مایکروسافت آزمایش پیل‌های سوختی هیدروژنی را در دیتاسنترها با موفقیت انجام داد

سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت به‌تازگی از آزمایش موفقیت‌آمیز پیل‌های سوختی هیدروژنی در دیتاسنترهای آژور خبر داده است. ردموندی‌ها به پیل‌های سوختی هیدروژنی به‌عنوان جایگزینی برای ژنراتورهای دیزلی می‌نگرند.
تبلیغات

مایکروسافت روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد توانسته با موفقیت آزمایش پیل‌های سوختی هیدروژنی (۲۵۰ کیلووات) را به‌اتمام برساند. در این آزمایش، پیل‌های سوختی هیدروژنی برای تأمین انرژی یک ردیف از سرورهای دیتاسنتر به‌مدت ۴۸ ساعت مداوم استفاده شدند و نتیجه‌ی آزمایش نیز موفقیت‌آمیز بود. مایکروسافت پیل‌های سوختی هیدروژنی را جایگزینی مناسب برای ژنراتورهای دیزلی به‌حساب می‌آورد. درحال‌حاضر، مایکروسافت از سوخت دیزلی در کمتر از ۱ درصد از فعالیت‌های خود استفاده می‌کند. ژنراتورهای مجهز به سوخت دیزلی هنگام رخداد اتفاق‌هایی نظیر قطعی برق و دیگر اختلالات مشابه می‌توانند به‌کار بیایند و امکان ادامه‌ی عملیات را به‌شکل بی‌وقفه فراهم کنند. 

مارک مونروئه، یکی از مهندسان زیرساخت اصلی مایکروسافت در حوزه‌ی دیتاسنتر، در بیانیه‌ی جدید شرکت می‌نویسد: «آن‌‌ها (ژنراتورهای دیزلی) گران‌قیمت هستند و بیش از ۹۹ درصد از طول عمرشان یک جا می‌نشینند و فعالیت خاصی انجام نمی‌دهند.»

ازآنجاکه هزینه‌ی پیل‌های سوختی هیدروژنی در چند سال اخیر به‌طور محسوسی کاهش پیدا کرده، مایکروسافت به‌دنبال استفاده از این پیل‌های سوختی به‌جای ژنراتورهای دیزلی است. مایکروسافت برنامه‌های خود را برای پیل‌های سوختی هیدروژنی تشریح کرده است. این شرکت می‌گوید هر دیتاسنتر آژور مجهز به پیل‌های سوختی و یک مخزن ذخیره‌سازی هیدروژن و یک الکترولایزر با توانایی تبدیل مولکون‌های آب به هیدروژن و اکسیژن سیستمی را تشکیل می‌دهد که می‌توان آن را به درون شبکه‌ی برق ادغام کرد تا بتواند خدمات متعادل‌سازی بار ارائه دهند.

مایکروسافت برای شفاف‌سازی بیشتر مثال‌هایی نیز از کاربرد پیل‌های سوختی هیدروژنی ارائه داده است. برای مثال، می‌توان الکترولایز را ‌هنگام وزش بادهای شدید یا تولید انرژی خورشیدی روشن کرد تا بتوان انرژی تجدیدپذیر را به‌عنوان هیدروژن ذخیره کرد. سپس موقع افزایش تقاضا برای شبکه، مایکروسافت می‌تواند پیل‌های سوختی هیدروژنی را به‌راه بیندازد تا برق موردنیاز برای شبکه تولید شود. ردموندی‌ها می‌گویند طبق برنامه‌ریزی خود قصد دارد در آینده‌ای نزدیک سیستمی متشکل ‌از پیل‌های سوختی هیدروژنی سه‌مگاواتی آزمایش کند. ابعاد این سیستم معادل یک ژنراتور دیزلی در دیتاسنترهای پلتفرم آژور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات