود را فاش کرد

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی در تلویزیون شفاف Mi TV LUX از صفحه‌نمایش OLED استفاده کرده و تمامی قطعات موردنیاز برای پردازش تصویر در پنل پشتی تلویزیون عادی را به پایه‌ی زیرین تلویزیون جدید انتقال داده است.
تبلیغات

شیائومی به‌تازگی از تلویزیون‌های شفافش با نام Mi TV Lux OLED Transparent رونمایی کرده است. محصول جدید شیائومی از صفحه‌نمایش OLED برخوردار است و اولین تلویزیون شفافی است که به مرحله‌ی تولید انبوه می‌رسد. به راستی چگونه‌ می‌توان تلویزیون شفافی طراحی کرد که فضای پشت نمایشگر آن معلوم باشد؟ شیائومی اطلاعات بیشتری درباره‌ی ساختار تلویزیون جدیدش فاش کرده است.

تلویزیون‌های سنتی پنل مشکی‌رنگ دارند که قطعات موردنیاز برای پردازش تصویر در آنجا گرفته است؛ اما برای ایجاد نمایشگر شفاف، تمامی سخت‌افزار‌های مربوط به صدا و قطعات الکترونیکی موجود در پنل پشتی تلویزیون عادی به پایه‌ی زیرین تلویزیون شیائومی انتقال داده شده است. این کار باعث شده تا اجزا از حد معمول، بسیار به‌هم نزدیک‌تر شوند و مشکل خنک‌سازی برای آن‌ها ایجاد شود. شرکت سازنده‌ راهکاری برای آن درنظر گرفته و تراشه‌ی آن را برای تبادل حرارتی به گرماگیر مجهز کرده است. تمامی این اجزا چند دریچه دارند تا جریان همرفتی برای خنک‌سازی ایجاد شود.  

اجزای الکترونیکی جاسازی شده در قسمت زیرین تلویزیون Mi TV Lux شیائومی

هردو نمایشگر LCD و OLED می‌توانند شفاف باشند. نمایشگرهای شفاف LCD به نور پس‌زمینه نیاز دارند؛ اما در نمایشگرهای OLED الزامی به وجود این نور نیست و باتوجه‌به این موضوع، شیائومی از نمایشگرهای OLED برای طراحی تلویزیون جدیدش استفاده کرده است. البته نمایشگر OLED به‌طور ذاتی شفاف نیستند؛ پس شرکت سازنده از ماتریس RGBW در نمایشگر استفاده کرده که در آن، فقط نیمی از پنل با پیکسل پوشانده شده و نیمی دیگر شفاف مانده است. فاصله‌ی بین پیکسل‌ها بسیار کم است و در فاصله‌ی دیداری عادی، پیکسل‌ها و فاصله‌ی آن‌ها دیده نمی‌شوند. تمامی این اجزا در یک صفحه‌ی شیشه‌ای به‌ظاهر عادی ادغام شده‌اند.  

مقایسه‌ی نمایشگر LCD و OLED
مقاله‌های مرتبط:

در عکس زیر تفاوت پنل‌ OLED سنتی و تلویزیون شفاف LUX شیائومی را مشاهده می‌کنید که تصویر مربوط به آن‌ها به ترتیب در سمت راست و سمت چپ قرار دارد. زیرپیکسل (sub pixel) هرکدام نیز آورده شده است. واضح است پنل OLED طراحی‌شده در تلویزیون شفاف جدید، تجربه‌ی بصری لذت‌بخشی را ارائه می‌دهد.

مقایسه‌ی پنل‌ OLED سنتی و تلویزیون شفاف LUX شیائومی

برای محافظت از پنل، قطعه‌ی شیشه‌ا‌ی ۵۵ اینچی با چسب ماوراءبنفش به نمایشگر چسبانده شده است و فریم فلزی نازک در اطراف شیشه به استحکام اتصال اجزا کمک می‌کند.

اجزای پنل تلویزیون Mi TV LUX شیائومی

شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند بر سر قراردادن دوربین سلفی در پشت صفحه‌ی گوشی‌ رقابت می‌کنند. البته نمونه‌های اولیه از این گوشی‌ها طراحی ‌شده است؛ ولی کیفیت مطلوبی از عکس ارائه نمی‌دهند؛ به هرحال، شفاف‌سازی نمایشگرها کار ساده‌ای نیست.

پیش از این، شیائومی اعلام کرده بود که تراکم پیکسلی بالا در طراحی دوربین‌های سلفی‌ پشت صفحه‌نمایش گوشی، چالش‌های زیادی برای این شرکت ایجاد کرده است. احتمال دارد شرکت سازنده توانسته با استفاده از تجربه‌ی کسب‌کرده از طراحی تلویزیون‌های شفاف، مشکلات قرارگیری دوربین‌های سلفی پشت نمایشگر را رفع کرده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات