اولین پردازنده‌های اختصاصی اپل برای مک هزینه ۱۰۰ دلاری دارند و با روش ۵ نانومتری تولید می‌شوند

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش جدیدی از پردازنده‌های سفارشی اپل مبتنی بر آرم منتشر شده است که هزینه‌ی تولید آن‌ها را درکنار معماری و روش تولید نشان می‌دهد.
تبلیغات

اخبار استفاده از پردازنده‌های سفارشی مبتنی بر آرم در مک‌بوک‌های آینده‌ی اپل دیگر اخبار جدیدی محسوب نمی‌شود. اپل در رویداد WWDC به‌صورت رسمی اعلام کرد که به‌مرور استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر معماری x86 اینتل را در کامپیوترهای شخصی خود پایان می‌دهد و پردازنده‌هایی سفارشی مبتنی بر معماری آرم را به کار خواهد گرفت. تغییر مسیر نهایی کوپرتینویی‌ها، پس از سال‌ها شایعه و حدس و گمان انجام می‌شود. از مدت‌ها پیش، نگرانی‌ها پیرامون تأثیر کمبودها و مشکلات اینتل و چالش‌های زنجیره‌ی تأمین آن‌ها بر محصولات اپل، احساس می‌شد.

تغییر در مسیر پردازنده‌های کامپیوتر مک، به اپل امکان می‌دهد تا زنجیره‌ی تأمین خود را به‌صورت کامل تحت کنترل داشته باشد. اکنون کوپرتینویی‌ها می‌توانند بهتر از گذشته، قطعات حیاتی که در قلب لپ‌تاپ‌هایشان قرار دارد را مدیریت و بر فرایند طراحی و تولید آن‌ها نظارت کنند. اکنون و پس از گذشت چند هفته از اطلاع‌رسانی اپل، شرکت تحقیقات بازار TrendForce تحلیلی عمیق از رویکرد جدید اپل منتشر کرد. در گزارش شرکت، برنامه‌های تولید پردازنده‌ی سفارشی در کمپ کوپرتینو بررسی و همچنین جزئیاتی از زمان عرضه‌ی اولین محصولات مجهز به آن‌ها ارائه می‌شود. ترندفورس صرفه‌جویی هزینه برای اپل را هم بررسی می‌کند که به‌خاطر انجام شدن فرایندهای طراحی و تولید در داخل شرکت، به دست می‌آید.

استفاده از پردازنده‌های اختصاصی برای اپل با صرفه‌جویی ۱/۷ تا ۳/۴ میلیارد دلاری همراه می‌شود

تحقیقات ترندفورس نشان می‌دهد که اپل با تمام قوا به سمت برنامه‌های جامع برای استفاده از تراشه‌ی سفارشی پیش می‌رود. مهاجرت سریع و همه‌جانبه‌ی اپل از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر آرم، کمی دور از ذهن و حتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. ازطرفی اپل تصمیم دارد تا هرچه زودتر و از ابتدای سال آینده، مهاجرت را شروع کند. شروع مسیر جدید، زمانی خواهد بود که ورودی ویفرهای تراشه به TSMC برسد.

پردازنده‌ها پیش از آن‌که داخل کامپیوترها قرار بگیرند، بخشی از قطعات بزرگ و نازک سیلیکونی به‌نام ویفر (Wafer) هستند که سپس در کارخانه‌های (فاندری) تولید تراشه مانند TSMC، میلیاردها مدار کوچک در شکل ترانزیستور اصطلاحا روی آن‌ها چاپ می‌شود. این ترانزیستورها، جریان الکتریسیته را در سطح ترانزیستور ممکن می‌کنند که درنهایت به انجام مجموعه‌ی عظیم دستوراتی می‌انجامد که کاربر نهایی ارسال کرده است.

شرکت ترندفورس پیش‌بینی می‌کند که ویفرهای اولیه برای پردازنده‌های اپل، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ به شرکت تایوانی TSMC تحویل داده می‌شود. طبق همین پیش‌بینی، می‌توان عرضه‌ی اولین محصولات نهایی مبتنی بر پردازنده‌های مذکور را انتهای سال آینده تخمین زد.

نقشه راه تولید اپل سیلیکون

گزارش اخیر ادعا می‌کند که هریک از پردازنده‌های اختصاصی اپل، ۱۰۰ دلار هزینه دارد و با استفاده از روش تولید نوآورانه‌ی ۵ نانومتری در TSMC ساخته می‌شود. در مقام مقایسه، پردازنده‌های Core i3 که مبتنی بر روش اولید ۱۰ نانومتری (تقریبا برابر با ۷ نانومتری TSMC) ساخته می‌شوند، در بازار قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار دارند. قیمت پردازنده‌های Core i5 و Core i7 مبتنی بر همین فرایند، قطعا بیشتر است.

اگر TSMC سفارش تولید پردازنده‌های مک را در ابتدای سال آینده تحویل بگیرد، محصولاتی که برای AMD و Nvidia ساخته می‌شوند قطعا با تأخیر در تحویل روبه‌رو خواهند شد، چون ظرفیت تولید شرکت تایوانی، محدود می‌شود. AMD سفارش‌های GPU و CPU خود را به TSMC می‌دهد و انویدیا هم پردازنده‌های گرافیکی خود را با همکاری آن شرکت تولید می‌کند. هر دو شرکت، در بازار پردازنده‌های گرافیکی رقابت سنگینی دارند که بازیگر دیگری هم در آن دیده نمی‌شود. در میان غول‌های بازار، تنها اینتل پردازنده‌های خود را به‌صورت داخلی تولید می‌کند، اما آن‌ها نیز ظاهرا تصمیم دارند تا برای تولید نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی Xe HP DG2 با شرکت تایوانی همکاری کنند.

اولین محصول اپل که از پردازنده‌های سفارشی این شرکت استفاده خواهد کرد، نقشی حیاتی برای آن‌ها دارد. این محصول به‌عنوان ویترینی برای بررسی و مقایسه‌ی طراحی پردازنده‌های سفارشی اپل، مخصوص کامپیوترهای شخصی، در نظرگرفته می‌شود. اگرچه اپل در تولید پردازنده‌های سفارشی برای آیفون و آیپد عملکردی عالی از خود نشان می‌دهد، اما اولین کامپیوترها مبتنی بر پردازنده‌های جدید، باید به‌تنهایی توانایی خود را اثبات کنند.

محصولاتی که اپل احتمالا در سال آینده به بازار عرضه می‌کند، برای کل صنعت کامپیوتر شخصی اهمیت دارد. پردازنده‌‌های جدید، معیاری برای بازیگران دیگر صنعت می‌شوند تا شاید استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر آرم را به محصولات موجود x86 با جدیت دنبال کنند. درحال‌حاضر x86 بازار کامپیوترهای شخصی و سرور را تحت سلطه دارد، اما شاید زنگ خطر برای این معماری نیز به صدا در آمده باشد. اگر اپل به‌خوبی بتواند مهاجرت از x86 به آرم را انجام دهد، ساختارشکنی عظیمی در بازاری رخ می‌دهد که بازیگران جدید، به‌خاطر ماهیت خاصش از ورود به آن واهمه دارند.

تحقیقات ترندفورس بر پایه‌ی یادداشت اخیر تحلیل‌گر سیتی‌گروپ انجام شد که صرفه‌جویی نیم میلیارد دلاری را درصورت مهاجرت کامل اپل به آرم پیش‌بینی کرده بود. یادداشت مذکور می‌گوید اپل با استفاده از پردازنده‌های اختصاصی، در هر تک محصول خود تا ۵۰ دلار صرفه‌جویی خواهد داشت. تحقیقات تکمیلی ترندفورس نشان داد که حرکت جدید کوپرتینویی‌ها، صرفه‌جویی بین ۱/۷ تا ۳/۴ میلیارد دلار را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات