تراشه 5G هفت نانومتری دایمنسیتی 720 مدیاتک معرفی شد

پنج‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دایمنسیتی ۷۲۰ مدیاتک تراشه‌ی موبایلی جدیدی است که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند، هشت هسته‌ی پردازشی دارد و امکان فیلم‌برداری 4K را به گوشی می‌آورد.
تبلیغات

شرکت‌های حوزه‌ی مخابراتی و البته آن‌هایی که در زمینه‌ی تولید گوشی فعالیت می‌کنند، با تمام توان خود در تلاش هستند تا این فناوری جدید را به‌شکلی گسترده‌تر در سراسر دنیا در دسترس قرار دهند. روند گذار از 4G به 5G با سرعتی بالا درحال انجام است. شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تراشه تاکنون تراشه‌های رده‌بالا و میان‌رده‌ی خود را که مجهز به شبکه‌ی 5G هستند معرفی کرده‌اند. کوالکام ماه گذشته اسنپدراگون ۶۹۰ را با فناوری 5G معرفی کرد؛ این تراشه مخصوص دستگاه‌های میان‌رده است. در راستای معرفی تراشه‌های 5G به‌نسبت ارزان،‌ به‌تازگی مدیاتک وارد میدان شده و از تراشه‌ای تحت عنوان دایمنسیتی ۷۲۰ (Mediayek Dimensity 720) پرده‌برداری کرده است. 

دایمنسیتی ۷۲۰ که بر پایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری توسعه داده شده، نخستین تراشه‌ی از خانواده‌ی دامینسیتی ۷۰۰ برشمرده می‌شود و با هدف قرار گرفتن در گوشی‌های میان‌رده‌ی 5G معرفی شده است. همان‌طور که می‌توانید از نامش حدس بزنید، دایمنسیتی ۷۲۰ نسخه‌ی ضعیف‌شده‌ی دایمنسیتی ۸۲۰ است. از مدت‌ها پیش شایعه‌هایی درمورد احتمال معرفی خانواده‌ی دایمنسیتی ۶۰۰ هم شنیده‌ بودیم. معرفی سری ۷۰۰ نشان می‌دهد که تا رونمایی رسمی سری ۶۰۰ فاصله‌ی زیادی باقی نمانده است.

بر اساس اطلاعات رسمی، دایمنسیتی ۷۲۰ مدیاتک از شبکه‌های SA و NSA پشتیبانی می‌کند و فناوری 5G را در قالب امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز ارائه می‌دهد. فعلا نمی‌توانیم از پردازنده‌ای میان‌رده در حد دایمنسیتی ۷۲۰ انتظار پشتیبانی از شبکه‌ی 5G دارای امواج میلی‌متری را داشته باشیم. دیگر تراشه‌های 5G مدیاتک نیز فعلا از امواج میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کنند. تراشه‌ی جدید مدیاتک همچنین تحت پشتیبانی استاندارد 2CC CA (تجمیع فرکانس دو اپراتور) قرار دارد. 

استاندارد 5G در مقایسه با 4G انرژی بیشتری از باتری سلب می‌کند. به‌همین دلیل مدیاتک در تراشه‌ی جدید خود به استفاده از فناوری ویژه‌ای تحت عنوان UltraSave روی می‌آورد که مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. مودمی که در تراشه‌ی جدید مدیاتک جای گرفته دو حالت کارکرد دارد که ازطریق آن پهنای باند کم یا زیاد ارائه می‌دهد. براساس گفته‌های مدیاتک، تراشه بر اساس نیازی که هر اپلیکیشن دارد بین این دو حالت جابه‌جا می‌شود. این فناوری درنهایت باعث می‌شود مصرف انرژی توسط تراشه کاهش پیدا کند. 

دایمنسیتی ۷۲۰ مدیاتک برای پردازش کارهای مختلفی که به آن محول می‌شود مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است. در این مجموعه، دو هسته از نوع کورتکس A76 و ۶ هسته از نوع کورتکس A55 هستند. دو هسته‌ی کورتکس A76 در نقش هسته‌های اصلی ظاهر می‌شوند و با فرکانس حداکثر دو گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. ۶ هسته‌ی کورتکس A55 نیز توانایی دست‌‌یابی به حداکثر فرکانس دو گیگاهرتز را دارند. سیستم-روی-چیپ جدید مدیاتک همچنین مجهز به پردازنده‌ گرافیکی Mali-G57 MC3 است.

مقایسه‌ای کوتاه به ما نشان می‌دهد که دایمنسیتی ۷۲۰ نسبت‌به دایمنسیتی ۸۲۰ دو هسته‌ی بزرگ کمتر دارد و همچنین از هسته‌های سایه‌زن (Shader) کمتر برای پردازنده‌ی گرافیکی بهره می‌گیرد. ناگفته نماند دایمنسیتی ۸۲۰ پیش‌تر در گوشی‌های سری ردمی 10X شیائومی استفاده شده است. تراشه‌ی جدید مدیاتک قابلیت‌های دیگری هم دارد. در این تراشه از نوعی واحد پردازشی شتاب‌یافته (APU) استفاده شده که پردازش‌های مربوط به فناوری یادگیری ماشین را انجام می‌دهد.

تراشه‌ی جدید مدیاتک توانایی پشتیبانی از صفحه‌نمایش فول HD پلاس با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۹۰ هرتز را دارد، از دوربین یگانه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی و دوربین دوگانه‌ی ۲۰+۱۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند و امکان فیلم‌برداری 4K را به گوشی می‌آورد. پشتیبانی از صفحه‌نمایش ۹۰ هرتز، دایمنسیتی ۷۲۰ را به تراشه‌ای بسیار عالی برای گوشی‌های گیمینگ میان‌رده تبدیل می‌کند. دیگر قابلیت‌های مهم دایمنسیتی ۷۲۰ مدیاتک شامل مواردی مثل پشتیبانی از محتوای +HDR10، وای‌فای ۵ (متأسفانه خبری از وای‌فای ۶ نیست)، بلوتوث ۵٫۱، حافظه‌ی رم LPDDR4X و حافظه‌ ذخیره‌ سازی UFS 2.2 می‌شود.

مدیاتک در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده است نخستین گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی دایمنسیتی ۷۲۰ احتمالا در چند ماه آینده عرضه خواهند شد. برخی افشاگران از احتمال پشتیبانی دایمنسیتی ۷۲۰ از سیم‌کارت دوگانه‌ی 5G+5G سخن‌ به‌میان آورده بودند که تاکنون به‌صورت رسمی به این موضوع دامن زده نشده است. شیائومی پیش‌تر گوشی 5G مجهز به دایمنسیتی ۸۲۰ را با قیمت زیر ۲۵۰ دلار عرضه کرده است. معرفی دایمنسیتی ۷۲۰ بدین معنی است که در ماه‌های پیش‌رو شاهد عرضه‌ی گوشی‌های 5G ارزان‌قیمت‌تری هم خواهیم بود. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات