هدفون دورگوشی اپل احتمالا از ژست لمسی پشتیبانی خواهد کرد

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پتنتی جدید منتشرشده که به پشتیبانی ایرپادز استودیو اپل از ژست‌های حرکتی لمسی اشاره می‌کند. اپل احتمالاً سیستمی ویژه برای «تشخیص چرخش»، درون هدفون خود قرار خواهد داد.
تبلیغات

رسانه‌های مختلف مدت‌ها است در گزارش‌هایی اختصاصی به تولید هدفون دورگوشی توسط اپل اشاره می‌کنند، اما این اتفاق تاکنون رنگ حقیقت به‌خود نگرفته است. در حال حاضر اطلاعات زیادی درمورد هدفون موردانتظار اپل که برخی افشاگران آن را ایرپادز استودیو (Apple AirPods Studio) خطاب می‌کنند نداریم، بااین‌حال به‌تازگی پتنتی جدید منتشر شده است که درباره‌ی برخی قابلیت‌های احتمالی هدفون موردبحث توضیحاتی ارائه می‌دهد؛ قابلیت‌هایی که شامل کنترل ازطریق ژست لمسی و تشخیص چرخش سر می‌شوند.

در نظر داشته باشید اشاره به این قابلیت‌ها در پتنت بدین معنی نیست که آن‌ها لزوما در محصول نهایی پیاده‌سازی خواهند شد؛ اما حداقلش این است که اپل به اضافه‌کردن قابلیت‌های مذکور به ایرپادز استودیو فکر کرده. آن‌طور که پتنت جدید نشان می‌د‌هد، ایرپادز استودیو دو ویژگی‌ جالب دارد تا تجربه‌ی کار با ایرپادز استودیو را بهبود بخشند.

اتکا کردن به مطالب مطرح‌شده در پتنت برای فهمیدن قابلیت‌های نهایی محصولات اپل، کار عاقلانه‌ای نیست. به‌دفعات پیش آمده که قابلیت‌های یادشده در پتنت‌ها، در محصول نهایی حضور پیدا نکرده‌اند. بنابراین لازم است باری دیگر تأکید کنیم قابلیت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود قرار نیست لزوما در ایرپادز استودیو حضور داشته باشند. مهندسان اپل به‌هنگام کار روی محصولات، ایده‌های بسیار زیادی در سر می‌پرورانند و عموما بسیاری از این ایده‌ها را در قالب پتنت درمی‌آورند.

هدفون دورگوشی اپل احتمالاً در ابتدا قرار بوده پاییز امسال معرفی شود

تاکنون پتنت‌های متعددی درمورد هدفون اپل منتشر شده که برخی از آن‌ها با یکدیگر مطابقت ندارند. همین موضوع باعث شده است نتوانیم به‌طور دقیق بفهمیم که اپل برای ساخت هدفون خود چه مسیری طی می‌کند. برای مثال در سال ۲۰۱۸ پتنتی منتشر شد که اعلام می‌کرد احتمالاً هدفون دورگوشی اپل، طراحی «برگرداندنی» یا «دو رو» دارد. در بخش توضیحات آن پتنت آمده بود: «به‌جای این‌که مجبور باشید مطمئن شوید که هدفون‌ها را به‌شکلی درست به گوش انداخته‌اید و مثلا سَریِ چپ را روی گوش چپ قرار داده‌اید،‌ هدفون به‌صورت خودکار توانایی تشخیص جهت قرارگیری روی گوش را دارد و خروجی صدا را بر همین اساس تنظیم می‌کند تا با شرایط سازگار شود».

در نظر داشته باشید که افراد، هدفون‌ها را با زاویه‌های مختلف روی گوش خود قرار می‌دهند. بسیاری از افراد تمایل دارند هدفون دورگوشی بزرگ خود را در اکثر اوقات، دور گردن قرار دهند؛ اگر اپل در پی اضافه‌کردن فرمان‌ های ژستی مبتنی‌بر لمس باشد، این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز شود. پتنتی که به‌تازگی توسط وب‌سایت پتنتلی اپل رؤیت شده، ظاهراً راهکاری برای رفع این مشکل ارائه می‌دهد.

پتنت جدید توضیح می‌دهد که فرمان‌های مبتنی‌بر سوایپ (کشیدن انگشت) چگونه کار می‌کنند: «سیستم‌ها و روش‌هایی که در این پتنت توضیح داده شده‌اند ممکن است برای اهدافی خاص استفاده شوند که شامل مواردی مثل تشخیص یک ژست لمسی (نظیر سوایپ) می‌شوند. این ژست حرکتی توسط انگشت کاربر روی رابط لمسی هدفون اجرا می‌شود. این رابط لمسی ممکن است با سَریِ هدفون یکپارچه شده باشد. ژست حرکتی مذکور ممکن است در جهتی خاص (مثلا به سمت پایین) روی رابط لمسی ایجاد شود».

بدین ترتیب اگر پتنت شرح‌داده‌شده در محصول نهایی اعمال شود، ازلحاظ تئوری می‌توانید با انگشت خود روی سَریِ هدفون به‌سمت پایین سوایپ کنید تا شدت صدا کاهش پیدا کند یا این‌که انگشت خود را به‌صورت افقی روی سری بکشید تا موسیقی بعدی پخش شود. بااین‌حال اپل می‌گوید اگر مردم هدفون را با زوایای مختلف روی گوش قرار دهند،‌ مشکلی جدی ایجاد می‌شود.

قیمت ایرپادز استودیو اپل احتمالاً درحدود ۳۵۰ دلار خواهد بود

در توضیحات پتنت آمده است: «برخی توضیحاتی که در این پتنت اعلام شده‌اند شامل سیستم‌ها و روش‌هایی هستند که ازطریق آن‌ها می‌توان چرخش (دَوَران) هدفون را تشخیص داد. بدین ترتیب می‌توان به‌شکلی درست، فرمان ورودیِ کاربر به هدفون را پردازش کرد. ممکن است کاربران هدفون را به اَشکال مختلف استفاده کنند که شامل مواردی این چنینی هستند: خود هدفون قائم باشد و هد‌بند آن در دور بخش بالایی سر قرار گرفته باشد؛ هدفون رو به پایین باشد و هد‌بند دور گردن کاربر قرار گرفته باشد یا چیزی در بین این دو حالت. به‌همین دلیل، سیستم‌ها و روش‌های شرح‌داده‌شده در این پتنت ممکن است به‌منظور تشخیص چرخش هدفون استفاده شوند تا بتوان به‌شکلی درست، ژستِ لمسی واردشده توسط کاربر را مشخص کرد و پاسخ درستی به آن داد».

اپل برای دستیابی به قابلیت یادشده، قطعاً باید برخی حسگرهای ویژه درون ایرپادز استودیو جای دهد. انتظار داریم این حسگرها ترکیبی از حسگرهای خازنی و اپتیکال باشند. حسگرهای خازنی می‌توانند تشخیص دهند که هدفون‌ها در چه زمانی با پوست بدن ارتباط دارند. ازطرفی حسگرهای اپتیکال می‌توانند فاصله‌ی بین خود و بخش‌های مختلف گوش را اندازه بگیرند. بدین ترتیب در زمانی که هدفون‌ها به‌شکلی که کاربر می‌خواهد روی گوش جای گرفتند، حسگرها به‌کار می‌افتند تا سیستم تشخیص ژست حرکتی، به‌درستی کار کند.

شایعه‌های مربوط به ایرپادز استودیو اپل از مدت‌ها پیش در رسانه‌ها منتشر شده‌اند و طی چند وقت اخیر هم به‌دفعات شاهد حضور این هدفون دورگوشی در اخبار بوده‌ایم. در اواخر سه‌ماهه‌ی نخست امسال بود که اعضای رسانه‌ی 9to5Mac کد iOS 14 را به‌شکلی دقیق بررسی کردند و به نخستین نشانه‌ها از طراحی نهایی هدفون جدید اپل دست یافتند. مدتی بعد رسانه‌ی بلومبرگ به‌نقل از منبعی آگاه نوشت که اپل قصد دارد ایرپادز استودیو را در دو مدل روانه‌ی بازار کند؛ یک مدل پریمیوم و یک مدل سبک‌وزن‌تر برای اهداف ورزشی.

بلومبرگ همچنین ادعا کرد اپل قصد دارد در هدفون دورگوشی خود از طراحی ماژولار استفاده کند تا کاربر بتواند ازطریق اتصالات مغناطیسی، قطعات مختلف هدفون نظیر سَری را با موارد دلخواه عوض کند. انتظار داریم اپل برخی قابلیت‌های پرکاربرد هدفون توگوشی ایرپادز را به محصول جدید خود هم بیاورد؛ قابلیت‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به مواردی مثل جفت‌شدن خودکار با آیفون‌ها، توقف و پخش خودکار محتواهای صوتی و البته فناوری حذف نویز فعال (Active Noise Cancellation) که در مدل پرو ایرپادز دیده می‌شود، اشاره کنیم.

در ابتدا انتظار می‌رفت هدفون جدید اپل پاییز امسال از راه برسد، بااین‌حال دنیاگیری ناگهانی ویروس کرونا احتمالاً برنامه‌‌های اپل را دست‌خوش تغییر کرده تا عرضه‌ی ایرپادز استودیو به تأخیر بیفتد. فعلا اطلاعاتی درمورد قیمت هدفون موردبحث اپل نمی‌دانیم. بدیهی است که قیمت ایرپادز استودیو به‌شکلی محسوس بیشتر از ایرپادز پرو خواهد بود. اهالی کوپرتینو امروزه ایرپادز پرو را با قیمت ۲۴۹ دلار به‌فروش می‌رسانند. اپل قرار است وارد بازاری شود که رقبای قدرتمندی حضور دارند. ایرپادز استودیو رقبایی نام‌دار شامل Bowers & Wilkins PX7 (قیمت هدفون مذکور ۳۹۹ دلار است) و Sony WH-1000XM3 (با قیمت ۳۴۹ دلار) و Bose Noise Cancelling Headphones 700 (با قیمت ۳۹۹ دلار) دارد. با در نظر گرفتن قیمت این هدفون‌ها، منطقی است انتظار قیمتی در حدود ۳۴۹ دلار را برای ایرپادز استودیو داشته باشیم.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات