نوکیا تجهیزات مخابراتی خود را با رابط‌های بازتر به‌روز می‌کند

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نوکیا به آهستگی حضور خود را در صنعت 5G مخابراتی افزایش داده و تصمیم دارد هماهنگی و ارتباط با شرکت‌های دیگر را در سطح جدیدی ادامه دهد.
تبلیغات

هیئت‌مدیره‌ی نوکیا، در ابتدای سال جاری یک مدیرعامل جدید انتخاب کرد. تغییر در ساختار مدیریتی، با ابهام زیاد درباره‌ی آینده‌ی شرکت در صنعت 5G همراه بود. درواقع کارشناسان دید مثبتی نسبت به فعالیت‌های غول فنلاندی در صنعت اصلی‌اش یعنی مخابرات نداشتند. اکنون به‌نظر می‌رسد که نوکیا برنامه‌هایی جدی برای هماهنگی بیشتر با روند صنعت و عرضه‌ی محصولات و تجهیزات حرفه‌ای دارد. آن‌ها تصمیم دارند تا رابط‌های بازتری را در تجهیزات خود استفاده کنند تا فناوری RAN آن‌ها در دستگاه‌های دیگر به‌راحتی قابل تفسیر باشد. به بیان دیگر، فنلاندی‌ها تصمیم دارند ارتباط با رقبای خود را در اتصال‌های 5G آسان کنند. چنین امکاناتی باعث می‌شود تا اپراتورهای موبایلی بیشتری به زیرساخت‌های نوکیا جذب شوند. خصوصا اپراتورهایی که به‌دنبال ترکیبی از راهکارها و اتصال‌ها از شرکت‌های گوناگون هستند، از این امکانات استقبال می‌کنند.

در دنیای تولیدکننده‌های صنعت مخابرات، تمایل زیادی به تولید تجهیزاتی با قابلیت تعامل با رقبا وجود ندارد. از دهه‌ها پیش، اپراتورها باید یک تولیدکننده‌ی تجهیزات را انتخاب کرده و تا مدت‌ها زنجیره‌ی تأمین خود را براساس محصولات و تجهیزات آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کردند. درواقع، ترکیب کردن تجهیزات و زیرساخت‌های گوناگون و افزایش سرعت پیاده‌سازی شبکه و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، آن‌چنان ممکن نبود.

تبلیغ 5G نوکیا

نوکیا اولین شرکتی است که تجهیزات با قابلیت تعامل با رقبا تولید می‌کند

نوکیا اولین تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی در جهان محسوب می‌شود که رابط‌های باز را به محصولات خود اضافه می‌کند. تصمیم فنلاندی‌ها که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شد، راهکاری به‌نام Open Radio Access Network یا OpenRAN را در پی دارد که در آن، اصول مبتنی بر خدمات بومی ابری، در پیاده‌سازی شبکه‌های فرانت‌هال و میدهال استفاده می‌شود. تصمیم جدید نوکیا، برای شرکت‌هایی که به‌دنبال پیاده‌سازی شبکه‌های 5G هستند مزیت‌هایی همچون معماری سریع‌تر و ارزان‌تر و منعطف‌تر را به‌همراه خواهد داشت که فرایندهای عملیاتی آسان‌تری هم دارد.

راهکار OpenRAN هر دو بخش سخت‌‌افزار و نرم‌‌افزار را پوشش می‌دهد. بسیاری از استقرارهای 5G مبتنی بر راهکار جدید، در پلتفرم‌های مجازی و مستقل انجام می‌شود که در مجموعه‌ی متنوع‌تری از سخت‌افزارها قابل استفاده خواهند بود. اینتل در این حوزه تلاش زیادی دارد تا جای پای خود را محکم‌تر کند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که بازار تراشه‌های 5G تا سال ۲۰۲۳ به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید و اینتل برای کسب سهم هرچه بیشتر در همین بازار تلاش می‌کند.

درآمد جهانی شرکت های مخابراتی

نوکیا می‌گوید استقرار هر دو فناوری OpenRAN و Cloud RAN را در تجهیزات خود پشتیبانی می‌کند. همچنین شرکت فنلاندی در ماه‌های پیش‌رو، رابط‌های باز را در ایستگاه‌های شبکه‌ای موجود خود پیاده‌سازی خواهد کرد. تا پایان سال آینده، رابط‌های بازار در تمامی راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نوکیا پیاده‌سازی می‌شود.

نوکیا ماه گذشته در همکاری با AT&T، اولین فاز آزمایشی موفق 5G RAN را مبتنی بر OpenRAN رونمایی کرد که برای شبکه‌ی تجاری آن اپراتور در نیویورک استفاده می‌شود. شبکه‌ی جدید، مبتنی بر طیف امواج mmWave به کاربران خدمت‌رسانی می‌کند.

تصمیم جدید نوکیا شاید آن‌ها را در کسب سهم بازار شبکه‌ی 5G از رقبایی همچون اریکسون و هواوی به موفقیت‌های جدید برساند. به‌علاوه، فشارهای ایالات متحده بر هواوی و همراه شدن تدریجی کشورهای دیگر با تصمیم جدید، باعث می‌شود تا شرایط برای رقیب چینی دشوارتر شده و شاید نوکیا، باز هم وضعیت بهتری پیدا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات