توییتر API جدیدی با دسترسی‌های بیشتر برای توسعه‌دهندگان متفرقه منتشر کرد

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
توییتر همه‌ی تلاش خود را به‌کار گرفته است تا روابطش را با توسعه‌دهندگان متفرقه بهبود دهد. این شرکت با عرضه‌ی API جدید به‌نوعی تصمیم به دلجویی از توسعه‌دهنده‌ها دارد.
تبلیغات

توییتر نسخه‌ی جدید رابط برنامه‌نویسی خود به‌نام API v2 را منتشر کرد. این رابط به کسب‌وکارها، گروه‌های دانشگاهی و توسعه‌دهنده‌های متفرقه امکان می‌دهد تا محصولات بهتری روی پلتفرم توییتر توسعه دهند. توییتر از ماه گذشته، خبر عرضه‌ی نسخه‌ی جدید ‌API را اعلام کرده بود. ازطرفی در همان زمان، یکی از بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ شبکه‌ی اجتماعی رخ داد و مجرمان سایبری به ابزارهای داخلی و حیاتی توییتر دست پیدا کردند. به همین دلیل شرکت تصمیم گرفت تا عرضه‌ی API جدید را به تأخیر بیندازد. کارشناسان اعتقاد دارند رابط برنامه‌نویسی جدید توییتر، نه‌تنها با هدف عرضه‌ی قابلیت‌های جدید، بلکه با تمرکز بر بهبود روابط شرکت با توسعه‌دهنده‌ها منتشر شده است. به‌هرحال توییتر از مدت‌ها پیش رابطه‌ی خوبی با جامعه‌ی برنامه‌نویسان متفرقه در پلتفرم خود ندارد.

نسخه‌ی قبلی API توییتر دسترسی توسعه‌دهنده‌ها را بسیار محدود می‌کرد

رابط برنامه‌نویسی API v2 اولین بازسازی کامل رابط توییتر محسوب می‌شود که نسخه‌ی اول آن در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. در آن نسخه، توییتر چگونگی توسعه‌ی محصول روی پلتفرم اصلی خود را تا حد زیادی محدود کرد که انتقادها و بحث‌های زیادی را به‌همراه داشت. تا پیش از عرضه‌ی API، توسعه‌دهنده‌های خارجی تا حد زیادی امکان کپی کردن و سفارشی‌سازی تجربه‌ی کاربری توییتر را در اپلیکیشن‌های خود داشتند. از زمانی‌که شبکه‌ی اجتماعی تصمیم گرفت تا تبلیغات را به‌ مسیر درآمدزایی اصلی خود تبدیل کند، دلیلی برای تقسیم‌کردن جامعه‌ی کاربران خود با توسعه‌دهنده‌های دیگر نمی‌دید. درواقع آن‌ها ترجیح می‌دادند کاربران تنها از نسخه‌ی رسمی توییتر برای تعامل در شبکه‌ی اجتماعی استفاده کنند. در رابط قدیمی، قابلیت‌هایی همچون رأی‌گیری و پیام‌رسانی گروهی به توسعه‌دهنده‌های متفرقه ارائه نمی‌شدند. همین تصمیم‌ها باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم توییتر از بین رفتند و توسعه‌دهنده‌ها از محدودیت‌های اعمال‌شده بسیار عصبانی شدند.

ظاهرا توییتر در نسخه‌ی جدید API تصمیم دارد تا روابط خود را با توسعه‌دهنده‌ها بهبود دهد. آن‌ها قابلیت‌های بیشتری را دراختیار توسعه‌دهنده‌های متفرقه قرار می‌دهند تا اپلیکیشن‌های جانبی توییتر، دسترسی بهتری به پلتفرم اصلی داشته باشند. از قابلیت‌های مهم جدید می‌توان به امکان ارسال توییت‌های رشته‌ای و پین کردن توییت و همچنین انتشار نتیجه نظرسنجی در توییت اشاره کرد. اپلیکیشن‌های متفرقه با استفاده از API v2 همچنین می‌توانند امکان فیلتر اسپم را هم به کاربران ارائه کنند. امکان مشاهده‌ی زنده‌ی استریم توییت هم دراختیار اپلیکیشن‌های متفرقه قرار می‌گیرد.

توییتر API v2

از اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی مبتنی بر پلتفرم توییتر که کاربران زیادی دارند، می‌توان به Tweetbot و Twitterrific اشاره کرد که احتمالا از API جدید برای عرضه‌ی قابلیت‌های بهتر به کاربران بهره خواهند برد. البته هنوز نقاط ضعفی در رابط جدید وجود دارد.

توییتر دسترسی API را در سه سطح تنظیم می‌کند. نسخه‌ی پایه و رایگان رابط جدید که اکنون دردسترس توسعه‌دهنده‌ها قرار دارد، آن‌ها را ازلحاظ تعداد دفعات اتصال به پلتفرم ازطریق API، محدود می‌کند. سطح بعدی که به‌نام elevated شناخته می‌شود، این محدودیت‌ها را ندارد، اما توسعه‌دهنده‌ها باید برای استفاده از آن، هزینه پرداخت کنند. توییتر هنوز اطلاعاتی پیرامون قیمت و زمان عرضه‌ی سطح بعدی منتشر نکرده است. البته توییتر پیش‌بینی می‌کند که ۸۰ درصد از توسعه‌دهنده‌های پلتفرم، نیازهای خود را با نسخه‌ی پایه برطرف خواهند کرد.

هنوز هیچ جزئیاتی از قابلیت‌های اصلی API جدید توییتر منتشر نشده است. درنتیجه نمی‌توان هیچ پیش‌بینی دقیقی از تأثیر آن روی اپلیکیشن‌های متفرقه داشت. توسعه‌دهنده‌های متفرقه هم با وجود امیدواری نسبت به رابط جدید، منتظر زمان خواهند ماند تا جزئیات بهتری از API و خصوصا هزینه‌های آن منتشر شود. البته آن‌ها درنهایت از تصمیم جدید توییتر برای عرضه‌ی دسترسی‌های بیشتر، خشنود هستند.

قابلیت‌های رابط برنامه‌نویسی جدید، تنها مربوط به اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی توییتر نمی‌شود. کسب‌وکارها و سرویس‌های بسیار زیاد و متنوعی از داده‌های توییتر برای کاربردهای متنوع استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، شرکت‌های تحلیلی همچون Spiketrap و Social Marlet Analytics، ربات‌هایی مانند House of Lords Hansard و Emoji Mashup و ابزارهای حرفه‌ای مانند TweetDelete و BlockParty و Tokimeki Unfollow، همگی نیاز به دسترسی بهینه به داده‌های توییتر دارند. توییتر همچنین برای محققان دانشگاهی فعال در حوزه‌ی اجتماعی، داده‌های ارزشمندی دارد. محققان از API توییتر برای کاربردهای متنوعی همچون تحلیل روندها و رفتارهای مرسوم اجتماعی کاربران و اندازه‌گیری افزایش احتمالی نفرت‌پراکنی در جوامع استفاده می‌کنند.

توییتر می‌گوید تمام تلاش خود را برای دردسترس قرار گرفتن هرچه بیشتر داده‌ها و اطلاعات برای کاربران به‌کار می‌گیرد. آن‌ها مراحل دریافت API را هم آسان کرده و همچنین اسناد جامع‌تر و یک مرکز پشتیبانی حرفه‌ای برای توسعه‌دهنده‌ها و محققان آماده کرده‌اند. مدیران توییتر هم در اظهارنظرهای خود عنوان می‌کنند که هرچه بیشتر، به سمت ارائه‌ی دسترسی‌های بهینه به توسعه‌دهنده‌ها و کاربران قدم بر می‌دارند.

انتشار API v2 اتفاق مهمی برای توییتر محسوب می‌شود. البته شرکت می‌گوید که روند توسعه‌ی رابط هنوز ادامه دارد. آن‌ها درحال‌حاضر نسخه‌های ابتدایی API را ارائه کرده‌اند و از توسعه‌دهنده‌ها درخواست می‌کنند تا باتوجه‌به نقشه‌ی راه عمومی شرکت، پیشنهادهای خود را مطرح کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات