گلکسی Z فلیپ 5G سامسونگ رونمایی شد

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
گلکسی Z فلیپ 5G با تغییراتی اندک درمقایسه‌با مدل 4G رسما معرفی شد. این گوشی تاشدنی ۱،۴۴۹٫۹۹ دلاری تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس دارد.
تبلیغات

سامسونگ یکی از شرکت‌های پیشرو در بازار گوشی‌های تاشدنی به‌حساب می‌آید و تاکنون دو نوع گوشی تاشدنی روانه‌ی بازار کرده است. گلکسی فولد که احتمالا مدل جدیدش با نام گلکسی Z فولد ۲ به‌زودی رونمایی ‌می‌شود، فرم‌فاکتوری شبیه به کتاب دارد و درمقابل، گلکسی Z فلیپ از فرم‌فاکتور ویژه‌ای موسوم‌ به پوسته‌صدفی استفاده می‌کند. چند روز پیش، سامسونگ با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی گفته بود در مراسم اواسط مرداد آنپکد ۲۰۲۰، پنج محصول جدید معرفی می‌کند. 

از مدت‌ها پیش، شایعه‌هایی درباره‌ی احتمال معرفی مدل 5G گلکسی Z فلیپ شنیده بودیم. از همان ابتدا، شایعه‌ها می‌گفتند گوشی جدید تفاوت‌های چندانی با مدل 4G ندارد. درحالی‌که کم‌کم خودمان را برای معرفی گوشی در آنپکد آماده می‌کردیم، سامسونگ با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی رسما گلکسی زد فلیپ فایوجی (Samsung Galaxy Z Flip 5G) را معرفی کرد. گلکسی Z فلیپ 5G تغییرات بسیار کمی درمقایسه‌با مدل 4G به‌خود دیده است و از همان فرم‌فاکتور پوسته‌صدفی استفاده می‌کند.

نمای جلو گلکسی زد فلیپ فایوجی / Galaxy Z Flip 5G در حالت نیمه بسته

همان‌طورکه از نامشان پیدا است، بزرگ‌ترین تفاوت بین دو گوشی به شبکه‌ی 5G مربوط می‌شود. در مدل 5G، از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس کوالکام استفاده شده است که مدتی پیش معرفی شد. اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس مودم 5G مجتمع ندارد؛ بنابراین در گلکسی Z فلیپ 5G، از مودم مجزا استفاده شده است. این تراشه‌ی پرچم‌دار نخستین تراشه‌ی موبایلی دنیا است که به سرعت کلاک بالای ۳ گیگاهرتز دسترسی پیدا می‌کند/ یک هسته‌ی بزرگ کورتکس A77 این تراشه سرعت کلاک ۳٫۱ گیگاهرتز دارد و سه هسته‌ی دیگر از همین نوع در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس جای داده شده‌اند که با سرعت کلاک ۲٫۴۲ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. همچنین، تراشه‌ی هفت‌نانومتری کوالکام میزبان چهار هسته‌ی کم‌مصرف کورتکس A55 با سرعت کلاک ۱٫۸۰ گیگاهرتز است و از پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۵۰ با فرکانس ۶۵۰ مگاهرتز استفاده می‌کند. 

گلکسی Z فلیپ 5G یکی از نخستین گوشی‌های دنیا با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس است

قیمت گوشی سامسونگ گلکسی Z فلیپ 5G برابر با ۱٬۴۴۹٫۹۹ دلار است که ۷۰ دلار از مدل 4G گران‌تر است و دلیل اصلی‌اش به استفاده از تراشه‌ی گران‌قیمت‌تر مربوط می‌شود.

مدل اول گلکسی Z فلیپ در جمع‌ برترین گوشی‌های تاشدنی بازار جای گرفت و استقبال کارشناسان زیادی را به‌دنبال داشت. بازار گوشی‌های تاشدنی هنوز مراحل اولیه‌ی خود را سپری می‌کند و تا رسیدن به بلوغ کامل، فاصله‌ی زیادی دارد. دیدن تلاش شرکت‌های بزرگ و نام‌آشنایی نظیر سامسونگ در حوزه‌ی تاشدنی، اتفاقی بسیار خوشایند است و نشان می‌دهد این نوع گوشی‌ها آینده‌ای درخشان دارند.

گلکسی Z فلیپ ‌هنگام تاشدن کاملا تخت نمی‌شود؛ اما طراحی چشم‌نوازی دارد و از مقاومت بیشتری از دیگر گوشی‌های تاشدنی برخوردار است. با همه‌ی این‌ها، گلکسی Z فلیپ گوشی گران‌قیمتی بود و هرکسی نمی‌توانست آن را بخرد. این موضوع برای مدل 5G هم صدق می‌کند. با گذشت زمان، تهیه‌ی قطعات اولیه و روند تولید تاشدنی‌ها کم‌هزینه‌تر خواهد شد و قیمت آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

پنل پشتی گلکسی زد فلیپ فایوجی / Galaxy Z Flip 5G در حالت بسته نمایش دوربین

درحالی‌که برخی کاربران انتظار داشتند طراحی گلکسی Z فلیپ 5G تغییر پیدا کند، کره‌ای‌ها تصمیم درستی برای تغییرندادن طراحی گرفته‌اند. فرمول به‌کاررفته در گلکسی Z فلیپ 4G جواب خود را پس داد و با استقبال مواجه شد. مدل 5G عملا گوشی جدیدی به‌حساب نمی‌آید؛ بنابراین، لازم نبود تغییر خاصی در طراحی آن اعمال شود. این شرکت در نسل‌های بعدی بهبودهای محسوس‌تری اعمال خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد کره‌ای‌ها فعلا ترجیح داده‌اند هزینه‌های تحقیق‌و‌توسعه را بیشتر متمرکز گلکسی Z فولد ۲ کنند تا خاطرات تلخ عرضه‌ی مدل اول را از یاد ببرند. مدل جدید گلکسی فولد هم در آینده‌ای نزدیک از راه می‌رسد.

گلکسی Z فلیپ 5G از همان فرمول جواب‌پس‌داده‌ی مدل 4G استفاده می‌کند

سامسونگ در مراسم آنپکد می‌خواهد خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ را هم در قالب چند گوشی معرفی کند. گلکسی بادز لایو و گلکسی واچ ۳ از دیگر محصولاتی هستند که احتمالا شرکت کره‌ای با خود به آنپکد می‌آورد. معرفی گلکسی Z فلیپ 5G در قالب بیانیه‌ی مطبوعاتی نشان می‌دهد سامسونگ می‌خواهد از مراسم آنپکد برای معرفی خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ نهایت استفاده را ببرد. میزان تغییرات مدل 5G زد فلیپ به‌حدی نبودند که سامسونگ برای اعلام‌کردن آن‌ها به کنفرانس مجزا نیاز داشته باشد.

سامسونگ به‌صراحت می‌گوید در طراحی ظاهری گلکسی Z فلیپ 5G تغییری اعمال نکرده است و آن را در دو رنگ خاکستری (Mystic Gray) و برنزی (Mystic Bronze) عرضه خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد سامسونگ امسال در محصولاتش روی رنگ Mystic Bronze مانوری ویژه داده است. رندرهایی که از دیگر محصولات فاش شده‌اند، آن‌ها را در همین رنگ به‌تصویر می‌کشند. استفاده از عبارت Mystic در نام رنگ‌های گوشی، به جلوه‌ی مات آن‌ها اشاره می‌کند. سامسونگ می‌گوید هنگام لمس‌کردن بدنه‌ی گوشی، حس خواهید کرد انگشت خود را روی سطحی نرم قرار داده‌اید. 

نیم رخ گلکسی زد فلیپ فایوجی / Galaxy Z Flip 5G درحالت باز

گلکسی Z فلیپ جدید تنها از شبکه‌ی 5G با امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و از امواج میلی‌متری در آن خبری نیست. شبکه‌ی 5G امواج زیر ۶ گیگاهرتز دامنه‌ی پوشش بسیار وسیعی دارد؛ اما سرعت آن کمتر از شبکه‌ی دارای امواج میلی‌متری است. درکنار پردازنده‌ی بهبودیافته و پشتیبانی از شبکه‌ی 5G، گلکسی Z فلیپ جدید برخی بهبودهای نرم‌افزاری هم به‌خود دیده است تا تجربه‌ی کاربری بهتری ارائه دهد.

در این گوشی، از حالت نرم‌افزاری Flex استفاده شده که مدل پیشین هم از آن استفاده می‌کرد. استفاده از این حالت باعث می‌شود گوشی بتواند هنگامی‌که نیمه‌بسته شده، نحوه‌ی پیکربندی نرم‌افزار را تغییر دهد. اپلیکیشن یوتیوب اکنون به‌خوبی از حالت Flex پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه، اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین گوشی در نسخه‌ی 5G از زاویه‌های بیشتری کار خواهد کرد. این یعنی ازلحاظ تئوری می‌توانید دوربین را هنگام فعال‌بودن حالت Flex به‌سمت آسمان هم نگه دارید و عکس بگیرید. سامسونگ همچنین می‌گوید در گوشی جدیدش قابلیت Edge Panel عملکرد بهتری دارد. 

مقاله‌های مرتبط:

براساس اطلاعات رسمی، گلکسی Z فلیپ 5G از صفحه‌نمایش اصلی ۶٫۷ اینچ داینامیک AMOLED با وضوح فول HD پلاس (معادل ۲،۶۳۶ در ۱،۰۸۰ پیکسل) و نسبت تصویر ۲۱.۹:۹ استفاده می‌کند. این صفحه‌نمایش که از نوع اینفینیتی فلکس است، از تراکم پیکسلی ۴۲۵ پیکسل در هر اینچ استفاده می‌کند.

صفحه‌نمایش خارجی گوشی ۱٫۱ اینچی و از نوع سوپر AMOLED است. این صفحه‌نمایش از وضوح ۳۰۰ در ۱۱۲ پیکسل بهره می‌برد و تراکم ۳۰۳ پیکسل در هر اینچ را ارائه می‌دهد. ابعاد گلکسی Z فلیپ فایوجی ‌هنگام بسته‌بودن، ۷۳٫۶ در ۸۷٫۴ در ۷٫۲ میلی‌متری اعلام شده است. این گوشی ۱۸۳ گرمی از دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی با پیکسل‌هایی به ابعاد ۱٫۱۲ میکرومتر و زاویه‌ی دید ۸۰ درجه استفاده می‌کند.

نمای سه رخ جلو گلکسی زد فلیپ فایوجی / Galaxy Z Flip 5G در حالت نیمه بسته

گلکسی Z فلیپ 5G در پنل پشتی میزبان مجموعه‌دوربین دوگانه با حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی است. دوربین اصلی که لنز عریض دارد، از سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل و لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) و زاویه‌ی دید ۷۸ درجه‌ای بهره می‌برد. دوربین دوم حسگری ۱۲ مگاپیکسلی در پشت لنز فوق‌عریض جای داده است و پیکسل‌هایی به ابعاد ۱٫۱۲ میکرومتر دارد و زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه‌ای ارائه می‌دهد. گلکسی Z فلیپ جدید به هشت گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی مجهز است. این گوشی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۰ روانه‌ی بازار می‌شود. سامسونگ قصد دارد گوشی گلکسی Z فلیپ 5G را در روز ۷ آگوست ۲۰۲۰ (۱۷ مرداد ۱۳۹۹) روانه‌ی بازار کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی گلکسی Z فلیپ 5G چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات