آموزش رفع مشکل اتصال بلوتوث در مک

یک‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
مک‌او‌اس ۱۳ ونتورا / macOS 13 Ventura
اتصال بلوتوث گاهی اوقات در کامپیوترهای مک با مشکل مواجه می‌شود. این مشکل را می‌توان با راهکارهایی ساده برطرف کرد.
تبلیغات

این مقاله را مهدی زارع سریزدی در ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ نوشت و مبین احمدی در ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ به‌روزرسانی کرد.

بلوتوث امروزه به‌قدری در زندگی کاربران نفوذ کرده که تقریبا با تمامی فرایندها یکپارچه شده است. دراین‌میان، حضور همیشگی ارتباط بلوتوثی باعث می‌شود تا در بسیاری از مواقع تا قطع شدن و ایجاد مشکل، متوجه آن نشویم.

به‌عنوان مثال، کاربر اکوسیستم اپل همیشه به‌راحتی از گزینه‌های ارتباطی بلوتوث استفاده می‌کند و زمانی متوجه مشکل و اهمیت آن خواهد شد که مثلا ارتباط ایرپاد با مک قطع شود.

بلوتوث یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های بی‌سیم محسوب می‌شود و به شما امکان می‌دهد دو یا تعداد بیشتری از دستگاه‌ها را به هم متصل کنید. با در نظر گرفتن قابلیت‌های متنوع بلوتوث، نحوه‌ی استفاده از این فناوری در مک به کاربر بستگی دارد؛ خیلی‌ها از بلوتوث برای اتصال کیبورد و ماوس و ترک‌پد بی‌سیم استفاده می‌کنند.

اتصال دستگاه‌های بلوتوثی معمولا روند بسیار سرراستی دارد. در ابتدا بلوتوث مک را روشن و سپس مراحلی ساده را دنبال می‌کنید تا دستگاه قابل‌رؤیت شود. با این‌حال گاهی‌اوقات همه‌چیز مطابق انتظار پیش نمی‌رود.

در اکثر مواقع راهکارهای ساده‌ای برای رفع چالش‌ها وجود دارد، اما گاهی‌اوقات به زمان و کمی تخصص بیشتر نیاز پیدا می‌کنیم.

ساده ترین روش رفع مشکل بلوتوث مک

کار نکردن بلوتوث در مک اتفاقی نادر است، با این‌حال وقتی گریبان‌گیر شما شود مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اگر بلوتوث مک شما به مشکل خورده، نیازی به نگرانی نیست. گاهی‌اوقات اگر برای مدت‌زمانی مشخص از دستگاه استفاده نکنید، ارتباط بلوتوث قطع می‌شود.

پیش از بررسی روش‌های رفع مشکل بلوتوث مک، توصیه می‌کنیم باتری دستگاه را بررسی کنید. اگر شارژ باتری رو به اتمام است، ممکن است مک برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر به مشکل بخورد. در این حالت آیکون بلوتوث در منو بار نیز به شما هشدار خواهد داد.

مطمئن شوید که بلوتوث مک روشن است. ازطرفی توصیه می‌کنیم دستگاه را در فاصله‌ی کمتر از ۱۰ متری مک قرار دهید تا ارتباطی باثبات برقرار شود.

اگر این روش‌ها برای شما جواب‌گو نبود، سراغ روش‌هایی بروید که در ادامه معرفی می‌‌کنیم.

خاموش و روشن کردن بلوتوث

این روش ساده گاهی‌اوقات مشکلات را رفع می‌کند. بدین منظور صرفا کافی است روی آیکون بلوتوث در منوبار کلیک کنید تا بلوتوث خاموش شود. با کلیک مجدد، شاهد روشن شدن بلوتوث خواهید بود.

قطع اتصال تمام دستگاه‌های USB

تنظیمات سیستم ونتورا

اگر خاموش و روشن کردن بلوتوث مشکل را رفع نکرد، اتصال تمامی دستگاه‌های USB و بلوتوثی را قطع کنید و سپس مجددا آن‌ها را به مک متصل کنید. بدین منظور وارد منوی تنظیمات و بخش Bluetooth شوید و روی گزینه‌ی ضرب‌در کنار دستگاه کلیک کنید. در ادامه مجددا سراغ متصل کردن دستگاه بروید.

به روایت Setapp می‌توان حداکثر هفت دستگاه ازطریق بلوتوث به مک متصل کرد، با این‌حال گاهی‌اوقات اگر تعداد دستگاه‌ها از سه یا چهار مورد عبور کند با یک‌سری مشکلات مواجه خواهید شد. در همین راستا توصیه می‌کنیم تعداد دستگاه‌هایی را که همزمان ازطریق بلوتوث به مک متصل هستند کاهش دهید.

ریستارت مک

یکی از اولین راهکارهایی که برای رفع مشکلات مک و کامپیوترهای دیگر پیشنهاد می‌شود، ریستارت است. این کار به دلایل گوناگون پیشنهاد می‌شود و اغلب نتایج اثربخشی دارد.

برای ریستارت مک، از منوی Apple و سپس Restart اقدام کنید. در اغلب موارد با ریستارت، مشکل رفع خواهد شد، خصوصا زمان‌هایی که ماژول بلوتوث پاسخگویی مناسب ندارد و پیام هشدار مرتبطی هم دریافت نمی‌کنید.

تنظیم مجدد PRAM یا SMC

همه‌ی مشکلات بلوتوث در مک به آسانی رفع نمی‌شود. راهکار کمی پیچیده‌تر در تنظیمات PRAM یا SMC مک وجود دارد که در اغلب موارد هم مشکل را حل می‌کند.

البته SMC همیشه نسبت به PRAM یا NVRAM تأثیر کمتری روی اشکالات ارتباط با بلوتوث دارد. در مجموع تنظیم مجدد هر دو بخش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

تنظیم مجدد PRAM و SMC معمولا در یک فرایند انجام می‌گیرد. تنظیم مجدد بخش‌های مذکور در کامپیوترهای گوناگون مک با هم تفاوت دارد. در ادامه، مراحل تنظیم مجدد را برای هر یک از دستگاه‌ها شرح می‌دهیم.

تنظیم مجدد SMC در مک ‌بوک

نمایی از مک بوک پرو M1 Max روی میز

برای تنظیم مجدد SMC در مک بوک‌های مجهز به تراشه‌ی T2 (مدل‌های ۲۰۱۸ به بعد) مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. دکمه‌ی پاور را فشار دهید و برای ۱۰ ثانیه نگه دارید.

۳. اگر مشکل رفع نشد، یک بار دیگر کامپیوتر را خاموش کنید.

۴. دکمه‌های Shift سمت راست، Option سمت چپ و Control سمت چپ را به مدت هفت ثانیه نگه دارید.

۵. هم‌زمان با نگه داشتن دکمه‌های بالا، دکمه‌ی پاور را فشار دهید و هفت ثانیه نگه دارید.

۶. همه‌ی دکمه‌ها را رها کنید و چند ثانیه منتظر بمانید.

۷. اکنون کامپیوتر را مجددا روشن کنید.

کیبورد مک بوک پرو 13 اینچ 2018 از نمای نزدیک

برای مک‌ بوک‌های قدیمی‌تر از ۲۰۱۸ (با باتری غیرقابل تعویض)، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. دکمه‌های Shift و Control و Option سمت چپ را نگه دارید و دکمه‌ی پاور را فشار دهید.

۳. همه‌ی دکمه‌ها را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.

۴. همه‌ی دکمه‌ها را رها کرده و مک‌ بوک را روشن کنید.

برای مک‌ بوک‌های قبل از سال ۲۰۱۵ (با باتری قابل تعویض)، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. باتری را خارج کنید.

۳. دکمه‌ی پاور را فشار دهید و پنج ثانیه نگه دارید.

۴. باتری را وارد کرده و کامپیوتر را روشن کنید.

تنظیم مجدد SMC در آی‌مک، مک‌ مینی و مک پرو

آیمک ۲۴ اینچی M1 - طراحی

برای تنظیم مجدد SMC در کامپیوترهای رومیزی مک مجهز به تراشه‌ی امنیتی T2 (مانند آی‌مک)، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. دکمه‌ی پاور را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید.

۳. دکمه‌ی پاور را رها و کامپیوتر را مجددا روشن کنید.

۴. اگر مشکل حل نشد، مجددا کامپیوتر را خاموش کنید.

۵. کابل منبع تغذیه را خارج کنید.

۶. ۱۵ ثانیه منتظر بمانید.

۷. کابل منبع تغذیه را متصل کنید و پنج ثانیه منتظر بمانید.

۸. کامپیوتر را روشن کنید.

آیمک ۲۴ اینچی M1 از نمای پشت

برای تنظیم مجدد SMC در کامپیوترهای مک رومیزی قدیمی‌تر از مدل ۲۰۱۸، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. کابل منبع تغذیه را خارج کنید.

۳. ۱۵ ثانیه منتظر بمانید.

۴. کابل منبع تغذیه را متصل کنید و پنج ثانیه منتظر بمانید.

۵. کامپیوتر را روشن کنید.

تنظیم مجدد PRAM یا NVRAM در کامپیوترهای مک

کار با مک بوک پرو M1 Max

برای تنظیم مجدد این پارامتر تفاوتی بین دستگاه‌های اپل وجود ندارد و مراحل زیر، هم برای تنظیم مجدد PRAM و هم NVRAM کاربرد دارند:

۱. کامپیوتر را خاموش کنید.

۲. دکمه‌ی پاور را فشار دهید.

۳. پیش از اینکه صفحه‌ی خاکستری نمایان شود، دکمه‌های Command و Option و P و R را به‌صورت هم‌زمان فشار دهید.

۴. دکمه‌ها را نگه دارید تا کامپیوتر مجددا بارگذاری شود و صدای بارگذاری را برای مرتبه‌ی دوم بشنوید (در کامپیوترهای مجهز به تراشه‌ی T2 باید دکمه‌ها را تا زمانی نگه دارید که لوگوی اپل برای دومین‌بار نمایان و سپس مخفی شود).

۵. دکمه‌ها را رها کنید.

پس از تنظیم PRAM قطعا برخی از تنظیمات مک به‌حالت پیش‌فرض باز می‌گردند که باید مجددا آن‌ها را پیکربندی کنید. تنظیماتی همچون زمان، حجم صدا و پیکربندی ماوس و کیبورد، نیاز به تنظیم مجدد پیدا می‌کنند.

فایل‌های plist. بلوتوث را حذف کنید

سیستم‌عامل مک، اطلاعات مرتبط با دستگاه‌های بلوتوثی را در دو فایل ذخیره می‌کند. یکی از آن‌ها مخصوص کاربر کنونی است و دیگری به‌صورت مشترک با همه‌ی کاربران سیستم‌عامل ساخته می‌شود.

پاک کردن فایل‌ها در بسیاری از مشکلات مرتبط با بلوتوث پیشنهاد می‌شود. پس از پاک کردن فایل‌ها و آغازبه‌کار دوباره‌ی مک، سیستم‌عامل مجددا آن‌ها را با تنظیمات جدید می‌سازد.

هر دو فایلی که برای نگه‌داری تنظیمات بلوتوث استفاده می‌شوند، از نوع PLIST هستند. این فایل‌ها در کل ساختار سیستم‌عامل برای نگه‌داری اطلاعات در فرمت XML استفاده می‌شوند.

برای پاک کردن و ساخت مجدد فایل‌ها، مراحل زیر را انجام دهید:

۱. Finder را اجرا و سپس از منو بار، روی Go > Go to Folder کلیک کنید.

۲. دستور /Library/Peferences را وارد کنید.

۳. به‌دنبال فایلی به‌نام com.apple.Bluetooth.plist بگردید و آن را حذف کنید.

۴. مجددا به مسیر Go > Go to Folder بروید و دستور /Library/Preferences/ByHost/~ را وارد کنید.

۵. به‌دنبال فایلی بگردید که با عبارت com.apple.Bluetooth شروع شود و در ادامه پس از چند حرف و عدد، در انتهای فایل، عبارت plist. را ببینید. این فایل را هم به سطل زباله منتقل کنید.

۶- همه‌ی دستگاه‌های USB را قطع و کامپیوتر را خاموش کنید. مک را حدودا یک ساعت دقیقه خاموش نگه دارید.

پس از ریستارت مک، فایل‌های حذف‌شده از نو ساخته می‌شوند و شاهد رفع شدن مشکل خواهید شد. در ادامه می‌توانید دستگاه خود را به مک متصل کنید.

تنظیم مجدد ماژول بلوتوث

اگر هیچ‌یک از راهکارهای بالا، مشکل اتصال بلوتوثی را برطرف نکرد، شاید تنظیم مجدد ماژول بوتوث مفید واقع شود. با این کار، تمامی دستگاه‌های جفت‌شده از فهرست حذف می‌شوند.

۱. اگر آیکون بلوتوث را در منوبار نمی‌بینید، به آدرس System Settings > Bluetooth بروید و گزینه‌ی Show Bluetooth in menu bar را فعال کنید.

۲. سپس دکمه‌های Shift و Option را نگه دارید و روی آیکون بلوتوث در منوبار کلیک کنید. روی گزینه‌ی Debug کلیک و سپس Remove all devices را انتخاب کنید.

۳. در منویی که باز می‌شود، مسیر Debug > Reset the Bluetooth module را دنبال کنید. پس از ریستارت، می‌توان دستگاه‌ها را جفت کرد.

مشکل اتصال هدفون بلوتوثی به مک

دستگاه‌های بلوتوثی برای ارتباط با مک باید روشن و مقدار مشخصی شارژ داشته باشند. در نگاه اول چنین پیش‌نیازهایی ساده به‌نظر می‌رسد، اما در هر صورت نیاز به بررسی دارند. به‌علاوه، از اتصال صحیح دستگاه و جفت شدن (Pair) آن هم مطمئن شوید.

اگر قصد اتصال اسپیکر بلوتوثی یا هر دستگاه صوتی دیگر به کامپیوتر مک دارید و پس از جفت کردن دستگاه‌ها، باز هم صدایی دریافت نمی‌کنید، شاید مشکل از انتخاب دستگاه پیش‌فرض پخش صدا باشد. برای بررسی این مشکل وارد مسیر System Settings > Sound شوید و تب Output را باز کنید. در ادامه دستگاه جدید جفت‌شده را به‌عنوان دستگاه اصلی پخش صدا انتخاب کنید.

تنظیمات بالا برای اتصال هدست‌ها و میکروفون‌های بلوتوثی هم کاربرد دارد. برای اطمینان از عملکرد آن‌ها باید در همان مسیر بالا وارد تب Input شوید و دستگاه بلوتوثی را به‌عنوان ورودی اصلی صدا انتخاب کنید. تنظیمات ورودی و خروجی با دستگاه‌های بلوتوثی، در مک ذخیره می‌شوند. درنتیجه در اتصال‌های بعدی نیازی به طی کردن مجدد مسیر نیست.

برای انتخاب دستگاه‌های صوتی به جز روش بالا می‌توانید از دکنه‌ی Volume در مک نیز استفاده کنید. با کلیک کردن روی دکمه‌ی مذکور، دستگاه‌های صوتی متصل به کامپیوتر نمایان می‌شوند و می‌توان از بین آن‌ها، دستگاه بلوتوثی مدنظر را انتخاب کرد.

اگر گزینه‌ی مدنظر را مشاهده نمی‌کنید، وارد مسیر System Settings > Sound > Output بشوید و سپس گزینه‌ی Show volume in menue bar را انتخاب کنید.

سخن پایانی

حتی با انجام تمامی مراحل بالا، ممکن است مشکل ارتباط بلوتوثی شما رفع نشود. در چنین مواقعی احتمالا مشکل سخت‌افزاری دارید و حتی شاید به نصب نسخه‌ی تازه‌ی macOS نیاز پیدا کنید.

اگر مشکل سخت‌افزاری جدی بود و توانایی تعمیر نداشتید، می‌توانید از دانگل‌های USB موجود در بازار برای اتصال بلوتوثی استفاده کنید.

شما کاربران زومیت چه روش‌هایی برای رفع مشکل اتصال بلوتوث در مک می‌شناسید؟

سوالات متداول زومیت

  • چرا بلوتوث در مک کار نمی‌کند؟

    ممکن است مشکل به سیستم‌عامل macOS ارتباط داشته باشد. در اغلب مواقع نسخه‌های جدید macOS با بلوتوث مشکل پیدا می‌کنند. مشکلات بلوتوث مک را می‌توان گاهی‌اوقات با ریستارت کامپیوتر رفع کرد.

  • بهترین روش رفع مشکل بلوتوث مک چیست؟

    برای رفع مشکل بلوتوث در مک می‌توانید از روش‌هایی مثل بازنشانی تنظیمات و حذف برخی از فایل‌ها استفاده کنید که جزئیات آن‌ها را در این مقاله شرح دادیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات