فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران: امسال سخت‌ترین پاییز را تجربه خواهیم کرد

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، طبق مطالعات جهانی، پاییز امسال را سخت‌ترین پاییز معاصر دانست.
تبلیغات

از زمانی‌که به خاطر داریم، در فصل‌های سرد سال و مخصوصا پاییز، ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا اجتناب‌ناپذیر بوده است. ویروس‌های سرماخوردگی در این فصل‌ها با تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر به بروز بیماری‌های مختلفی می‌شوند. از طرفی امسال با همه‌گیری کرونا در سرتاسر دنیا پاییز متفاوت‌تری را پیش رو خواهیم داشت که می‌توان آن را سخت‌ترین و خطرناک‌ترین پاییز تاریخ تا به امروز توصیف کرد. در پاییز امسال ویروس‌های جدید آنفولانزا درکنار ویروس همه‌گیر و خطرناک کرونا و بروز آلرژی‌های فصلی منجر به خلق بحران‌های بزرگ‌تری خواهند شد و به‌همین‌دلیل، خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، در نشست ستاد فرماندهی بیماری کرونا در شهر تهران اعلام کرد که درحال‌حاضر کرونا از مرز یک همه‌گیری و بیماری بیولوژیک گذشته و مؤلفه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و سیاسی را نیز دربرگرفته است. وی ایجاد علائم تنفسی و آلرژی در فصل پاییز و ورود موج جدید H1N1 را بسیار نگران کننده دانست و پاییز امسال را سخت‌ترین پاییز معاصر معرفی کرد.

زالی با ابراز نگرانی نسبت به شروع موج سوم بیماری در پاییز، از ضرورت ادامه‌ی محدودیت‌ها در این فصل سخن گفت. به‌اعتقاد زالی آغاز فعالیت‌های آموزشی و افزایش استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، یکی از راه‌های افزایش کرونا است و به همین دلیل احتمال می‌رود حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدارس کاهش یابد. به‌گفته‌ی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، ۲۷ درصد انتقال بیماری کووید ۱۹ در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اتفاق می‌افتد.

به‌نقل از ایسنا، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، کرونا را عامل بحران‌های اقتصادی حال حاضر دانست و اعلام کرد که افت شاخص‌های PMI در سراسر دنیا (شاخصی که بهبود شرایط کسب‌وکار را نشان می‌دهد) و کوچک‌تر شدن آن تا پایان حاکمیت کرونا بر جهان، ادامه خواهد داشت.

زالی همچنین به تبعات ویروس کرونا و قابل مقایسه نبودنش با پدیده‌های طبیعی دیگر اشاره کرد و احتمال از‌بین‌رفتن این ویروس در طبیعت را حداقل در بازه‌ی زمانی کوتاه غیرممکن دانست. وی افزود که طبق مطالعات بین‌المللی، تغییر شگرفی در ساختار ویروس رخ نداده و تغییرات آب‌و‌هوایی نیز روی آن بی‌تأثیر بوده است. زالی تغییرات کرونا را صرفا در میزان سرایت‌پذیری بیشتر آن در محیط‌های اجتماعی و پرتردد دانست.

وضعیت کلان‌شهر تهران در ابتلا به کرونا

علیرضا زالی آمار جمعیتی استان تهران را حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰هزار نفر تخمین زد و با اشاره به چگالی بالا و تراکم جمعیت در مناطق جنوبی شهر، رعایت بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی را چالشی جدی در این مناطق پرجمعیت دانست.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، فاکتورهای زیادی را در کنترل کرونا در این شهر دخیل دانست که یکی از آن‌ها مسئله‌ی حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیررسمی در این استان است. وی با اعلام بالاترین آمار حاشیه نشینی در تهران، این نوع سکونت‌ها را عاملی برای نزول شرایط اقتصادی و بهداشتی در پاندمی کرونا دانست. زالی حضور ۴۰ درصد از اتباع سایر کشورها در شهر تهران را بسیار خطرآفرین توصیف کرد و اعلام کرد که حضور این افراد به‌صورت غیرقانونی در کشور، آن‌ها را از مراجعه به پزشک حین مبتلا به کرونا هم منصرف می‌کند.

علیرضا زالی جمعیت روزانه‌ی شناور در تهران را بالغ بر یک میلیون نفر عنوان و اعلام کرد که این جمعیت می‌تواند آمار بسیار خطرناکی از بیماران کرونایی را به سیستم بهداشت و درمان اضافه کند. وی تردد ۴۰۰ هزار خودرو از استان البرز به تهران را نیز پدیده پیچیده و مشخصه‌ی شهر تهران دانست.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران از دراختیار داشتن ۱۲ هزار تخت درمانی در بیمارستان‌های دانشگاهی تهران و درمان ۸۵ درصد بیمار مبتلا به کرونا در این بیمارستان‌ها خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که تهران تا به امروز برای درمان مبتلایان به کرونا با کمبود تخت‌های بیمارستانی رو‌به‌رو نشده است؛ بااین‌حال پروژه‌ی بیمارستان‌های شهدای تجریش، امام خمینی (ره)، فیروزآبادی و شهر قدس، جهت افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها تا ابتدای پاییز وارد مدار ارائه‌ی خدمات درمانی و بهداشتی خواهد شد.

زالی با اشاره به ارتقای ظرفیت بخش‌های درمانی، به اهمیت غربالگری نیز اشاره کرد و فعالیت ۹۰ مرکز جامع سلامت ۱۶ و ۲۴ ساعته را یادآور شد. مقصود از غربالگری، شناسایی زودرس یک بیماری در جامعه است،‌ تا به این ترتیب با فراهم‌شدن امکان مداخله و مدیریت پیش‌گیری از آن بیماری، میزان مرگ‌ومیر یا ابتلا به آن بیماری کاهش یابد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران همچنین از ایجاد کمیته اپیدمیولوژیک در ستاد مقابله با کرونا خبر داد و وظیفه این ستاد را نگاهی آکادمیک به عدد مولد پایه مبتلایان به‌صورت مستمر دانست. وی بالا بودن تراز این عدد را نشان‌دهنده شیوع بیشتر بیماری دانست. زالی همچنین از اجرای ۳۶۴ پروژه کیلینیکال علمی و افتتاح طرح یک خانه یک پایگاه سلامت در کشور نیز خبر داد.

علیرضا زالی با اشاره به اینکه کانون اصلی شیوع بیماری، تجمعات و دورهمی ها است، رعایت پروتکل های بهداشتی را در برگزاری مراسم عزاداری محرم ضروری دانست و از نظارت کارشناسان بهداشت هر سه دانشگاه استان تهران، بر نحوه‌ی اجرای دستورالعمل‌ها خبر داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات