وان پلاس احتمالا آدرس ایمیل برخی از کاربرانش را فاش کرده است

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وان‌پلاس در اتفاقی ناخواسته ایمیل ۲۷۰ نفر از مشتریانش را فاش کرده. ظاهرا این اتفاق در جریان ارسال ایمیلی گروهی برای شماری از کاربران رخ داده است.
تبلیغات

بر اساس گزارش‌های اخیر، وان‌پلاس هفته‌ی گذشته در اتفاقی ناخواسته صدها مورد از ایمیل مشتریانش را به‌صورت عمومی فاش کرده است. گزارشی که رسانه‌ی اندروید پلیس منتشر کرده ادعا می‌کند وان‌پلاس، ایمیلی شامل مطالعه‌ای تحقیقاتی به‌صورت انبوه برای کاربرانش ارسال کرده و در جریان همین کار به‌شکلی اتفاقی ایمیل آن‌ها را فاش کرده است. هرکسی که ایمیل گروهی را ارسال کرده، ظاهرا یادش رفته از BCC استفاده کند و همین موضوع به نمایش عمومی ایمیل‌ها منتهی شده است. 

اتفاق اخیر در مقایسه‌با اتفاقاتی مشابه که طی چند وقت اخیر رخ داده‌اند، تقریبا جزئی است. آن‌طور که اندروید پلیس می‌نویسد اندکی بیش از ۲۷۰ آدرس ایمیل در این اتفاق فاش شده‌اند. در نظر داشته باشید که فعلا به‌طور دقیق نمی‌دانیم آدرس ایمیل چند نفر فاش شده، اما یکی از کاربران که ایمیل را دریافت کرده با ارائه‌ی مدرکی نشان داده که ایمیل ۲۷۱ نفر فاش شده است. در اتفاقات این چنینی به‌طور معمول، اطلاعات زیادی فاش می‌شود. برای مثال اواخر سال گذشته بود که اعلام شد اطلاعات میلیون‌ها نفر از کاربران شرکتی با نام وایز فاش شده است.

گفته می‌شود ایمیل موردبحث برای کسانی ارسال شده که در سایت وان‌پلاس تجربه‌ی خود را از به‌روزرسانی جدید رابط کاربری گوشی‌های این شرکت، به‌اشتراک گذاشته‌اند. وان‌پلاس تاکنون ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ ندهد.

افشای اطلاعات شخصی طی سال‌های اخیر به اتفاقی معمولی تبدیل شده و بارها در اخبار شاهد اشاره به اتفاقات این‌چنینی بوده‌ایم. سال گذشته محققان امنیتی پس از بررسی‌های دقیق متوجه شدند آدرس و اطلاعات دموگرافیک بیش از ۸۰ میلیون خانوار آمریکایی در فضای وب فاش شده است؛ ظاهرا این اطلاعات درون دیتابیسی نا‌امن نگه‌داری می‌شدند. به‌علاوه، ماه آوریل امسال (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) بود که اخباری جدید ادعا کردند اطلاعات میلیون‌ها نفر از کاربران فیسبوک در دیتابیسی عمومی فاش شده است. 

این نخستین باری نیست که وان‌پلاس طی ماه جاری میلادی با مشکلی امنیتی مواجه می‌شود. مشکل جدید چندان جدی نیست؛ با این‌حال قبلا هم رخ داده و به‌نظر می‌رسد وان‌پلاس باید در این زمینه حواسش را بیشتر جمع کند. مدتی پیش اعلام شد یکی از سیستم‌‌های داخلی وان‌پلاس دارای نقصی امنیتی بوده که احتمالا ازطریق آن داده‌های حساس کاربران فاش شده است. 

اتفاقاتی نظیر آنچه به‌تازگی برای وان‌پلاس رخ داده، هر از چند گاهی رخ می‌دهند. اگر نگاهی به اخبار بیندازیم متوجه می‌شویم گاهی اوقات مسئول ایمیل‌فرستادن شرکت‌ها استفاده از گزینه‌ی BCC را فراموش می‌کند و آدرس ایمیل کاربران به‌صورت عمومی قابل‌مشاهده می‌شود. این اتفاق در نگاه اول خنده‌دار است، اما وقتی افرادی که در فهرست حضور دارند مشتری شرکت‌هایی نظیر وان‌پلاس هستند، نگرانی ایجاد می‌شود. فرقی ندارد چگونه به ماجرا نگاه کنید؛ آدرس ایمیل جزو اطلاعات شخصی است و در جریان این اتفاق به‌صورت عمومی در دسترس قرار می‌گیرد. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد افشای ایمیل کاربران وان‌پلاس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات