آیا ماسک با قیمت مصوب دولتی عرضه خواهد شد؟

پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اختلاف بین مسئولان وزارت صمت و انجمن داروسازان درباره‌ی نرخ خرید ماسک باعث شده برخلاف وعده‌ها، ماسک با قیمتی گران‌تر از نرخ مصوب به دست مردم برسد.
تبلیغات

در روزهای اوج شیوع بیماری کووید ۱۹، استفاده از ماسک جزو راه‌های پیشگیری ساده و ضروری از ابتلا به این بیماری است؛ با‌این‌حال برخی برای تهیه‌ی این کالای بهداشتی با مشکلاتی ازجمله چند‌نرخی‌بودن قیمت و نبود ماسک با نرخ دولتی مواجه شده‌اند.

بهمن صبور، نایب‌رئیس انجمن داروسازان استان تهران، به خبرنگار خبرگزاری مهر می‌گوید از ابتدای شیوع کرونا در ایران تا امروز، هیچ ماسکی به قیمت مصوب دولتی در هیچ داروخانه‌ای عرضه نشده است و هیچ مستنداتی هم در این زمینه وجود ندارد. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای دیگر کمبود ماسک را تکذیب و اعلام کرد ۱۸ میلیون ماسک در انبارهای کشور وجود دارد. بهمن صبور از ظرفیت ۱۱ میلیونی برای تولید روزانه ماسک در کشور نیز خبر داد و افزود این وزارتخانه آمادگی دارد در هر نقطه‌ای از کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کند، مقادیر انبوه ماسک را توزیع کند.

نایب‌رئیس انجمن داروسازان استان تهران به نبود ماسک به قیمت مصوب دولتی واکنش نشان داد و به اخبار پخش‌شده در رسانه‌ی ملی مبنی‌بر قیمت ۸۰۰ تومانی ماسک و پخش این ماسک‌ها با قیمت مصوب دولتی اشاره کرد و گفت چنین ادعای بی‌اساس است؛ از‌این‌رو، به ایجاد اختلافاتی بین مردم و داروخانه‌ها منجر شده است.

علی فاطمی‌نایب، رئیس انجمن داروسازان ایران، به خبرنگار مهر می‌گوید در همه‌جای دنیا داروخانه‌ها به‌عنوان مراکز تخصصی و انحصاری و توزیع ماسک پزشکی دردسترس مردم قرار دارند؛ ولی نبود ماسک در داروخانه‌های کشور باعث می‌شود مردم برای تهیه‌ی آن به هر مرکز غیرمرتبطی ازجمله سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها و حتی دست‌فروش‌ها مراجعه کنند. فاطمی‌نایب درادامه افزود ۹۰ درصد این ماسک‌های خرید‌شده از استاندارد سلامت لازم برای حفاظت دربرابر کرونا برخوردار نیستند؛ چون از مراکز معتبری به دست مردم نرسیده‌اند.

به‌نقل از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، درحال‌حاضر حداکثر قیمت مصرف‌کننده ماسک سه‌لایه‌ی صنعتی ۱۳۰۰ تومان و ماسک‌های کارگاهی ۱۵۰۰ تومان است؛ در‌حالی‌که همچنان درباره‌ی نرخ اصلی ماسک دولتی بین مسئولان وزارت صمت و انجمن داروسازان و حتی رئیس سازمان غذا و دارو اختلافات جدی وجود دارد.

در همین زمینه، رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌مدیره‌ی اتحادیه و انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای مجازی، در توییتی در پاسخ به یکی از کاربران، از تأسیس سایت bamask خبر داد. او گفت به‌واسطه‌ی دوستی با یکی از تولیدکنندگان بزرگ ماسک آشنا شدیم و قرار شد هر ماسک را با قیمت ۱۵۰۰ تومان عرضه کنیم و در یک سایت بفروشیم. الفت‌نسب افزود برای ارسال ماسک‌ها نیز از اداره‌ی پست تخفیف گرفته‌ایم و هزینه‌ی حمل‌و‌نقل رایگان شده است.

الفت‌نسب از تقاضاهای میلیونی مردم برای خرید از سایت به‌صورت عمده و جزئی خبر داد. طبق بررسی‌های زومیت، به‌نظر می‌رسد هم‌اکنون سقف سفارش‌ها در وب‌سایت باماسک پر شده است؛ البته در زمان راه‌اندازی این وب‌سایت نیز همین مشکل به‌وجود آمده بود. الفت‌نسب در واکنش به این انتقادات، درادامه‌ی توییت خود نوشت اعلام یک‌باره‌ی رئیس‌جمهور در معرفی سایت bamask، باعث ایجاد ترافیک شدیدی شد که به‌موجب آن، موجودی در سایت bamask کاهش شدیدی یافت. ۶ مرداد، یعنی سه روز قبل نیز، وی اشاره کرد به مدت ۱۰ روزه برای آماده‌سازی مجدد ماسک نیاز و ظرفیت تولید برای کاهش زمان تولید درحال افزایش است. الفت‌نسب عنوان کرد افزایش ظرفیت تولید، کاهش نرخ قیمت ماسک را هم به‌همراه خواهد داشت. درحال‌حاضر، همچنان سقف سفارش‌ها پر است و درصورت ثبت سفارش، نزدیک‌ترین زمان ارسال ماسک برای مشتریان، اول شهریور اعلام شده است.

جمشید گل‌پور، دبیر ستاد مقابله با کرونا، درباره‌ی تأمین ماسک در داروخانه‌ها با قیمت مصوب به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است بعد از مصوبه‌ی ستاد لجستیک، وظیفه‌ی تأمین ماسک به نرخ مصوب دولتی هفت روز است که به وزارت صمت محول شده؛ اما تاکنون فرایند تأمین آن فراهم نشده است. البته این مدت اکنون به‌سر آمده و باید دید آیا از جمعه قیمت ماسک در داروخانه‌ها اصلاح می‌شود یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات