اینتل و AMD برای تصاحب ظرفیت تولید تراشه در TSMC رقابت می‌کنند

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
غول‌های دنیای پردازنده، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا سهم بیشتری را از ظرفیت تولید شرکت تایوانی TSMC به خود اختصاص دهند.
تبلیغات

اخبار و گزارش‌های جدید از چین ادعا می‌کنند که اینتل و AMD برای تصاحب سهم بیشتر از ظرفیت تولید تراشه‌های هفت نانومتری در TSMC با هم رقابت شدیدی دارند. این اخبار، نام سه شرکت بزرگ دنیای نیمه‌هادی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و برای بازار سال‌های آینده نیز جذابیت خاصی دارد.

گزارش جدید رسانه‌های چینی می‌گوید که اینتل به احتمال زیاد، مجوز تولید نسخه‌ی ۶ نانومتری از فناوری هفت نانومتری TSMC را دریافت می‌کند که سال گذشته رونمایی شد. فناوری ۶ نانومتری، ظاهرا بهبودهایی از لحاظ چگالی نسبت به فناوری‌های 7nm و +7nm دارد، البته TSMC هنوز هیچ اطلاعاتی پیرامون بهبود کارایی و قدرت فناوری جدید نسبت به نسل‌های گذشته منتشر نکرده است. دراین‌میان، AMD احتمالا به بزرگ‌ترین مشتری فناوری هفت نانومتری TSMC در سال آینده تبدیل خواهد شد، چون اپل به سمت فناوری پنج نانومتری و کوچک‌تر حرکت می‌کند.

خارج شدن هواوی از جمع مشتریان TSMC، ظرفیت را برای اینتل و AMD خالی کرده است

درگیری تیم‌های آبی و قرمز برای تصاحب سهم بیشتر از ظرفیت تولید TSMC یک خبر خوشحال‌کننده برای هر سه شرکت محسوب می‌شود و نگرانی خاصی ایجاد نمی‌کند. دلیل خوب بودن این خبر از نگرانی و چالش یک غول دیگر دنیای فناوری یعنی هواوی تأثیر می‌گیرد. ممنوعیت همکاری با هواوی که چندی پیش به TSMC ابلاغ شد، بخشی از ظرفیت تولید این شرکت تایوانی را خالی کرد. اینتل بیش از همه از این خبر خوشحال شد و تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا جایگزین شرکت چینی شود. از آنجایی که TSMC فناوری ۶ نانومتری را سال گذشته معرفی کرد و تولید انبوه فناوری جدید عموما ۱۲ ماه زمان نیاز دارد، به‌زودی شاهد آماده شدن خط تولید شرکت برای تولید انبوه خواهیم بود.

در اخبار قبلی پیرامون اینتل گفته شد که پردازنده‌ پونته وکیو در نقشه‌ی راه این شرکت کمی جابه‌جا شده است. اگرچه این محصول در مراحل نهایی و آمادگی برای عرضه به بازار قرار دارد،‌ اما ظاهرا اینتل دیگر آن را به‌عنوان پیشگام تراشه‌های هفت نانومتری عرضه نخواهد کرد. باب سوان، مدیرعامل اینتل، اخیرا گفت: «ما انتظار داریم که عرضه‌ی اولیه‌ی اولین محصول هفت نانومتری را که یک پردازنده خواهد بود، در انتهای ۲۰۲۲ یا ابتدای ۲۰۲۳ انجام دهیم». او در ادامه به پونته وکیو اشاره کرد:

معماری پونته وکیو شامل یک قالب مبتنی بر IO، اتصال‌های مرتبط، یک پردازنده‌ی گرافیکی و تعدادی بخش‌های حافظه می‌شود که همگی در یک پکیج قرار خواهند داشت. ما از ابتدا قرار بود که بخش‌هایی از پردازنده را در داخل و بخش‌های دیگری را در خارج از شرکت تولید کنیم. سپس بار دیگر از برتری خود در پکیج کردن تراشه‌ها بهره ببریم و طراحی‌های متعدد را در یک تراشه‌ی واحد عرضه کنیم.
نمای نزدیک نسخه آزمایشی پردازنده مرکزی 48 هسته ای اینتل

اظهارنظر باب سوان به‌نوعی دوپهلو به نظر می‌رسد و ظاهرا مدیرعامل اینتل می‌خواهد سفارش‌ها از TSMC را مرتبط با بخش کوچکی از کارهای اضافه‌ی تولید پردازنده‌هایش نشان دهد. درنهایت، نکته‌ی مهم این‌که از ابتدا هم قرار نبود پونته وکیو به‌طور کامل در اینتل ساخته شود. این پردازنده از HBM بهره می‌برد و شرکت آمریکایی توان تولید آن بخش را ندارد.

فناوری ۶ نانومتری TSMC از لحاظ چگالی بهبودهایی نسبت به نسل قبل دارد و به‌صورت ویژه برای کاربردهای پردازشی سنگین طراحی شده است. درنتیجه می‌توان فناوری مذکور را خصوصا برای پردازنده‌های گرافیکی بازار دیتاسنتر اینتل مناسب دانست. به‌علاوه، اگر اینتل برای GPU به TSMC سفارش دهد، اعتبار شرکت کمتر از سفارش CPU خدشه‌دار خواهد شد. کاربران و کارشناسان، انتظار دارند که اینتل در توسعه‌ی پردازنده‌ی مرکزی پیش‌گام بماند و اهمیت زیادی به توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی در آن شرکت نمی‌دهند، چون اینتل هیچ‌گاه اعتبار سابقه‌داری در دنیای GPU نداشته است.

تأثیر تغییر محل تولید بر عرضه‌ی پردازنده‌ی پونته وکیو هنوز کاملا مشخص نیست. به‌صورت کلی جابه‌جایی یک طراحی پردازنده از کارخانه‌‌ای به کارخانه‌ی دیگر حدود یک سال زمان می‌برد. قبلا ادعا شده بود که پونته وکیو در سال ۲۰۲۱ آماده می‌شود. اگر اینتل جابه‌جایی‌ها را در زمان مناسب شروع کرده باشد، شاید در همان سال آینده شاهد عرضه‌ی پردازنده‌ی مذکور باشیم. گزارش جدید رسانه‌های چینی تنها می‌گوید که آماده‌سازی روش تولید ۶ نانومتری در TSMC در «نیمه‌ی دوم سال» صورت می‌گیرد و تولید انبوه هم در پایان سال رخ می‌دهد. در گزارش، اشاره‌‌ی دقیقی به سال نمی‌شود و نمی‌دانیم که منظور، ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ است. اگر منظور گزارش، ۲۰۲۱ باشد، پونته وکیو در سال ۲۰۲۲ به بازار می‌رسد یا حتی تا سال ۲۰۲۳ با تأخیر روبه‌رو خواهد شد. اگر هم منظور سال ۲۰۲۰ باشد، در سال ۲۰۲۱ یا حداکثر ۲۰۲۲ شاهد عرضه‌ی پردازنده‌ی جدید تیم آبی خواهیم بود.

ظاهرا AMD تصمیم دارد تا ۲۰۰ هزار ویفر تراشه در سال آینده به TSMC سفارش دهد که آن‌ها را به بزرگ‌ترین مشتری فناوری هفت نانومتری شرکت تایوانی تبدیل می‌کند. البته تعداد مذکور، تخمین و پیش‌بینی رسانه‌ها هستند و هنوز اظهارنظری رسمی از TSMC ندیده‌ایم. درنهایت باوجود رقابت شدیدی که بین اینتل و AMD بر سر تصاحب سهم ظرفیت تولید شرکت تایوانی وجود دارد، خالی شدن ظرفیت سفارش‌ها از سمت هواوی، فرصت را برای هردوی آن‌ها فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات