تراشه A14 اپل بسیار قوی‌تر از A13 و اسنپدراگون 865 پلاس خواهد بود

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از افشاگران می‌‌گوید تراشه‌ی A14 اپل با دستیابی به فرکانس پردازشی ۳٫۱ گیگاهرتز، می‌تواند درزمینه‌ی عملکرد CPU و GPU به‌ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد بهتر از A13 ظاهر شود. A13 به‌خودی‌خود قوی‌تر از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس است.
تبلیغات

کوالکام یکی از شرکت‌های مشهور حوزه‌ی تراشه‌های موبایلی است که محصولاتش را در قالب خانواده‌ی اسنپدراگون معرفی می‌کند و تولیدکنندگان مختلف تلفن‌های هوشمند از آن تراشه‌ها در دستگاه‌های خود بهره می‌ببرند. ماه گذشته، کوالکام تراشه‌ی پرچم‌دار جدیدی به‌نام اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس (+Qualcomm Snapdragon 865) رونمایی کرد که بهبودهای محسوسی درمقایسه‌با مدل عادی، یعنی اسنپدراگون ۸۶۵، به‌خود دیده بود. طبق ادعای کوالکام،‌ اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس قوی‌ترین تراشه‌ای است که تاکنون ساخته و نخستین تراشه‌ی دنیا است که فرکانس پردازشی بیش از سه گیگاهرتز ارائه می‌دهد.

اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس تراشه‌ای هشت‌هسته‌ای است که چهار هسته‌ی بزرگ کورتکس A77 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف کورتکس A55 دارد. طبق گفته‌ی کوالکام، اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس درزمینه‌ی گیمینگ و اجرای وظایف هوش مصنوعی (AI) تقریبا ۱۰ درصد عملکرد بهتری از اسنپدراگون ۸۶۵ ارائه می‌کند. تمامی این‌ها را گفتیم تا به‌خوبی درک کنید اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس تراشه‌ای بسیار توانمند است؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ گیمینگ نظیر ایسوس و لنوو تصمیم گرفته‌اند در دستگاه گیمینگ جدیدشان از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس بهره بگیرند. بزرگ‌ترین ضعف اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس این است که مودم 5G مجتمع ندارد و گوشی‌های مجهز به آن برای اتصال به نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی باید مودم مجزا داشته باشند.

درحال‌حاضر، اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس قوی‌ترین تراشه‌ی کوالکام به‌حساب می‌آید؛ اما هنوز‌هم نمی‌تواند ازلحاظ عملکرد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی A13 Bionic اپل را شکست دهد. A13 تراشه‌ی پرچم‌دار امسال اپل نیست و سال گذشته در گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۱ استفاده شده است. وقتی بحث به عملکرد تک‌هسته‌ای پردازنده‌ی مرکزی می‌رسد، تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون ۲۵ درصد ضعیف‌تر از تراشه‌ی پرچم‌دار سری A ظاهر می‌شود. بنابر گزارش‌های جدید، فاصله‌ی بین قدرت پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس با نسل بعدی تراشه‌های اپل، قرار است از این هم بیشتر باشد.

اپل هم‌زمان با رونمایی آیفون‌های جدیدش در اواخر شهریور، جزئیات دقیق تراشه‌ی A14 را هم با رسانه‌ها در میان خواهد گذاشت. براساس شایعات، A14 اپل قرار است برپایه‌ی لیتوگرافی پنج‌نانومتری ساخته شود تا هم قدرت پردازشی بیشتری ارائه دهد و هم مصرف انرژی‌اش کاهش پیدا کند. برخی شایعه‌ها می‌گویند استفاده از لیتوگرافی پنج‌نانومتری باعث می‌شود گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ در حدواندازه‌ی مک‌بوک پرو قوی باشند. این تراشه امکان استفاده از حافظه‌ی رم بیشتر را در آیفون‌ها نیز فراهم می‌سازد. 

براساس ادعای یکی از افشاگران صنعت موبایل با نام Komiya در توییتر، تراشه‌ی A14 اپل قرار است ازلحاظ عملکرد CPU و GPU (پردازنده‌ی گرافیکی) به‌ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد بهتر از A13 ظاهر شود. اگر این شایعه رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، قطعا فاصله‌ی بین پرچم‌دار جدید کوالکام با A14 بسیار زیاد خواهد شد. بدین‌ترتیب، کوالکام برای رسیدن به قدرت پردازشی ارائه‌شده‌ی تراشه‌های اپل، سال‌های بیشتری باید تلاش کند. ظاهرا A14 اپل برای دستیابی به قدرت پردازشی خود می‌تواند وظایف مختلف را با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز پردازش کند که ۴۰۰ مگاهرتز بیشتر از فرکانس پردازشی A13 است. استفاده از لیتوگرافی پنج‌نانومتری شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) مزیت‌های متعدد دیگری هم برای A14 به‌همراه می‌آورد.

مهم‌ترین خبری که اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم‌ به WWDC اعلام کرد، این بود که تا پیش از پایان سال جاری میلادی، فرایند مهاجرت به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم را آغاز می‌کند. براساس شایعه‌ها، تراشه‌ی اپل سیلیکون که مخصوص رایانه‌های سری مک است، بر‌پایه‌ی A14 توسعه داده می‌شود و نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن قدرت پردازشی بسیار بیشتری دارد.

برخی رسانه‌ها می‌گویند نخستین نسل از اپل سیلیکون به ۱۲ هسته شامل هشت هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی کوچک کم‌مصرف مجهز خواهد بود. در نظر داشته باشید کوالکام هم در دنیای رایانه‌های آرم، تراشه‌ی اختصاصی دارد. طبق گفته‌ی افشاگران، تراشه‌ی آرمِ اپل برای رایانه‌ها قرار است بسیار قوی‌تر از رقیب هم‌رده‌ی کوالکامی‌اش باشد. باید دید رقابت مستقیم بین اپل و کوالکام در دنیای تراشه‌ها به‌کجا می‌انجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات