بررسی گلکسی Z Flip سامسونگ

دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
گلکسی زد فلیپ دومین تلاش سامسونگ برای توسعه‌ی گوشی هوشمند تاشو است. این گوشی از نمایشگر ۶/۷ اینچی با نسبت ۲۱.۹ به ۹ و رزولوشن ۲۶۳۶ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره برده است که پس از بازشدن وظیفه‌ی نمایش محتوای بصری را بر‌عهده خواهد داشت.
تبلیغات

رواج گوشی‌های هوشمند به شکل و شمایل کنونی، نقطه‌ی عطفی در دنیای مدرن شناخته می‌شود. تمامی فعالیت‌های کنونی ما از زمان ورود موبایل تغییر و تحول بسیار زیادی را تجربه کرده است. طرفداران دنیای گوشی‌های هوشمند چند سالی است که هنگام رونمایی محصولی جدید، چک‌لیست همیشگی خود را تیک می‌زنند و با نگاهی به آمار و ارقام، بهترین‌بودن محصول را مشخص می‌کنند؛ اما این روند به‌نظر می‌رسد توان زیادی برای ادامه نداشته باشد. از دیدگاه شما، وقت آن نرسیده فارغ از همیشه، خودمان را برای دستگاه‌هایی با شکل و شمایل خاص آماده کنیم؟ در ابتدا با جعبه‌گشایی گلکسی زد فلیپ همراه باشید:

تماشا در آپارات | تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

نمای کلی گوشی هوشمند که در ذهن ما ترسیم ‌شده، تمثیلی از دستگاهی مستطیل‌شکل است. این دستگاه در هر سال و هر نسل با ارتقا‌های مشخصی روبه‌رو می‌شود. دوربین و پردازنده‌ی بهتر و صفحه‌نمایش باکیفیت‌تر ازجمله مواردی است که شاهد ارتقای آن هستیم. دنیای گوشی‌های هوشمند نیازمند تغییر است؛ تغییراتی که به انقلاب بعدی گوشی‌های هوشمند منتهی شود. تاکنون، شرکت‌های مختلف روش‌های گوناگونی در این زمینه امتحان کرده‌اند؛ اما هنوز تا انقلاب بعدی فاصله‌ داریم.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

تلاش شرکت‌های مختلف برای خلق دستگاه کاربردی دیگر هنوز ادامه دارد؛ اما دراین‌بین، شرکت‌های مطرح دنیای فناوری همانند سامسونگ با خلق و تولید گسترده‌ی محصولات در بازار سعی می‌کنند بازخورد کاربران را جمع کنند. سامسونگ با رونمایی اولین نسل گلکسی فولد با مشکلات متعددی در بازار مواجه شد. اگر در ابتدای راه گوشی‌های هوشمند بودیم، به‌دلیل نبود نمونه‌های موفق مشکلات به‌چشم نمی‌آمد؛ اما در‌حال‌حاضر که بازار مملو از گوشی‌های هوشمند کامل و گاهی بدون نقص است، ورود دسته‌ای جدید از محصولات حساسیت خاصی را طلب می‌کند. همان‌طور‌که انتظار داشتیم و در رویداد توسعه‌دهندگان سامسونگ دیده بودیم، محصول دیگر تاشدنی از سامسونگ در راه بود. گلکسی زد فلیپ محصول جنجالی و تاریخ‌سازی است که می‌تواند شروع انقلاب مجدد اسمارت‌ها در سال‌های آتی باشد. آیا این دستگاه موفق خواهد شد؟ درادامه، قصد داریم فارغ از بررسی‌های زومیت به طراحی و تجربه‌ی استفاده از گلکسی زد فلیپ اشاره کنیم؛ چراکه این محصول برای تغییر آمده است و نمی‌توان با گوشی‌های هوشمند دیگر بازار مقایسه شود.

طراحی

دو بحث بسیار مهم درزمینه‌ی گوشی‌های تاشو وجود دارد: صفحه‌نمایش و لولا. این دو هنوز در ابتدای راه هستند و در‌حال‌حاضر به بلوغ خاصی نزدیک نشده‌اند. البته تلاش‌های کنونی را نمی‌توان منکر شد. همین صفحه‌نمایش و لولا در تمامی دستگاه‌های تاکنون معرفی‌شده یا به محبوبیت یا به ضعف و شکست تبدیل ‌شده است.

تاکنون، آینده‌ی چند نمونه گوشی تاشو معرفی‌شده در بازار پیش‌بینی‌پذیر بوده و با اقبال عمومی مواجه نشده است. البته این قضیه دو بُعد تکمیلی دارد:

۱. فناوری تاشو در‌حال‌حاضر بسیار هیجان‌انگیز است و در زمان رونمایی، افراد زیادی را شوق‌زده می‌کند؛ اما هنوز از کاربر‌دهای چندانی برخوردار نیست. درواقع، تاشدن گوشی موبایل با ایجاد راهکاری جدید یا برطرف‌کردن مشکلات قبلی همراه نبوده است؛

۲. هزینه‌ای است که باعث می‌شود چنین دستگاه‌هایی در رده‌ی گران‌قیمت‌ها قرار گیرد که با نبود دسترسی روبه‌رو می‌شد. در اولین سناریو پیاده‌سازی‌شده‌ی سامسونگ، با گوشی موبایلی روبه‌رو بودیم که بعد از بازشدن به تبلت تبدیل می‌شد؛ اما در گلکسی زد فلیپ، با گوشی موبایلی روبه‌رو هستیم که در حالت بسته، کاربردی ندارد و در حالت باز، به گوشی موبایل کاملی تبدیل می‌شود. بالقوه دنیای فیچر‌فون‌های تاشو قدیمی با رویکردی مدرن و صفحه‌نمایش کامل بازطراحی شده است.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

هنر زیبایی‌شناسی در گوشی هوشمند

در گلکسی زد فلیپ، مهندسی بسیار پیشرفته‌ای به‌کار گرفته ‌شده است. یکی از مهندسان سامسونگ در گفت‌وگو با وب‌سایت Verge گفته بود بالقوه تمامی چیزها می‌توانند خم شوند؛ به‌شرط آنکه به‌اندازه‌ی کافی نازک طراحی شوند. سامسونگ صفحه‌نمایش به‌کاررفته در گلکسی زد فلیپ را Ultra Thin Glass می‌نامد که ضخامتی معادل ۰/۰۳ میلی‌متر دارد. این شیشه‌ی ۳۰ میکرونی می‌تواند عواقبی داشته باشد و بازی با شیشه در گوشی هوشمندی که قرار است در طول روز بار‌ها باز و بسته شود، شوخی‌بردار نیست. سامسونگ برای برطرف‌کردن این مشکل از لایه‌ای نازک پلاستیک استفاده کرده است.

این لایه‌ی ‌نازک پلاستیکی به مشکل و صدالبته راه نجات سامسونگ تبدیل شده است. مشکل اینجا است به‌دلیل ضخامت و نوع پلاستیک استفاده‌شده خش‌پذیری آن به‌شدت افزایش یافته است. در تجربه‌ی زومیت نیز، اگر ناخن‌های بلندی دارید، نقش سوزن را برای صفحه‌نمایش دارد و در استفاده‌ی روزمره، اگر حواستان نباشد، به‌راحتی خط‌و‌خش‌هایی روی صفحه می‌اندازد. این اتفاق یکی از نشانه‌هایی است که می‌گوییم صفحه‌نمایش هنوز به بلوغ نرسیده است؛ زیرا میزان مراقبت لازم از صفحه‌نمایش روش استفاده از گوشی موبایل را به‌عنوان دستگاهی روزمره از بین می‌برد و دید شما به‌عنوان دستگاهی لوکس و نیاز به مراقبت زیاد تغییر پیدا می‌کند.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

در اینجا باید به گذشته نگاهی بیندازیم تا از اهمیت این لایه باخبر شویم. اگر به‌یاد داشته باشید، گلکسی فولد نیز از لایه‌ای محافظ تشکیل ‌شده بود که بسیاری از افراد به‌اشتباه این لایه را به‌عنوان ‌لایه‌ی محافظتی در نظر گرفتند و با جداسازی آن از صفحه‌نمایش، تنها یک‌بار توانستند از دستگاه خود استفاده کنند؛ چراکه یک‌بار باز و بسته شدن کافی بود تا صفحه‌نمایش به‌طور کامل از بخش لوله خُرد شود. پس بی‌راه نیست اگر بگوییم این لایه‌ی محافظ جزئی از اصلی‌ترین قسمت‌های گوشی است.

سامسونگ برای اینکه کاربر نتواند این لایه را به‌راحتی جدا کند، ضمن اعلام هشدار‌، اطراف لایه‌ی پلاستیکی را به زیر حاشیه‌ای مجاز برده است. این حاشیه باعث شده صفحه‌نمایش به‌طور‌کامل در اطراف دستگاه قرار نگیرد و فاصله‌ای زیاد داشته باشد. شمای جدید لولای به‌کاررفته در زد فلیپ دسترسی به محافظ را هم حتی از لولا محدود کرده است. با درنظرگرفتن تمامی صحبت‌های یادشده، بازهم باید حواستان جمع باشد که هنگام بستن دستگاه، گردوخاک یا ذرات ریزی میان صفحه‌نمایش قرار نگیرد.

به زبان دیگر این موضوع را بررسی می‌کنیم. با‌توجه‌به اهمیت لایه‌ی محافظ پلاستیکی و جزء جداناپذیر این قسمت، چرا صفحه‌نمایش از نوع پلاستیک نیست؟ دلیل بسیار واضح است؛ زیرا گفته می‌شود اولین گوشی سامسونگ با صفحه‌نمایش شیشه‌ای روانه بازار شده است. البته جدا از این دلیل، به‌گفته‌ی سامسونگ مزیت چنین سیستمی در طولانی‌مدت بیشتر خواهد بود.

قسمت دیگری که در صفحه‌نمایش توجه شما را بیش‌ازپیش جلب می‌کند، میانه‌ی آن است. در میانه‌ی صفحه، شکافی وجود دارد که کاملا واضح است؛ البته در شرایطی. اگر بخواهید به این قسمت توجه کنید، به‌شدت به‌چشم می‌آید؛ اما اگر پیش‌فرض به خودتان بگویید قصد دارید به آن عادت کنید، در واقعیت هم عادت‌پذیر است و کم‌کم چشم به آن عادت می‌کند. البته در نگاه مستقیم، عملا به‌چشم نمی‌آید؛ اما اگر در زاویه قرار گیرد، به‌چشم خواهد آمد. در نمایش بعضی از رنگ‌ها همانند سفید، این شکاف میان صفحه‌نمایش تفاوت رنگی خاصی ایجاد می‌کند.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

این شکاف ایجادشده هنگام اسکرول در اپلیکیشن‌هایی همانند اینستاگرام به‌مراتب بیشتر به زیر انگشت می‌آید. تاکنون نمونه‌ی موفقی از برطرف‌کردن این مشکل در هیچ گوشی هوشمند تاشو دیگری تولید نشده است؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توان مقایسه‌ی خاصی کنیم و در‌حال‌حاضر، باید چنین سبکی را آخرین تلاش شرکت‌ها بدانیم. اطراف این شکاف لولای منحصربه‌فردی قرار دارد که کاملا دستگاه را حفظ کرده است. بنا به وعده‌ی سامسونگ، از کناره‌های این لولا هیچ ذره‌ای نمی‌تواند وارد دستگاه شود. درباره‌ی لولا بیشتر توضیح خواهیم داد.

در زیر لایه‌های محافظ، صفحه‌نمایش OLED این گوشی قرار دارد. طبق گفته‌ی سایت رسمی سامسونگ، صفحه‌نمایش این گوشی Foldable Dynamic AMOLED نام دارد که اندازه‌اش ۶/۷ اینچی و نسبت نمایشگر به بدنه‌اش ۸۲ درصد است. رزولوشن تصویر در گلکسی زد فلیپ ۲۶۳۶ در ۱۰۸۰ پیکسل است و چگالی ۴۲۵ پیکسل در هر اینچ را به‌ارمغان آورده که در عملکرد روزمره رضایت‌بخش است. در‌حال‌حاضر، بیشتر گوشی‌های پرچم‌دار به‌سمت رزولوشن‌های بیشتر و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز رفته‌اند که به‌نظر می‌ٰرسید انتظار چنین صفحه‌نمایشی در گوشی‌های تاشو فعلا دور از انتظار باشد.

از نظر نگارنده، اگر بگوییم گلکسی زد فلیپ از دو نمایشگر بهره برده، در حق گوشی‌های دو نمایشگر اجحاف شده است. این نکته از بُعد کاربر اهمیت دارد. زمانی‌که گلکسی زد فلیپ بسته باشد، نمایشگری ۱/۱ اینچی از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۳۰۰ در ۱۱۲ پیکسل همراه‌با پوشش گوریلا گلس ۶ درکنار دوربین دوگانه به‌چشم می‌خورد. این نمایشگر عملا تابلو اعلاناتی است که می‌تواند ساعت و اعلان‌های مربوط را نشان دهد و قابلیت خاصی ندارد. یکی از ضعف‌هایی که می‌تواند نسل بعدی این گوشی هوشمند را به‌مراتب تکمیل‌تر کند، بزرگ‌ترشدن صفحه‌نمایش خارجی دستگاه است. اگر بخواهیم با گلکسی فولد مقایسه کنیم، در حالت بسته‌بودن، عملا گلکسی فولد به‌عنوان گوشی کوچک استفاده می‌شد؛ اما در حالت بسته‌بودن گلکسی زد فلیپ، کار خاصی نمی‌توان انجام داد و فقط باید گوشی را کاملا باز کرد.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

صفحه‌نمایش خارجی در گلکسی زد فلیپ می‌تواند اعلان‌های اخیر و ساعت و پیش‌نمایشی از دوربین را به‌نمایش بگذارد. در حالت بسته، با دوبار فشردن کلید پاور دوربین فعال می‌شود و می‌تواند سلفی خاطره‌انگیزی ثبت کنید، با این تفاوت که عملا تمام تصویر را نمی‌بینید و تنها زاویه‌ی بسته و محدود را می‌بینید؛ چراکه نمایش تصویر کامل در صفحه‌نمایش ۱/۱ اینچی امکان‌پذیر نخواهد بود. درباره‌ی عملکرد این صفحه‌نمایش هنگام تصویربرداری توضیح خواهیم داد.

به صفحه‌نمایش اصلی دستگاه برگردیم. ازنظر کیفیت، روشنایی، دقت رنگ و رزولوشن، این گوشی را به‌صورت مستقیم نمی‌توان با گوشی‌هایی همچون آیفون‌های سری ۱۱ یا خانواده گلکسی اس ۱۰ مقایسه کرد. بااین‌حال در تجربه‌ی کلی از صفحه‌نمایش گلکسی زد فلیپ، مشکل آزاردهنده‌ای دیده نشد. صفحه‌نمایش کمی بلندتر از گوشی‌های معمول با چنین صفحه‌نمایشی به‌حساب می‌آید که هنگام تماشای ویدئو باعث می‌شود نوار‌های مشکی در اطراف صفحه‌نمایش قرار گیرد.

لولای دستگاه‌های تاشو بحثی است که به توضیحات بیشتری نیاز دارد و عملا توسعه‌ی فناوری در آن‌ها بیشتر به‌چشم می‌آید. اگر لولا در دستگاه تاشو به‌خوبی قرار گیرد، تغییر و تحول عظیمی شاهد خواهیم بود. بسیاری از شرکت‌ها همچون سامسونگ می‌کوشند لولای طراحی‌شده بتواند کمترین زاویه را بین دو بخش صفحه‌نمایش ایجاد کند. هرچند این زاویه به صفر نخواهد رسید، تمایل به صفر تا حد زیادی در گلکسی زد فلیپ به‌خوبی پیاده‌سازی شده است.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

چهار نکته‌ی اساسی درباره‌ی لولای گلکسی زد فلیپ وجود دارد:

  • لولا بسیار سفت است. اگر گوشی‌های تاشو قدیمی را به‌یاد داشته باشید، با انگشت شست می‌توانستید به‌راحتی آن‌ها را باز و بسته کنید. صدای محکم بسته‌شدن آن‌ها هنگام عصبانیت به‌حدی آرامش‌بخش بود که توصیف‌کردنی نیست؛ اما چنین حال‌و‌هوایی را در گلکسی زد فلیپ نمی‌توان پیدا کرد. عملا بازکردن دستگاه فقط با یک دست بسیار سخت است. برای بازکردن صحیح دستگاه، باید از دو دست خود کمک بگیرید تا به‌راحتی باز شود. استفاده از یک دست و انگشت شست، خطر ضربه و ایجاد خط روی صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهد؛ زیرا ممکن است با ناخن فشار زیادی به لایه‌ی محافظ وارد شود. مرحله‌ی بعد از بازکردن لولای سفت، بستن مجدد آن است که بازهم با یک دست اصلا پیشنهاد نمی‌شود و شاید در مواقعی ناممکن انجام باشد.
 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip
  • سامسونگ برای ایجاد قابلیتی با عنوان Flex Mode این لولا را سفت طراحی کرده است. در این قابلیت، می‌توانید گوشی را ۹۰ درجه یا تقریبا هر زاویه‌ی دلخواه دیگری روی یک سطح قرار دهید. اپلیکیشن‌های محدودی از ایجاد چنین زاویه‌ای پشتیبانی می‌کند و با تشخیص حالت فلکس، محتوای اصلی را به قسمت بالایی منتقل می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، این قابلیت فعلا همه‌گیر نشده است و به‌نظر نمی‌رسد با‌توجه‌به عرضه‌ی محدود زد فلیپ بخواهد همه‌گیرتر نیز بشود.
  • نکته‌ی دیگر کاهش فضای باز هنگام بسته‌شدن دستگاه در میان لولا است. بسیاری از دستگاه‌های تاشو معرفی‌شده با کانسپت گلکسی زد فلیپ هنگام بسته‌شدن شکافی در میانه‌ی پایینی دو صفحه‌نمایش نمایان می‌کردند. این قضیه نه‌تنها باعث می‌شد هنگام جابه‌جایی ترس از نرفتن گردوغبار به درون دستگاه را افزایش دهد؛ بلکه میزان شکنندگی دستگاه در زمان بسته‌بودن را نیز افزایش می‌داد. در‌حال‌حاضر، اگر به نمای بسته گلکسی زد فلیپ نگاه کنید، کمترین فاصله میان دو صفحه‌نمایش را می‌بینید که تحسین‌برانگیز است.
 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip
  • نکته‌ی آخر مربوط به برس‌هایی است که در داخل لولا قرار دارد. سامسونگ این وعده را داده است که ازطریق لولا، هیچ گردوغباری وارد دستگاه نمی‌شود؛ درنتیجه، آسیبی نخواهد دید. عملکرد چنین لولایی و افزایش بهره‌وری آن در یک تا چند هفته مشخص نخواهد شد. سامسونگ وعده‌های مطمئنی داده است؛ اما نتیجه‌گیری از عملکرد بهینه‌ی لولای گوشی مستلزم آزمایش در حالت‌های مختلف و طولانی‌مدت است که اندک زمان ورود چنین گوشی‌های هوشمندی به بازار، تصمیم را دشوار می‌کند.

با درنظرگرفتن تمامی نکات گفته‌شده، به‌جرئت می‌توان گفت بهترین مکانیسم ساخته‌شده تاکنون را شاهد هستیم که تجربه‌ی بسیار خوبی از گوشی‌های تاشو را به‌ارمغان آورده است. در‌حال‌حاضر، صحبت از بهترین به مفهوم گوشی‌هایی است که تاکنون معرفی و وارد بازار شده است؛ اما به مفهوم رقابت‌پذیری در سال‌های آتی نیست. فعلا گستره‌ی انتخاب دستگاه تاشو بسیار محدود است و عملا بازیگران زیادی در این صنعت وجود ندارد.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

در تجربه‌ی نگارنده، عملکرد خود صفحه‌نمایش بسیار عالی ارزیابی می‌شود و به آن نمی‌توان اشکال فنی گرفت. از تجربه‌ی باز و بسته کردن دستگاه و لولا نیز به همین نکته باید اکتفا کرد که عملا در همه‌ی حالت‌ها نیاز به دو دست کاملا مشهود است. زد فلیپ در حالت بسته درون جیب شلوار به‌راحتی قرار می‌گیرد؛ اما آثار پرز‌هایی مثل دستمال‌کاغذی درون دستگاه دیده خواهد شد.

دوربین

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

گلکسی زد فلیپ برای رقابت با بهترین اسمارت‌های بازار درزمینه‌ی دوربین نیامده است. رسالت این گوشی داشتن بهترین دوربین نیست؛ اما حقیقتا در این زمینه عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان داده است. سامسونگ از دو ماژول ۱۲ مگاپیکسلی برای تجربه‌ی تصویربرداری در گلکسی زد فلیپ استفاده کرده است. یکی از ماژول‌ها از لنز واید ۲۷ میلی‌متری با دریچه‌ی دیافراگم f/1.8 استفاده کرده که با قابلیت دوال پیکسل همراه‌با تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر به‌عنوان دوربین اصلی شناخته می‌شود. درکنار دوربین اصلی، ماژول ۱۲ مگاپیکسلی دیگری با لنز فوق‌عریض ۱۲ میلی‌متری با f/2.2 قرار دارد.

چنین ترکیبی روی دستگاه بیشتر پسندیده می‌شود؛ زیرا استفاده از دوربین التراواید در تصویربرداری اهمیت بیشتری از تله‌فوتو دارد. جالب اینجا است که می‌توان با کمک دوربین‌های اصلی دستگاه، تصویربرداری سلفی کرد و از صفحه‌نمایش کوچک در جلو دستگاه کمک گرفت؛ در‌غیراین‌صورت، ماژول ۱۰ مگاپیکسلی با لنز واید ۲۶ میلی‌متری در حفره‌ی بالای دستگاه می‌تواند تصاویر باکیفیتی ثبت کند. قابلیت فلکس مود در سلفی کمک شایانی خواهد کرد؛ چراکه با گذاشتن گوشی روی سطح می‌توان با فاصله عکس سلفی گرفت؛ البته اگر حاضر باشید گوشی گران‌قیمت را چند متر از خودتان دور کنید.

اگر بخواهیم درباره‌ی کیفیت دوربین صحبت کنیم، باید رسالت دستگاه را حتما مدنظر قرار دهیم. زد فلیپ قرار نیست پرچم‌داری با دوربین قدرتمند باشد؛ اما سامسونگ تا حد زیادی تلاش کرده ازنظر سخت‌افزاری و دوربین، زد فلیپ را در کانون توجه قرار دهد. رقیب مستقیم این دستگاه از برند موتورولا دوربین و سخت‌افزار قدرتمندی ندارد؛ درنتیجه، گلکسی زد فلیپ هم مشخصات بسیار مناسبی دارد و هم دوربینی باکیفیت. شاید انتظار داشته باشید با هزینه‌ای که برای گلکسی زد فلیپ پرداخت می‌کنید، دوربینی هم‌رده‌ی پرچم‌داران داشته باشید؛ اما ماهیت دستگاه را فراموش نکنید. شاید استفاده‌نکردن از دوربین قوی‌تر، محدودیت‌هایی است که در گلکسی زد فلیپ برای چیدمان سخت‌افزار وجود دارد.

0.5x

1x

2.0x

4.0x

8.0x

*برای دیدن عکس‌ها در ابعاد بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

0.5x

1x

0.5x

1x

تأثیر استفاده از حالت شب در دوربین

نمونه‌تصاویر دیگر به‌همراه نمونه‌تصاویر دوربین سلفی

قابلیت نرم‌افزاری دیگری که در اپلیکیشن دوربین قرار دارد، امکان می‌دهد هنگام تصویربرداری پیش‌نمایشی از آنچه می‌بینید، در صفحه‌نمایش جلویی دستگاه نمایش داده شود. به این نکته نیز اشاره ‌کنیم که بزرگ‌نمایی دوربین در گلکسی زد فلیپ به‌صورت 1x – 2x – 4x – 8x است.

کارایی و عملکرد

در اولین نگاه به سامسونگ زد فلیپ‌، صفحه‌نمایش و عملکرد خاص دستگاه به‌حدی شما را مجذوب می‌کند که شاید به فکر مشخصات سخت‌افزاری هم نیفتید؛ اما سامسونگ در گلکسی زد فلیپ وعده‌ی عملکردی بی‌نقص را داده است. برای دستیابی به چنین وعده‌ای، اسنپدراگون ۸۵۵ پلاس درکنار ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی قرار گرفته است. گفتنی است حافظه‌ی ذخیره‌سازی این گوشی افزایش‌دادنی نیست.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

همان‌طورکه از نام پردازنده برمی‌آید، این تراشه درحقیقت نسخه‌ای اورکلاک‌شده از اسنپدراگون ۸۵۵ محسوب می‌شود که در آن فرکانس تک‌هسته‌ی قدرتمند Cortex A76 از ۲/۸۴ به ۲/۹۶ گیگاهرتز ارتقا یافته و فرکانس واحد پردازش گرافیکی نیز به ۷۰۰ مگاهرتز رسیده است.

زد فلیپ در مدل‌های دیگری دردسترس قرار ندارد و مشخصات سخت‌افزاری آن کاملا یکسان است. شاید از قوی‌ترین پردازنده‌ی اسنپدراگون استفاده ‌نشده باشد؛ اما به‌اندازه‌ی کافی، نیاز کاربر را برطرف خواهد کرد. حذف جک ۳/۵ میلی‌متری نیز نکته‌ای خاص در میان پرچم‌داران امروزی نیست و به نبود آن باید عادت کرد. در تجربه‌ی زومیت، عملکرد کلی دستگاه در اجرای روان تمامی بازی‌های مطرح تضمین می‌شود و به‌خوبی می‌تواند ازپس آن‌ها بربیاید.

در بحث عملکرد دستگاه، باید به نرم‌افزار کاملا بهینه سامسونگ اشاره کرد. رابط کاربری One UI برای گلکسی زد فلیپ با ارائه‌ی قابلیت‌های مربوط به فلکس مود به‌روز شده است. از تغییرات مهم‌ One UI می‌توان به مواردی همچون ژست‌های حرکتی بهبودیافته‌، تم تیره‌ی فراگیر، صفحه‌ی لاک‌الکل پویا و اصلاحات رابط کاربری برای رفع مزاحمت گوشی و افزایش بهره‌وری کاربر اشاره کرد. استفاده از دو اپلیکیشن در زد فلیپ تجربه‌ی مناسبی به‌ارمغان می‌آورد که آن را مدیون نسبت متفاوت صفحه‌نمایش هستیم.

رابط کاربری گلکسی زد فلیپ

زومیت پیش‌تر در مقاله‌ای جامع، تمام تغییرات ریزودرشت One UI 2.0 را درمقایسه‌با گذشته زیر ذره‌بین قرار داده است؛ بنابراین، در بررسی پیش ‌رو قابلیت‌های رابط کاربری را شرح نمی‌دهیم.

باتری

انرژی موردنیاز گلکسی زد فلیپ از باتری لیتیوم‌پلیمری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌شود. این باتری با‌توجه‌به مشخصات فنی دستگاه معمولی به‌حساب می‌آید و انتظار عملکرد یک روز کامل بی‌راه نیست. در تجربه‌ی کلی نیز، مصرف باتری متعادل بود و می‌توانستید با شارژر سریع ۱۵ واتی آن‌ را شارژ کنید.

سامسونگ تلاش کرده در هر وجه این گوشی را کامل کند. قرارگیری باتری مناسب تا اضافه‌شدن قابلیت شارژ وایرلس و حتی قابلیت شارژ معکوس، ویژگی‌هایی هستند که در انتخاب گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ اهمیت دارد.

جمع‌بندی

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

سامسونگ تمام تلاش خود را کرده‌ است تا دستگاهی وارد بازار کند که بتواند با بهترین پرچم‌داران گران‌قیمت بازار رقابت کند. چه در بحث نرم‌افزار و چه در بحث سخت‌افزار، این گوشی می‌تواند پا به پای رقبا عمل کند؛ اما گلکسی زد فلیپ همانند دیگر گوشی‌های بازار می‌تواند در یک رده قرار گیرد؟ به‌عبارت‌دیگر، با گوشی هوشمند معمول بازار روبه‌رو هستیم؟ مسلما خیر! این دستگاه با ضخامت ۱۷.۳ میلی‌متر (در حالت تاشده) و وزن ۱۸۳ گرمی و قیمت حدودا ۱،۳۸۰ دلاری نمی‌تواند گوشی عادی باشد.

در ابتدا و قبل از بررسی گلکسی زد فلیپ هیجان بسیار زیادی برای تجربه‌ی چنین دستگاهی داشتیم؛ اما پس از بررسی، میزان هیجان به حالت عادی برگشته و اکنون می‌توان گفت این گوشی هوشمند قرار است سبک و سیاق خاصی در دنیای تکنولوژی ایجاد کند. گوشی‌های هوشمند قرار است محتوای بیشتری در صفحه‌نمایش خود جای دهد؛ اما افزایش صفحه‌نمایش محدودیت‌هایی دارد که راهکار اصلی آن در‌حال‌حاضر، ایجاد طراحی‌های خاص برای گوشی‌های تاشو است. بدین‌ترتیب، باید قبول کنیم اگر راهکاری مناسب در گوشی‌های تاشو خلق شود، با آینده‌‌ای تاشو طرف هستیم که می‌توان ایده‌هایی به‌مراتب جذاب را پیاده‌سازی کرد. در‌حال‌حاضر، زد فلیپ یکی از نمونه‌های بسیار موفق در دسته‌ی گوشی‌های تاشو به‌شمار می‌رود که فاصله‌ی زیادی تا همه‌گیری آن در بازار وجود دارد. جدا از بحث سخت‌افزار و مشکلات فنی پیش ‌رو که به‌نظر می‌رسد برطرف خواهد شد، بهینه‌سازی نرم‌افزاری و ایجاد اکوسیستم مناسب با دستگاه‌های تاشو اهمیت زیادی دارد.

 گلکسی زد فلیپ سامسونگ / Galaxy Z flip

در‌حال‌حاضر، گلکسی زد فلیپ کنجکاوی گران‌قیمتی به‌حساب می‌آید؛ چراکه با‌توجه‌به برچسب قیمتی‌اش در بازار خارج و حتی داخل، تنها توجیه برای چنین هزینه‌ای صفحه‌نمایش و طراحی جدید است. در بررسی هم، سعی کردیم به این موضوع اشاره کنیم؛ چراکه اگر هدف از خرید گوشی هوشمند، سخت‌افزار و دوربین یا حتی باتری باشد، حضور زد فلیپ با چنین برچسب قیمتی در فهرست نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد. با گذر زمان و عادی‌شدن گوشی‌های تاشو، رقابت از پیاده‌سازی صفحه‌نمایش و مکانیسم به سخت‌افزار و قابلیت‌هایی نرم‌افزاری می‌رود تا شاید در آن دوران، شاهد فراگیری بیشتر گوشی‌های تاشو باشیم. کنجکاوی گران‌قیمت سامسونگ در‌حال‌حاضر انتخاب کاربران نیست؛ اما مطمئنیم روزی گلکسی زد فلیپ به‌عنوان گوشی عادی شناخته خواهد شد.

برای اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و مقایسه مشخصات و قیمت موبایل در فروشگاه‌های اینترنتی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ آخرین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون در این بخش دردسترس شما است.

نکات مثبت

  • زیبا، زیبا، زیبا
  • رنگ جذاب و کیفیت درخورتوجه ساخت
  • صفحه‌نمایش بهینه با نسبت تصویر مناسب
  • مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند
  • قابلیت Flex Mode

نکات منفی

  • قیمت بسیار زیاد
  • خش‌پذیری زیاد صفحه‌نمایش
  • ضدآب‌نبودن
  • عملکرد دوربین
  • نبود اسپیکر استریو
  • نبود اپلیکیشن‌های سازگار با Flex Mode
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات