قیمت، تاریخ عرضه و مشخصات فنی رسمی سرفیس دوئو اعلام شد

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت به‌صورت رسمی اعلام کرده سرفیس دوئو قرار است روز ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ با قیمت ۱٬۳۹۹ دلار دردسترس قرار گیرد. ردموندی‌ها مشخصات فنی کامل سرفیس دوئو را هم اعلام کرده‌اند.
تبلیغات

مایکروسافت در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام می‌کند گوشی دونمایشگره‌ی سرفیس دوئو (Microsoft Surface Duo) که تاریخ معرفی آن به سال گذشته‌ی میلادی برمی‌گردد قرار است روز ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۰ شهریور ۱۳۹۹) با قیمت ۱٬۳۹۹ دلار به بازار عرضه شود. ماه‌ها است که مدیران اجرایی مایکروسافت در توییتر، برخی اطلاعات جزئی درباره‌ی گوشی اندرویدی سرفیس دوئو منتشر می‌کنند. مایکروسافت ضمن مشخص کردن قیمت و تاریخ عرضه، پیش‌فروش سرفیس دوئو را نیز برای تمامی کسانی که در ایالات متحده‌ی آمریکا حضور دارند آغاز کرده است. امکان پیش‌خرید گوشی مایکروسافت سرفیس دوئو ازطریق سایت AT&T، فروشگاه آنلاین مایکروسافت و بست بای وجود دارد.

مایکروسافت مهرماه سال ۱۳۹۸ مراسم بسیار مهمی برای رونمایی محصولات جدید خانواده‌ی سرفیس برگزار کرد که یکی از مهم‌ترین محصولات، گوشی دونمایشگره‌ی سرفیس دوئو بود. ردموندی‌ها در آن زمان فرم فکتور کلی سرفیس دوئو را به‌نمایش گذاشتند تا با طراحی نهایی محصول آشنا شویم، بااین‌حال هیچ‌گاه مشخصات فنی کامل دستگاه را اعلام نکردند.

قیمت سرفیس دوئو مایکروسافت برابربا ۱٬۳۹۹ دلار است

براساس آنچه مایکروسافت به‌تازگی اعلام کرده، سرفیس دوئو دو صفحه‌نمایش ۵٫۶ اینچ OLED با وضوح ۱٬۳۵۰ در ۱٬۸۰۰ پیکسل دارد که محتوای بصری را با نسبت تصویر ۴:۳ به‌نمایش می‌گذارند. این دو صفحه‌نمایش درکنار هم می‌توانند صفحه‌نمایشی ۸٫۱ اینچ با وضوح ۲٬۷۰۰ در ۱٬۸۰۰ پیکسل تشکیل دهند که نسبت تصویر ۳:۲ دارد. سرفیس دوئو برخلاف گوشی‌های تاشدنی نظیر گلکسی فولد سامسونگ، از شیشه‌ی گوریلا گلس واقعی استفاده می‌کند. به‌علاوه نمایشگرهای دوئو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا تجربه‌ای شبیه به استفاده‌ی هم‌زمان از چند نمایشگر در ویندوز ۱۰ را به کاربر منتقل کنند. 

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ابهام درباره‌ی سرفیس دوئو، همواره دوربین آن بوده است. مایکروسافت در بیانیه‌ی رسمی خود اعلام می‌کند سرفیس دوئو مجهز به دوربین اصلی ۱۱ مگاپیکسلی با لنز دارای دیافراگم f/2.0 است. این دوربین حالت‌هایی خودکار برای تصویربرداری در محیط‌های کم‌نور، استاندارد HDR و بزرگ‌نمایی هفت برابری دارد؛ مایکروسافت برای اشاره به بزرگ‌نمایی هفت برابری دوربین سرفیس دوئو از عبارت «سوپر زوم» استفاده کرده است. دوربین گوشی دونمایشگره‌ی سرفیس دوئو می‌تواند ویدئوهای 4K و 1080p را با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. دوربین دستگاه همچنین دارای سیستم لرزش‌گیر تصویر الکترونیکی (EIS) است که به‌اندازه‌ی لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) مؤثر ظاهر نمی‌شود، اما همچنان می‌تواند تا حد زیادی از لرزش‌های دست را بکاهد. سرفیس دوئو صرفا مجهز به یک دوربین است که می‌توان از آن به‌عنوان دوربین اصلی و سلفی استفاده کرد. 

نمای جلو سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo در کنار قلم سرفیس پس

سرفیس دوئو از قلم‌های لمسی سرفیس مایکروسافت هم پشتیبانی می‌کند

سرفیس دوئو مایکروسافت مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام است که اتفاقی غیرمنتظره نبود، زیرا پیش‌تر در برخی شایعه‌ها شاهد اشاره به این موضوع بودیم. البته حتی غیرمنتظره نبودن این اتفاق، چیزی از عجیب بودنش کم نمی‌کند. سرفیس دوئو قرار است ۲۰ شهریور یعنی نیمه‌ی دوم ۲۰۲۰ عرضه شود؛ کوالکام تراشه‌های جدیدتر و قدرتمندتری هم دارد که نبود آن‌ها در سرفیس دوئو اتفاقی منفی به‌حساب می‌آید. مایکروسافت پیش‌تر گفته فرایند تولید گوشی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و نتوانسته از تراشه‌ی جدیدتر از اسنپدراگون ۸۵۵ در آن استفاده کند. سرفیس دوئو همچنین از ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره ‌سازی استفاده می‌کند. این گوشی ۱٬۳۹۹ دلاری از فناوری 5G پشتیبانی نمی‌کند. مایکروسافت در جعبه‌ی دوئو، قاب محافظ ویژه‌ای هم قرار داده است. 

مایکروسافت گفته است سرفیس دوئو دو باتری دارد که در زیر دو صفحه‌نمایش جای گرفته‌اند تا انرژی موردنیاز دستگاه را فراهم کنند. سرفیس دوئو درمجموع دارای باتری با ظرفیت ۳٬۵۵۷ میلی‌آمپرساعت است. این باتری به‌میزان درخورتوجهی ظرفیت کمتری نسبت‌به باتری ۴٬۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی گوشی تک‌نمایشگره‌ی گلکسی نوت ۲۰ اولترا دارد.

تاریخ عرضه Microsoft Surface Duo برای ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ تعیین شده است

به‌علاوه ظرفیت باتری سرفیس دوئو کمتر از باتری ۴٬۳۸۰ میلی‌آمپرساعتیِ به‌کاررفته در نسل اول گلکسی فولد است (فعلا جزئیات باتری گلکسی Z فولد ۲ را نمی‌دانیم). مایکروسافت در بیانیه‌ی خود مدعی شده باتری ۳٬۵۵۷ میلی‌آمپرساعتی سرفیس دوئو تمام روز را دوام می‌آورد. طبق گفته‌ی این شرکت، سرفیس دوئو با باتری خود ۱۵٫۵ ساعت ویدئو به‌صورت آفلاین پخش می‌کند، حداکثر ۱۰ روز در حالت آماده‌به‌کار دوام می‌آورد و با یک‌بار شارژ‌ می‌توان ازطریق سرفیس دوئو به‌مدت حداکثر ۲۷ ساعت مکالمه‌ی صوتی انجام داد. به‌منظور اظهارنظر درباره‌ی باتری سرفیس دوئو نباید به این اعداد اکتفا کنیم و بهتر است منتظر بررسی کارشناسان بمانیم. بااین‌حال در نگاه اول ظرفیت باتری محصول، کم به‌نظر می‌رسد؛ خصوصا با درنظرگرفتن اینکه سرفیس دوئو دو صفحه‌نمایش OLED دارد.

پانوس پانای، رئیس واحد ویندوز و دستگاه‌های مرتبط در مایکروسافت، می‌گوید: «سرفیس دوئو احتمالا یکی از جذاب‌ترین دستگاه‌هایی است که ما تاکنون ساخته‌ایم. سرفیس دوئو از پس انجام کارهایی برمی‌آید که دستگاه‌های تک‌نمایشگره نمی‌توانند آن‌ها را انجام دهند». پانای می‌گوید سرفیس دوئو می‌تواند میزان بهره‌وری افرادی را که همواره درحال جابه‌جا شدن هستند بهبود بخشد. مایکروسافت طی چند وقت اخیر تلاش کرده بهبودهایی در نرم‌افزار ایجاد کند تا در بین نرم‌افزار و سخت‌افزار سرفیس دوئو، هماهنگیِ لازم ایجاد شود.

اجرای اپلیکیشن اندرویدی روی گوشی سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo

اپلیکیشن‌های اندرویدی در سرفیس دوئو

براساس گفته‌های مایکروسافت، تمامی اپلیکیشن‌های اندرویدی بدون نیاز به اعمال هیچ‌گونه تغییر، روی سرفیس دوئو اجرا می‌شوند؛ دلیل اصلی دستیابی به این هدف، استفاده از دو نمایشگر مجزا در دستگاه است. پانوس پانای می‌گوید «تمامی اپلیکیشن‌ها باید روی سرفیس دوئو اجرا شوند». او در ادامه می‌‌گوید پشتیبانی سرفیس دوئو از تمامی اپلیکیشن‌های اندرویدی از همان روز اول، اهمیت زیادی برای مایکروسافت داشته است. توسعه‌دهندگان می‌توانند رابط کاربری اپلیکیشن‌هایشان را با برخی تغییرات همراه کنند تا تجربه‌ی آن‌ها روی دستگاه دونمایشگره‌ی مایکروسافت لذت‌بخش‌تر شود. مایکروسافت اپلیکیشن‌های اختصاصی خود نظیر مجموعه‌ی آفیس و وان‌درایو را برای سرفیس دوئو بهینه‌سازی کرده است. شرکت‌های متفرقه نظیر آمازون نیز توانسته‌اند برخی اپلیکیشن‌ها نظیر کیندل را برای گوشی مایکروسافت بهینه‌سازی کنند. به‌لطف به‌روزرسانی جدید کیندل، کاربران هنگام خواندن کتاب‌های الکترونیکی حسی شبیه به مطالعه‌ی کتاب‌های عادی دریافت خواهند کرد.

گوشی سرفیس دوئو از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام و دوربین یگانه‌ی ۱۱ مگاپیکسلی با توانایی فیلم‌برداری 4K استفاده می‌کند

مایکروسافت همچنین الگوریتمی خاص توسعه داده است تا با استفاده از آن پیش‌بینی کند که چگونه اپلیکیشن‌‌ها را روی نمایشگرهای مختلف باز کرد. پانوس پانای ادامه می‌دهد: «الگوریتمی در سرفیس دوئو قرار داده شده که بسیار باهوش است و برای پیش‌بینی برخی چیزها تلاش می‌کند. اگر هنگامی روی یک صفحه‌نمایش هستید روی یک لینک کلیک کنید، لینک موربحث در صفحه‌ی دیگر باز می‌شود». به‌بیانی دیگر، اگر در اپلیکیشن ایمیل روی لینک کلیک کنید، بدون اینکه صفحه‌ی ایمیل بسته شود به جزئیات موجود در لینکی که روی آن کلیک کرده‌اید روی صفحه‌نمایش دیگر، دسترسی پیدا می‌کنید. اپلیکیشن‌هایی نظیر مایکروسافت تیمز و پاورپوینت هم برای سرفیس دوئو بهینه‌سازی شده‌اند. بدین ترتیب می‌توانید در تیمز، هنگام برقراری تماس ویدئویی صفحه‌ی چت‌ها را هم ببینید. همچنین در پاورپوینت خواهید توانست روی یکی از نمایشگرها اسلاید باز کنید و روی نمایشگر دیگر فهرست اسلایدها را ببینید. 

مایکروسافت برای بهینه‌سازی تجربه‌ی سیستم‌عامل اندروید روی سرفیس دوئو، مدت‌ها است همکاری نزدیکی با گوگل دارد. پانای با اشاره به روزهای نخست همکاری تجاری با گوگل می‌گوید «در ابتدا، همه‌چیز جالب بود» و سپس ادامه می‌دهد: «[بااین‌حال وقتی زمان گذشت] اندکی سردرگم شدیم. ساتیا و من، گفت‌و‌گوی زیادی با هم انجام دادیم». مایکروسافت سال‌ها پیش سیستم‌عامل اختصاصی موبایل با نام ویندوز فون داشت؛ اما با رسیدن ویندوز فون به پایان راه، بهترین گزینه این بود که سراغ استفاده از اندروید برود. 

متعلقات جعبه سرفیس دوئو مایکروسافت / Microsoft Surface Duo شامل قاب محافظ و شارژر و کابل

متعلقات جعبه‌ی سرفیس دوئو شامل خود محصول به‌همراه قاب محافظ ویژه، شارژر و کابل

پانای حرف‌هایش را ادامه می‌دهد: «مایکروسافت باید روی تمامی پلتفرم‌ها حضور داشته باشد. ما گفت‌و‌گویی با گوگل انجام دادیم... همکاری تجاری ما بسیار لذت‌بخش بوده است. فکر می‌کنم در ابتدا وقتی می‌خواهید با یکدیگر بیشتر آشنا شوید [برخی چالش‌ها وجود دارد] اما در زمانی سریع دیدیم که چه چیزی برای مشتریان‌مان، بهترین است و چه کارهایی را می‌توان انجام داد. فکر می‌کنم [این همکاری] نه‌تنها برای گوگل و اندروید بلکه برای مایکروسافت، اتفاقی عالی است».

مایکروسافت APIهای ویژه‌ای را برای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های سازگار با دستگاه‌های دونمایشگره ساخته است و قصد دارد به‌زودی آن‌ها را دراختیار تولیدکنندگان قرار دهد. مایکروسافت با این کار قصد دارد در راستای همه‌گیرتر کردن دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر و دستگاه‌های تاشدنی قدم بردارد. پانای می‌گوید به آینده‌ای که متشکل‌ از دستگاه‌های دونمایشگره و تاشدنی باشد، اعتقاد دارد: «من معتقد هستم که دستگاه‌های دونمایشگره در راهند. فکر می‌کنم به آن‌ها نیاز داریم». اینکه توسعه‌دهندگان چگونه می‌خواهند اپلیکیشن‌هایشان را برای سرفیس دوئو بهینه‌سازی کنند، اتفاقی است که به‌مرور زمان جزئیات آن را خواهیم دید. همین اپلیکیشن‌ها برای موفقیت دستگاه جدیدی مثل سرفیس دوئو بسیار حیاتی هستند.

سرفیس دوئو مایکروسافت بدون 5G و NFC عرضه می‌شود و باتری ۳٬۵۵۷ میلی‌آمپرساعتی دارد

سرفیس دوئو قیمت بسیار زیادی دارد. نسل جدید تمامی دستگاه‌ها در ابتدای راه گرا‌ن‌قیمت هستند و این موضوع برای گلکسی فولد و دیگر گوشی‌های تاشدنی هم صدق می‌کند. نبود 5G و NFC، ظرفیت ناکافی باتری (در نگاه اول) و کیفیت دوربین مواردی هستند که می‌توانند به فروش دوئو ضربه بزنند. تمامی این موارد باید توسط کارشناسان موردبررسی قرار گیرند تا بتوان بهتر درباره‌ی آن‌ها نظر داد. مایکروسافت قدم‌های اول را در مسیری سخت به‌سمت آینده‌ای که به آن باور دارد، برداشته است. برای اولین بودن در هر عرصه، باید هزینه پرداخت کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات