گوگل با قابلیتی جدید، مصرف باتری کروم را کاهش می‌دهد

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل قابلیت جدیدی را به‌صورت آزمایشی در مرورگر کروم قرار داده که استفاده از آن باعث می‌شود عمر باتری لپ‌تاپ بهبود پیدا کند.
تبلیغات

گوگل با استفاده از ابزاری خاص قصد دارد به‌شکلی چشم‌گیر میزان مصرف انرژی مرورگر کروم (Google Chrome) را کاهش دهد. گوگل به‌منظور دستیابی به این هدف، پردازش تب‌های بازشده در پس‌زمینه را متوقف می‌کند. ظاهرا گوگل قصد دارد تایمر فعال‌سازی جاوااسکریپت را به یک دقیقه برای تب‌هایی که در پس‌زمینه هستند و در آن لحظه از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، کاهش دهد.

درواقع این قابلیت جدید، دفعات فعال‌سازی جاوااسکریپت در صفحات وب پس‌زمینه را به یک بار در هر دقیقه کاهش می‌دهد. قابلیت موردبحث قرار است در نسخه‌ی ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و کروم OS قرار داده شود. این رویکرد باعث شده در برخی آزمایش‌های گوگل، عمر باتری لپ‌تاپ به‌میزان ۲۸ درصد (دو ساعت) افزایش پیدا کند.

اقدام جدید گوگل، اجرای کد جاوااسکریپت تب‌های پس‌زمینه و شرکت‌کردن آن‌ها در کارهای غیر ضروری را محدود می‌کند؛ از بین این کارها می‌توانیم به بررسی احتمال تغییر موقعیت اسکرول، گزارش وضعیت و تحلیل تعامل با بنرهای تبلیغاتی اشاره کنیم. 

بهبود مصرف انرژی گوگل کروم

گوگل برای بررسی میزان کاربردی بودن تصمیم جدیدش آزمایش‌های مختلفی طراحی کرد. در یکی از این آزمایش‌ها ۳۶ تب تصادفی در پس‌زمینه باز شدند و تب اصلیِ درحال استفاده، خالی بود. در این شرایط با فعال‌سازی ابزار جدید، عمر باتری لپ ‌تاپ ۲۸ درصد بهبود پیدا کرد. سپس گوگل در آزمایش دوم درکنار بازکردن ۳۶ تب تصادفی در پس‌زمینه، در تب اصلی به پخش ویدئویی از یوتیوب پرداخت؛ این آزمایش واقع‌گرایانه‌تر از آزمایش اول است. در آزمایش دوم شاهد بهبود ۱۳ درصدی (۳۶ دقیقه‌ای) عمر باتری نسبت‌به حالت عادی که در آن تایمر فعال‌سازی جاوااسکریپت محدود نمی‌شود،‌ بودیم.

مرورگر سافاری اپل رویکردی مشابه دارد و پردازش تب‌های پس‌زمینه را پس از گذر یک دقیقه محدود می‌کند، بااین‌حال گاهی اوقات کاهش این مدت‌زمان باعث بروز مشکل در اپلیکیشن‌های تحت وب می‌شود. گوگل می‌گوید اگر هر تب پس از گذر پنج دقیقه غیرفعال بماند (کاربر از آن استفاده نکند) قابلیت جدید را فعال خواهد کرد.

ظاهرا گوگل قصد دارد به کاربران سازمانی امکان دهد با استفاده از قانونی خاص، به‌مدت یک‌سال درصورت تمایل، اجازه‌ی فعال‌سازی قابلیت جدید را روی کروم ندهند. اگر تایمر جاوااسکریپت به‌مدت بیش از پنج ثانیه به‌تأخیر بیفتد، گوگل پیغامی را روی کنسول DevTools منتشر خواهد کرد. ابزار جدید گوگل هم‌اکنون ازطریق یکی از فلگ‌های کروم ۸۶ درحال آزمایش است؛ بااین‌حال هنوز نمی‌دانیم که ازطریق نسخه‌ی پایدار برای کاربران عادی هم منتشر می‌شود یا خیر.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات