پردازنده‌های Sapphire Rapids اینتل سال آینده با پشتیبانی از DDR5 و PCIe 5.0 عرضه می‌شوند

یک‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
اینتل در مراسم Architecture Day 2020 رسما اعلام کرد پردازنده‌های Sapphire Rapids با پشتیبانی از DDR5 و PCIe 5.0 و CXL 1.1 در سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسند.
تبلیغات

اینتل در مراسم مهم Architecture Day 2020 اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۱ پلتفرم پردازنده‌ مرکزی Sapphire Rapids را به بازار عرضه کند. به‌گفته‌ی اینتل، پردازنده‌های Sapphire Rapids از حافظه‌ی DDR5 به‌همراه PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنند و به‌لطف داشتن اینترکانکت CXL 1.1، قرار است «نسل بعدی» تراشه‌های مخصوص دیتاسنترها لقب گیرند. اینتل همچنین اعلام کرده است که طبق برنامه‌ریزی قبلی، می‌خواهد مدل برنامه‌نویسی OneAPI را تا پیش از پایان سال جاری میلادی دردسترس قرار دهد. انتشار OneAPI به اینتل برای دستیابی به اکوسیستم یکپارچه‌ی دیتاسنتر کمک شایانی خواهد کرد. 

اینتل هنوز از مشخصات کامل پلتفرم Saphire Rapids و لیتوگرافی این خانواده از پردازنده‌ها پرده‌برداری نکرده است؛ بااین‌حال، انتظار داریم خانواده‌ی Saphire Rapids برپایه‌ی لیتوگرافی جدید ۱۰ نانومتری سوپرفین (SuperFin) ساخته شود. فناوری ۱۰ نانومتری سوپرفین نیز در همان مراسم Architecture Day 2020 معرفی شد. اینتل می‌گوید سوپرفین نسخه‌ی بهبودیافته‌ی فین‌فت (FinFET) است که در حدواندازه‌ی تغییر یک نسل لیتوگرافی، بهبود قدرت و مصرف انرژی را به‌همراه می‌آورد.

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید.

احتمال بهره‌مندی Saphire Rapids از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین را به‌ این دلیل مطرح می‌کنیم که جایگزینی برای خانواده‌ی آیس‌ لیک به‌حساب می‌آید. ناگفته نماند آیس لیک برپایه‌ی نسخه‌ی عادی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده است. دلیل دیگر بهره‌مندی خانواده‌ی جدید پردازنده‌های اینتل از TME است. TME یا رمزنگاری کلِ حافظه نوعی سیستم جدید در معماری اینتل است که می‌تواند سراسر حافظه را رمزنگاری کند. این یعنی حتی اگر کسی داده‌های حافظه‌ی رم را در جایی دیگر کپی کند، عملا به داده‌ی مفیدی دسترسی پیدا نخواهد کرد. در نظر داشته باشید که قابلیت TME در پردازنده‌های خانواده‌ی تایگر لیک نیز حضور دارد که برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین هستند. همین موضوع نیز به‌نوبه‌ی خود احتمال ساخته‌‌شدن پردازنده‌های خانواده‌ی Sapphire Rapids را برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری سوپرفین قوت می‌بخشد. 

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید.

همچنین، اینتل در مراسم جدیدش اعلام کرد می‌خواهد پیش از پایان سال جاری میلادی حافظه‌ی QLC از نوع ۱۴۴ لایه عرضه کند. این نوع حافظه لایه‌های بیشتری از میانگین فعلی صنعت دارد و تراکم قطعاتش درمقایسه‌با نسل سوم QLC تقریبا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. تولید حافظه‌ی ۱۴۴ لایه‌ی QLC نیز یکی دیگر از تلاش‌های جدی اینتل برای ایجاد اکوسیستم یکپارچه‌ی دیتاسنتر به‌حساب می‌آید. پلتفرم نهایی اینتل قرار است در نقش رقیبی مستقیم برای خانواده‌ی EPYC Genoa ظاهر شود که برپایه‌ی معماری Zen 4 شرکت AMD ساخته شده‌اند. خانواده‌ی EPYC Genoa قرار است به پلتفرم جدیدی با نام SP5 مهاجرت کند. 

AMD پیش‌تر در بیانیه‌ای مطبوعاتی تأیید کرده است که نسل بعدی پردازنده‌های خانواده‌ی EPYC Genoa از حافظه‌ی بیشتر و قابلیت‌های متنوع‌تر پشتیبانی خواهند کرد که ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از DDR5 ،PCIe 5.0 و... را شامل می‌شود. اینتل ازطریق پردازنده‌های خانواده‌ی Sapphire Rapids قصد دارد از دو جنبه به‌سمت AMD هجوم ببرد: ۱. افزایش توان خروجی به‌ازای هر هسته؛ ۲. کاهش هزینه‌ی مالکیت برای هر هسته. اینتل اعتقاد دارد حتی با وجود CXL و اکوسیستمی جامع، عملکرد تک‌تردی (Sngle-Threaded) به‌تنهایی برای جلب توجه طرفداران AMD به پردازنده‌های خودش کفایت نمی‌کند.

برای مشاهده‌ی تصویر بالا در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید.

اینتل در مراسم خود اعلام کرد پردازنده‌های خانواده‌ی الدر لیک قرار است به فناوری هیبریدی مجهز باشند. براساس نقشه‌ی راه اینتل، پردازنده‌های خانواده‌ی الدر لیک از هسته‌های ویژه‌ای با عنوان Golden Cove و Gracemont بهره خواهند برد و در سال آینده‌ی میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد. Golden Cove معماری جدید اینتل برای جایگزینی با Willow Cove (ریزمعماری استفاده‌شده برای پردازنده‌های تایگر لیک) به‌حساب می‌آید و می‌تواند از خانواده‌ی تایگر لیک IPC (دستور‌العمل در هر سیکل) و حداکثر سرعت کلاک بیشتری ارائه دهد. این گفته‌ها برای هسته‌های Gracemont نیز صدق می‌کند که جایگزینی برای آخرین نسل هسته‌های Mont به‌حساب می‌آیند. 

پردازنده‌های خانواده‌ی الدر لیک اینتل قرار است هسته‌های بزرگ و کوچک را شامل باشند و به اینتل برای تسلط روی بازار پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ‌ها کمک شایانی کنند. استفاده از هسته‌های کوچک به اینتل کمک می‌کند مصرف انرژی پردازنده را در حالت آماده ‌به‌ کار ۹۱ درصد کاهش ‌دهد تا عمر باتری نوت‌بوک‌های مجهز به پردازنده‌های الدر لیک افزایش محسوسی پیدا کند. به‌علاوه، هسته‌های قدرتمند و بزرگ Golden Cove به پردازنده‌ها امکان می‌دهند ازپس وظایف سنگین بربیایند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات