اینتل گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۰ را منتشر کرد؛ رشد ادامه‌دار فروش در بخش دیتاسنتر

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گزارش مالی جدید اینتل نشان می‌دهد غول دنیای پردازنده بازهم با تکیه بر فروش مناسب بخش دیتاسنتر، عملکرد موفقی ثبت کرده است.
تبلیغات

در فصل انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های فناوری قرار داریم. اینتل، یکی از فعالان مهم‌ این صنعت، گزارش فصل دوم سال جاری خود را منتشر کرد که اطلاعات جالبی از عملکرد تیم آبی در دوره‌ی گذشته نشان می‌دهد. گزارش جدید اولین گزارش عملکرد مالی شرکت از فصلی است که کاملا در میانه‌ی بحران ویروس کرونا سپری شد. فصل گذشته، برای کل صنعت با پیامدهایی خاص در عملکرد مالی همراه بود؛ اما اگر تنها به گزارش اینتل نگاه کنید، متوجه تأثیر خاصی از همه‌گیری بر عملکرد مالی نمی‌شوید. تیم آبی بازهم در عملکرد فصلی رکوردشکنی و بیشترین درآمد فصل دوم خود را ثبت کرد که با حاشیه‌ی سود چشمگیری تکمیل شد.

در فصل دوم سال ۲۰۲۰، اینتل درآمد ۱۹/۷ میلیارد دلاری ثبت کرد که سه میلیارد دلار بیشتر از فصل مشابه سال گذشته بود و با اختلاف بسیار کمی، کمتر از درآمد ۱۹/۸ میلیارد دلاری فصل اول گزارش شد. سود شرکت نیز با تکیه بر این درآمد عالی، روند مناسبی طی کرد. در فصل دوم سال ۲۰۲۰، تیم آبی سود خالص ۵/۱ میلیارد دلاری را ثبت کرد که درمقایسه‌با فصل مشابه سال گذشته، ۲۲ درصد بیشتر بود.

نکته‌ی جالب این است که حاشیه‌ی سود اینتل در فصل دوم سال ۲۰۲۰ ضربه‌ی سنگینی متحمل شد. این شرکت ۵۳/۳ درصد حاشیه‌ی سود را گزارش کرد که بسیار کمتر از حاشیه‌ی سود همیشگی ۶۰ درصدی شرکت بود. به‌هرحال، اینتل اکنون در مسیر رشد و افزایش تولید پردازنده‌های تایگر لیک قرار دارد و چنین کاهش سودی تا حدودی پیش‌بینی می‌شد. در همین دوره، تقاضا برای پردازنده‌های ۱۰ نانومتری هم بیشتر شده است که برای اینتل هزینه‌ی تولیدی بیشتر از پردازنده‌های مرسوم ۱۴ نانومتری به‌همراه دارد.

جدول گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۰ اینتل

دسته‌بندی گزارش درآمدی اینتل نشان می‌دهد که بسیاری از زیرمجموعه‌های شرکت رشد نسبی را درمقایسه‌با فصل مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. رشد برخی از آن‌ها نیز بسیار زیاد گزارش می‌شود. درآمد از بخش پردازش متمرکز بر مشتری با رشد ۷ درصدی به ۹/۵ میلیارد دلار رسید؛ درحالی‌که بخش دیتاسنتر با رشد ۴۳ درصدی و ثبت درآمد ۷/۱ میلیارد دلاری، بیشترین رشد را ثبت کرد. افزایش درآمد بخش دیتاسنتر اینتل تا حد زیادی به‌لطف افزایش درآمد خدمات ابری در فصل گذشته درمقایسه‌با فصل مشابه سال گذشته رخ داد که با رشد ۴۷ درصدی همراه بود. رونمایی پردازنده‌های کوپر لیک زئون اینتل را می‌توان موتور محرکه‌ی دیگری در رشد بخش دیتاسنتر اینتل دانست. اکنون اکثر ارائه‌دهنده‌های خدمات سرور به‌دنبال به‌روزرسانی سیستم‌های خود با استفاده از پردازنده‌های جدید اینتل هستند.

افزایش فروش لپ‌تاپ در دوران شیوع کرونا به اینتل کمک کرده است

در بخش پردازنده‌های مخصوص مشتری (مصرف‌کننده)، اینتل باردیگر به‌لطف فروش لپ‌تاپ‌ها، رشد مناسبی تجربه کرد. فروش لپ‌تاپ در دوران شیوع کرونا رشد مناسبی به‌خود دید که به افزایش درآمد غول دنیای پردازنده هم انجامید. درآمد بازار لپ ‌تاپ درمقایسه‌با فصل مشابه سال گذشته، رشد ۱۴ درصدی تجربه کرده است و درمقابل، کاهش فروش کامپیوترهای رومیزی درآمد این بخش را با کاهش ۱۴ درصدی روبه رو کرد. درمجموع، فروش کامپیوترهای شخصی درمقایسه‌با فصل دوم سال ۲۰۱۹، رشد ۲ درصدی را ثبت کرد که به‌لطف افزایش نسبی قیمت محصولات رخ داد.

در زیرمجموعه‌های عملیاتی اینتل، بخش دیگری به‌نام Non-Volatile Memory Solutions فعالیت می‌کند که پیروز دیگر گزارش درآمدی بود. درآمد این بخش به ۱/۷ میلیارد دلار رسید که ۷۶ درصد بیشتر از فصل دوم سال ۲۰۱۹ بود و رشد ۲۴ درصدی را درمقایسه‌با فصل اول سال جاری ثبت کرد. رشد درآمد این بخش، هم به‌‌دلیل افزایش قیمت محصولات و هم افزایش حجم فروش ممکن شد. گروه دیگر به‌نام Programmable Solutions در گزارش اینتل رشد کم ۲ درصدی را ثبت کرد.

نمودار گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۰ اینتل

متأسفانه زیرمجموعه‌ی اینترنت اشیاء اینتل گزارش خوبی را در فصل گذشته ثبت نکرد و کارشناسان بازهم اوج‌گیری ویروس کرونا را به‌عنوان دلیل اصلی بیان می‌کنند. گروه IoT کاهش درآمد ۳۲ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته تجربه کرد و به درآمد ۸۱۶ میلیون دلار رسید. گروه دیگر یعنی Mobileye هم عملکرد نگران‌کننده‌ای داشت و کاهش درآمد ۲۷ درصدی و رسیدن به آمار ۱۴۶ میلیون‌دلار برای آن گزارش شد.

اینتل درمجموع گزارش مالی اعتقاد دارد که همه‌گیری ویروس کرونا را با عملکردی نسبتا مناسب مدیریت کرده است. چنین ادعایی در فصل گذشته کمی دشوار بود و اکثر کارشناسان عملکرد موفقی را پیش‌بینی نمی‌کردند. به‌هرحال، برخی از بخش‌های عملیاتی عملکردی بهتر از سایر بخش‌ها داشته‌اند. درمجموع، تقاضا برای تراشه‌های اینتل هنوز در وضعیت مناسبی دیده می‌شود؛ البته تقاضا قطعا در شرایط عادی‌تر متفاوت‌تر گزارش می‌شد. درنهایت، اینتل با خوش‌بینی به وضعیت موجود پیش‌بینی سالانه‌ی خود را برای ۲۰۲۰ مجددا تکرار کرد. تیم آبی اعتقاد دارد امسال بهترین سال عملکردی خواهد بود و درنتیجه، پنجمین سال متوالی با رشد را تجربه خواهد کرد.

برنامه سالانه تغییر روش تولید پردازنده در اینتل

با اینکه ویروس کرونا تأثیر زیادی بر عملکرد مالی اینتل نداشته است، مشکلات داخلی آن‌ها و درنتیجه چشم‌انداز بلندمدت، هنوز در مسیر نگران‌کننده‌ای قرار دارد. شرکت در گزارش مالی جدید خود اعلام کرد که برنامه‌های تولید پردازنده‌ هفت‌نانومتری را ۶ ماه دیگر به‌عقب می‌اندازد. درنهایت، تولید پردازنده‌های هفت‌نانومتری، ۱۲ ماه دیرتر از زمان اعلام اولیه‌ی شرکت نهایی خواهد شد. گفتنی است بحران هفت‌نانومتری‌ها هنوز برای اینتل ادامه دارد و با وجود اذعان شرکت به مشکلات طراحی و تلاش برای رفع آن‌ها، تا پایان سال ۲۰۲۲ باید منتظر محصولاتی با این طراحی بمانیم.

گزارش اینتل نشان می‌دهد شرکت برنامه‌هایی جدی برای تنوع‌دادن به فرایند تولید تراشه‌ی خود دارد. آن‌ها گزینه‌ی استفاده از تولیدکننده‌ی متفرقه را هم باز گذاشته‌اند. در میان تمامی محصولات و بخش‌های زیرمجموعه‌ای اینتل، پردازنده‌های دَه‌نانومتری را باید پیروز واقعی میدان بدانیم. تقاضا برای این پردازنده‌ها در مسیر رشد چشمگیری قرار دارد و با وجود تأخیرهای متوالی در عرضه‌ی پردازنده‌های هفت‌نانومتری، دَه‌نانومتری‌ها در همه‌ی بازارها با استقبال چشمگیری روبه‌رو شده‌اند. درنهایت، به‌نظر می‌رسد معماری دَه‌نانومتری عمر کوتاهی در اینتل نداشته باشد و تا چند سال آینده، تمرکز درخورتوجه شرکت روی آن را شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات