اینتل GPU و CPU پونته وکیو را با لیتوگرافی ۶ و ۳ نانومتری TSMC می‌سازد

سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گزارشی جدید که ازسوی دیجی‌تایمز منتشر شده، جزئیاتی دقیق درمورد برنامه‌های اینتل برای CPUها و GPUهای پونته وکیو اعلام می‌کند. ظاهرا اینتل در پی همکاری نزدیک با TSMC برای تولید تراشه‌های جدید است.
تبلیغات

رسانه‌ی دیجی‌تایمز به‌تازگی گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه منتشر کرده که به محصولات سری پونته وکیو (Ponte Vecchio) ارتباط دارد. این رسانه ادعا می‌کند پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) پونته وکیو اینتل قرار است با اتکا بر لیتوگرافی ۶ نانومتری شرکت TSMC به‌مرحله‌ی تولید برسد. این خبر، نخستین بار ازطریق یکی از مقاله‌های دیجی‌تایمز که صرفا برای کاربران اشتراکی به‌نمایش در می‌آید اعلام شد، اما از آن زمان تاکنون رسانه‌های دیگری نیز نظیر چاینا تایمز به این ماجرا ورود کرده‌اند. مهاجرت محصولات بزرگ اینتل به لیتوگرافی‌های جدیدتر TSMC پیامدهای بسیار مهمی در پی خواهد داشت. رسانه‌ی دیجی‌تایمز در بخشی از گزارش خود گفته مذاکرات بین اینتل و TSMC بر سر تولید پردازنده‌های مرکزی (CPU) رده‌بالا نیز آغاز شده است. 

نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که بر اساس واحد MTr/mm2 (مگا ترانزیستور به‌ازای هر میلی‌متر مربع) لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل، بهتر از لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC است و تقریبا می‌توان آن را قابل‌مقایسه با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC دانست. به بیانی دیگر، محصولاتی که بر پایه‌ی لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC توسعه داده می‌شوند تراکم ترانزیستور تقریبا مشابه محصولاتی دارند که برای ساخت آن‌ها از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل بهره گرفته می‌شود (در نظر داشته باشید که لیتوگرافی ۶ نانومتری نسبت‌به هفت نانومتری کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تر است). موضوع یادشده می‌تواند مشکل‌ساز شود؛ زیرا لیتوگرافی هفت نانومتری اینتل قرار است به‌ازای هر میلی‌متر مربع، ترانزیستورهای بیشتری داشته باشد و می‌تواند روی عملکرد محصولاتی که مبتنی‌بر پونته وکیو هستند (نظیر ابررایانه‌ی Aurora) اثر بسیار زیادی بگذارد. 

زمان عرضه لیتوگرافی های اینتل و TSMC

تصویر بالا، زمان حدودی لیتوگرافی‌های اینتل و TSMC را با یک‌دیگر مقایسه می‌کند. در نظر داشته باشید که لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تقریبا مشابه لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC و لیتوگرافی ۷ نانومتری اینتل تقریبا مشابه لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC است.

پیش از این‌که به‌شکلی دقیق‌تر به بررسی جزئیات ماجرا بپردازیم، از شما دعوت می‌کنیم بخشی از مقاله‌ی دیجی‌تایمز را که توسط یکی از کاربران توییتر با نام کاربری Chiakokhua ترجمه شده است، مطالعه کنید:

نکته‌‌ای که باید به آن توجه کنید این است که طبق گفته‌ی منابع ما در صنعت نیمه‌هادی، اینتل وظیفه‌ی تولید حجم زیادی از پردازنده‌های گرافیکی خود را در سال ۲۰۲۱ به عهده‌ی TSMC قرار نداده است (این پردازنده‌‌ها همان محصولات سری پونته وکیو هستند). در این پردازنده‌ها احتمالا از لیتوگرافی کم‌هزینه‌ترِ ۶ نانومتری استفاده خواهد شد. در زمینه‌ی پردازنده‌ی مرکزی، برنامه‌های اینتل و TSMC برای همکاری روی لیتوگرافی‌های ۵ نانومتری و ۳ نانومتری هم‌اکنون در حال انجام هستند. به‌طور کلی TSMC توانسته بخش زیادی از سفارش‌هایی را که اینتل در پی برون‌سپاری آن‌ها است به‌خود اختصاص دهد، با این‌حال حجم اصلی این تولیدات مربوط‌به نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۲ هستند. به‌علاوه سیاست‌ برون‌سپاری محصولات توسط اینتل بیشتر برای پردازنده‌های مرکزی رخ خواهد داد. در رابطه با پردازنده‌های گرافیکی که برای معرفی در سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌اند باید بگوییم اگر این پردازنده‌ها نتوانند به‌شکلی مطلوب با محصولات انویدیا و AMD رقابت کنند، ممکن است اینتل باری دیگر از حضور در بازار کناره‌گیری کند. اگر این اتفاق رخ دهد، سفارش تولید پردازنده به TSMC داده نخواهد شد.

نکته‌ی جالب‌توجه این است که دیجی‌تایمز ادعا می‌کند اینتل می‌خواهد وظیفه‌ی تولید پردازنده‌های مرکزی رده‌بالای جدید خود را نیز برعهده‌ی TSMC بگذارد که اتفاق بسیار مهمی است و می‌توان آن را از جوانب متعدد تحلیل کرد. فراموش نکنید برون‌سپاری تولید CPU اینتل به TSMC هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده و همه‌چیز فعلا در حد شایعه است.

حتی با وجود تمامی مشکلات و چالش‌های اخیر، انتظار چنین خبری را نداشتیم. محال است اینتل بخواهد تولید محصولی خاص را در دو کارخانه‌ با روش تولید کاملا متفاوت بسازد. اینتل و TSMC دو شرکتی هستند که تفاوت‌هایی عمده با هم دارند؛ بنابراین اگر پردازنده‌ای خاص توسط دو شرکت ساخته شود، قطعا تنش‌های زیادی در بین کاربران ایجاد خواهد شد؛ زیرا ممکن است قدرت پردازشی پردازنده‌ای که TSMC ساخته با قدرت همان پردازنده‌ی ساخت اینتل،‌ متفاوت باشد. همین ماجرا ایده‌ای کلی در ذهن ما ایجاد می‌کند: اینتل احتمالا تمامی تولیدات پردازنده‌های جدید را به TSMC می‌سپارد. بر اساس ادعاهای مطرح‌شده از سوی دیجی‌تایمز انتظار می‌رود پردازنده‌های مرکزی پونته وکیو بر پایه‌ی لیتوگرافی ۵ و ۳ نانومتری ساخته شوند.

مقایسه ظرفیت TSMC برای اینتل و AMD

بخشی که در باکس قرمزرنگ می‌بینید نشان می‌دهد اینتل قسمتی از خطوط تولید TSMC را برای ساخت تراشه‌ی ۶ نانومتری رزرو کرده است. به‌علاوه همانطور که می‌بینید AMD نیز سفارشاتی برای تولید تراشه‌ی هفت نانومتری و هفت نانومترپلاس به‌ثبت رسانده است.

ادعاهایی که دیجی‌تایمز مطرح کرد، توسط رسانه‌های دیگر حمایت شد و وب‌سایت‌هایی مثل چاینا تایمز به‌نقل از منابع خود مهر تأیید بر ادعاهای دیجی‌تایمز زدند. رسانه‌ی چاینا تایمز در گزارشی اختصاصی ادعا می‌کند اینتل سفارش تولید ۱۸۰٬۰۰۰ ویفر را با لیتوگرافی ۶ نانومتری در TSMC ثبت کرده است. این ویفرها احتمالا برای تولید تراشه‌های سری پونته وکیو مورداستفاده قرار خواهند گرفت. همانطور که اشاره کردیم این لیتوگرافی ازلحاظ معیار مگا ترانزیستور به‌ازای هر میلی‌متر مربع، تقریبا مشابه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری خود اینتل است. گزارش چاینا تایمز همچینن به این موضوع اشاره می‌کند که AMD و اینتل بر سر رزرو ظرفیت خطوط تولید TSMC با یک‌دیگر رقابت خواهند کرد. دو شرکت موردبحث شدیدا در تلاش هستند با قراردادهایی مناسب، توجه TSMC را به‌سمت خود جلب کنند. 

ترجمه‌ی بخش مهمی از مقاله‌ی رسانه‌ی چاینا تایمز را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

اینتل و AMD که در حوزه‌ی تولید پردازنده‌ی رایانه فعالیت می‌کنند سال آینده بر سر ظرفیت کارخانه‌های TSMC برای تولید تراشه‌های هفت نانومتری،‌ با یک‌دیگر رقابت خواهند کرد. اینتل توانسته با TSMC، رهبر حوزه‌ی تولید تراشه، به‌توافق برسد تا از لیتوگرافی ۶ نانومتری این شرکت که نسخه‌ی بهینه‌شده‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری است برای تولید انبوه پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی در سال آینده‌ی میلادی استفاده کند. در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی TSMC روند اعمال تغییر روی خطوط تولید خود را آغاز کرد تا ظرفیت لیتوگرافی ۶ نانومتری را بالا ببرد و برخی خطوط تولید ۶ نانومتری را جایگزین هفت نانومتری کند. تراشه‌های ۶ نانومتری TSMC تا پیش از پایان سال جاری میلادی به‌ تولید انبوه خواهند رسید. انتظار می‌رفت TSMC امسال سفارش‌های کمتری از هواوی و Hess دریافت کند؛ این اتفاق باعث کمبود ظرفیت خطوط تولید هفت نانومتری TSMC در سال آینده خواهد شد. در نظر داشته باشید اینتل برون‌سپاری تراشه‌های ۶ نانومتری و رزرو ظرفیت TSMC را تأیید کرده، به‌علاوه شرکت Supermicro سفارش‌های خود را بالا برده و قصد دارد بخش بیشتری از ظرفیت هفت نانومتری و هفت نانومترپلاس TSMC را رزرو کند. در نیمه‌ی نخست سال آینده، ظرفیت خطوط تولید لیتوگرافی‌های پیشرفته‌ی TSMC به‌طور کامل پر خواهد شد.حجم ترانزیستورهای ۱۰ نانومتری اینتل (MTr/mm2) اندکی بهتر از لیتوگرافی هفت نانومتری TSMC است و می‌توان آن را با لیتوگرافی ۶ نانومتری این شرکت قابل‌قیاس دانست. بر اساس گفته‌ی منابع آگاه در نیمه‌ی دوم سال آینده‌ی میلادی دو شرکت اینتل و TSMC همکاری نزدیک با یک‌دیگر را شروع خواهند کرد تا برخی تغییرات روی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل ایجاد کنند. تغییرات موردبحث برای وفق دادن لیتوگرافی اینتل با لیتوگرافی TSMC رخ خواهند داد. اینتل با TSMC به توافق رسیده و سفارش تولید ۱۸۰٬۰۰۰ ویفر ۶ نانومتری را ثبت کرده است تا در سال آینده توسط TSMC ساخته شوند.

ادعاهای مطرح‌شده ازسوی دیجی‌تایمز و چاینا تایمز می‌توانند تا حد زیادی شایعه‌های اخیر را درمورد احتمال برون‌سپاری پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا به سامسونگ توضیح دهند. در شایعه‌هایی خوانده بودیم انویدیا می‌خواهد ظرفیت خطوط تولید ۸ نانومتری سامسونگ را رزرو کند. با در نظر گرفتن این حقیقت که اینتل و AMD شدیدا در رقابت هستند تا ظرفیت TSMC را رزرو کنند، احتمالا TSMC فضای خالی برای شرکتی دیگر مثل انویدیا ندارد. بدین ترتیب حرکت انویدیا به‌سمت سامسونگ منطقی به‌نظر می‌رسد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات