چین ماموریت مریخی خود را با موفقیت پرتاب کرد

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
اگر سطح‌نشین مریخی تیان‌ون ۱ در فوریه‌ی ۲۰۲۱ با موفقیت روی سطح سیاره‌ ی سرخ فرود بیاید، چین به دومین کشوری تبدیل خواهد شد که فضاپیمایی عملیاتی را در مریخ به راه می‌اندازد
تبلیغات

چین امروز نخستین مأموریت میان‌سیاره‌ای خود به مقصد مریخ را با موفقیت پرتاب کرد. این پرتاب، آغازگر سفر طولانی هفت‌ماهه‌ای به اعماق فضا است و وقتی فضاپیما به سیاره‌ی سرخ برسد، چین می‌تواند به دومین کشوری تبدیل شود که تاکنون سطح‌نوردی را روی سطح مریخ فرود آورده و به‌راه انداخته است.

مأموریت چین با نام تیان‌ون ۱ (Tianwen-1) متشکل از مدارگرد، سطح‌نشین و مریخ‌نورد است. این سه فضاپیما در ساعات اولیه‌ی صبح امروز برفراز راکت لانگ مارس ۵ از سایت پرتاب فضاپیمای ونچانگ در چین پرتاب شدند. لانگ مارس ۵ یکی از قدرتمندترین پرتابگرهای ساخت چین محسوب می‌شود و مأموریت تازه نیز چهارمین پرتاب این عضو خانواده‌ی لانگ مارس را رقم زد.

به‌محض آنکه هر سه فضاپیما به سیاره‌ی سرخ برسند، در همکاری با یکدیگر زمین‌شناسی مریخ را مطالعه خواهند کرد تا جزئیات بیشتری درباره‌ی ماهیت عناصر نهفته در زیر سطح این سیاره بیاموزند. درحالی‌که مدارگرد از ارتفاع بالا از مریخ نقشه‌برداری و عکس‌برداری خواهد کرد، سطح‌نشین و مریخ‌نورد درنهایت زیر سطح مریخ را زیر نظر خواهند گرفت. اگر تیان‌ون ۱ بتواند به سلامت روی مریخ فرود آید، سطح‌نشین به‌عنوان سکوی انتقال عمل خواهد کرد‌ و با فراهم‌کردن سطحی شیب‌دار به مریخ‌نورد امکان می‌دهد روی مریخ پا بگذارد و به گشت‌وگذار در قلمرو آن بپردازد.

تا به امروز تنها ایالات متحده توانسته است با موفقیت فضاپیمایی رباتیک را روی مریخ فرود آورد که قادر به اکتشاف سطح این سیاره باشد. درواقع، هیچ کشور دیگری تجربه‌ی فرود و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز هیچ وسیله‌ای را روی مریخ ندارد. اروپا تاکنون دوبار تلاش کرده تا روی سیاره‌ی سرخ فضاپیما فرود آورد و هر دو بار شکست خورده است. در سال ۱۹۷۱  نیز فضاپیمای مارس ۳ اتحاد جماهیر شوروی روی مریخ فرود آمد و به مدت تقریبا ۲۰ ثانیه با زمین ارتباط برقرار کرد؛ اما سپس به‌طور ناگهانی برای همیشه خاموش شد. اگر فرود چین موفقیت‌آمیز باشد، دستاوردی رقم زده خواهد شد که تنها ناسا در آن تخصص دارد. با این موفقیت، جایگاه چین در جامعه‌ی فضایی جهانی به‌نحو چشمگیر ارتقا خواهد یافت.

تیان‌ون ۱ درواقع دومین مأموریت فضایی به مقصد مریخ در تابستان جاری است. امارات متحده عربی نیز چند روز پیش با پرتاب نخستین مأموریت میان‌سیاره‌ای خود، مدارگردی به‌نام امید را به مریخ فرستاد که هوای این سیاره را مطالعه خواهد کرد. درنهایت، نوبت ناسا خواهد بود که مریخ‌نورد بعدی خود را در ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) پرتاب کند. این مریخ‌نورد با نام پرسویرنس (استقامت) به‌نحوی طراحی شده است که به‌دنبال علائم حیات باستانی روی مریخ بگردد و همچنین نمونه‌هایی از سنگ مریخی را جمع‌آوری کند تا شاید در آینده برای مطالعه از نزدیک به زمین فرستاده شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات