فاکس‌کان: دوره‌ای که چین به‌عنوان کارخانه تولیدی جهان شناخته می‌شد تمام شده است

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیر فاکس‌کان با اشاره به فشارهای پیوسته درنتیجه‌ی جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده، اعلام کرد به‌تدریج ظرفیت تولید خودش را از چین خارج می‌کند.
تبلیغات

آتش جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده رفته‌رفته شعله‌ورتر می‌شود و هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد. در این شرایط، تولیدکنندگانی نظیر فاکس‌کان برای کاستن از فشار عظیم وارده، به‌گونه‌ای ناامیدانه ظرفیت تولید محصولاتشان را به مناطق دیگری منتقل می‌کنند. بااین‌حال، درحالی‌‎که هدف دولت دونالد ترامپ جذب ظرفیت تولید به داخل ایالات متحده است، شرکت‌های مذکور به مناطق دیگر جهان علاقه‌ی بیشتری را نشان می‌دهند. درواقع، هم چین و هم آمریکا تنها نظاره‌گر ازدست‌رفتن ظرفیت‌ها هستند.

جدیدترین گزارش مالی فاکس‌کان منتشر شده است و نشان می‌دهد این شرکت، هنگامی‌که فعالیت بسیاری از شرکت‌های دیگر به دلیل بیماری دنیاگیر کووید ۱۹ کاهش یافته، بالاتر از پیش‌بینی تحلیلگران عمل کرده است. پس از شرایط سخت فاکس‌کان در سه‌ماهه‌ی اول سال، در سه‌ماهه‌ی منتهی‌به ماه ژوئن، سود خالص شرکت مذکور ۷۷۸٫۵۵ دلار بود که درقیاس‌با سال قبل ۳۴ درصد و نسبت‌به پیش‌بینی‌ها ۱۷۰ میلیون دلار بیشتر است. این تولیدکننده‌ی تایوانی باور دارد که دلیل بالا رفتن سوددهی، افزایش افرادی است که از خانه کار می‌کنند. چنین موضوعی سبب افزایش چشم‌گیر تقاضا هم برای مشتری و هم تجهیزات سازمانی نسبت‌به سال قبل شده است.

البته، تمامی شاخص‌ها برای فاکس‌کان مثبت نبوده است؛ در طول سه‌ماهه‌ی سوم، درآمد این شرکت از بخش گوشی‌های هوشمند در حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است. این شرکت انتظار دارد روند نزولی برای سفارشات در این بخش استمرار یافته و تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد. پیش‌بینی‌ها برای سه‌ماهه‌ی سوم حاکی‌از کاهش ۱۰ درصدی درآمد نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل است. به‌همین دلیل نیز فاکس‌کان درحال استخدام نیرو برای اطمینان از عرضه‌ی موفق گوشی‌های هوشمند سری آیفون ۱۲ اپل است.

یانگ لیو، مدیر شرکت مادر فاکس‌کان، یعنی Hon Hai Precision Industry، به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که این غول تولیدی، به‌دلیل فشار پیوسته درنتیجه‌ی جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده، به‌تدریج ظرفیت تولید خودش را از چین خارج می‌کند. لیو می‌گوید با اینکه کشور یادشده هم‌چنان منطقه‌ای مهم برای صنعت تولید باقی خواهد ماند، اما «دوره‌ای که چین به‌عنوان کارخانه‌ی تولیدی جهان شناخته می‌شد تمام شده است». درحال‌حاضر، ۳۰ درصد از ظرفیت تولید فاکس‌کان در خارج از چین قرار دارد که نسبت‌به سال گذشته، ۲۵ درصد افزایش یافته است. این شرکت برای انتقال کارخانه‌های تولیدی خودش، چندین کشور ازجمله ویتنام، ایالات متحده، مکزیک، برزیل و هند را مدنظر قرار داده است.

مشتریان فاکس‌کان به‌دنبال این هستند که زنجیره‌ی تأمین متنوعی داشته باشند. به‌همین دلیل است که کشور هند برای ایجاد یک اکوسیستم تولیدی محلی، قصد دارد ۶٫۶ میلیارد دلار برای جذب شرکت‌های بزرگ فناوری سرمایه‌گذاری کند. به‌نظر می‌رسد که طرح مذکور از مدت‌ها پیش درحال اجرا بوده است؛ زیرا هم‌اکنون شرکت Wistron، گوشی‌های هوشمند آیفون 11 را در هند تولید می‌کند و Pegatron نیز درتلاش برای ایجاد بازوی تولیدی جدیدی در شهر چنای است.

تعرفه‌های اعمال‌شده از طرف دولت ترامپ روی کالاهای مصرفی، فرصت بزرگی برای کشورهایی مانند ویتنام ایجاد کرده است تا برخی از قراردادهای تولید لوازم الکتریکی را از آن خود کنند. البته زیرساخت‌های ضروری برای تبدیل‌شدن به قطب تولیدی در ویتنام وجود ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات