دوربین نیکون Z5 با سنسور ۲۴ مگاپیکسلی رونمایی شد

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نیکون Z5 دوربین فول فریم جدیدی است که حسگر ۲۴ مگاپیکسلی CMOS دارد، از سیستم لرزش‌گیر IBIS استفاده می‌کند و قیمت بدنه‌ی آن ۱٬۳۹۹ دلار اعلام شده است.
تبلیغات

نیکون سال گذشته نخستین دوربین‌های بدون آینه‌ی فول فریم خود یعنی Z6 و Z7 را معرفی و روانه‌ی بازار کرد. دو دوربین موردبحث درکنار مشخصات بسیار خوب‌شان، قیمت بالایی هم داشتند و هرکسی به تهیه‌ی آن‌ها تمایل نداشت. نیکون با علم‌به این موضوع به‌تازگی بازه‌ی قیمتی دوربین‌های فول فریم جدید خود را گسترده‌تر کرده است. دوربین جدید این شرکت همچنان برای بازارهایی مثل ایران قیمت بسیار بالایی دارد، اما نسبت‌به دوربین‌های دیگر ارزان‌تر است. محصول موردبحث برخلاف Z6 صفحه‌نمایش نشان‌دهنده‌ی وضعیت ندارد، در بدنه‌ی آن از پلاستیک بیشتری استفاده شده است و حسگرش در دسته‌ی حسگرهای Back Side-Illuminated قرار نمی‌گیرد.

نیکون پس از هفته‌ها انتظار سرانجام دوربین جدید زد ۵ (Nikon Z5) را معرفی کرد تا قوی‌تر از قبل در بازار دوربین‌ها حضور پیدا کند. نیکون Z5 در دسته‌ی دوربین‌های فول فریم میان‌رده جای می‌گیرد و بر پایه‌ی مانت Z ساخته شده است. دوربین Z5 نقاط مشترک بسیار زیادی با نیکون Z6 (که قیمت آن ۶۰۰ دلار گران‌تر است) دارد که از بین آن‌ها می‌توانیم به سیستم لرزش‌گیر در داخل بدنه موسوم‌به IBIS، سیستم فوکوس خودکار توانمند و شباهت‌های ظاهری بسیار زیاد، اشاره کنیم. 

براساس اطلاعات رسمی، نیکون Z5 برخلاف Z50 (که دارای همان همان مانت Z دوربین Z5 است، اما حسگر کوچک‌تر APS-C دارد) برای ثبت تصاویر از حسگر ۲۴ مگاپیکسلی CMOS فرمت FX استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که این حسگر از نوع BSI که در نیکون Z6 به‌کار رفته، نیست و برخی تفاوت‌ها با آن دارد. بااین‌حال دو دوربین موردبحث دارای پردازنده‌ Expeed 6 هستند. نیکون Z5 از سیستم لرزش‌گیر در داخل بدنه پشتیبانی می‌کند که طبق گفته‌های CIPA می‌تواند میزان لرزش را تا حداکثر پنج استاپ کاهش دهد.

قسمت بالای نیکون زد 5 / Nikon Z5

دوربین Z6 بدنه‌ای از جنس آلیاژ منیزیم داشت، بااین‌حال نیکون در پنل پشتی و صفحات پایه‌ی Z5 از پلی‌کربنات استفاده کرده است. این دوربین همچون دوربین‌های رده‌بالا در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار از خود مقاومت نشان می‌دهد که خبری بسیار خوب برای طرفداران نیکون به‌حساب می‌آید. صفحه‌ی بالایی دوربین برخی تغییرات به‌خود دیده و ساده‌تر از قبل شده است. دقیقا در همان‌جایی که دوربین‌های Z6 و Z7 دارای صفحه‌نمایشی کوچک برای اعلام وضعیت بودند، دوربین Z5 دکمه‌ای چرخان برای جابه‌جایی در بین حالت‌های مختلف دارد. ابعاد و وزن Z5 دقیقا مشابه Z6 است. این یعنی نیکون زد ۵، ۶۷۵ گرم (معادل ۱٫۵ پوند) وزن دارد.

نیکون Z5 حسگر ۲۴ مگاپیکسلی،‌ منظره‌یاب OLED و صفحه‌نمایش لمسی چرخان دارد

در نیکون Z5 از منظره‌یاب بزرگ OLED با وضوح ۳٫۶۹ میلیون نقطه استفاده شده است. این دوربین همچنین صفحه‌نمایش لمسی چرخان با ابعاد ۳٫۲ اینچ دارد. نیکون Z5 برخلاف دوربین‌های Z6 و Z7 مجهز به درگاه دوگانه‌ی کارت SD است که از استاندارد UHS-II هم پشتیبانی می‌کنند. این یعنی نیکون Z5 عملا یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های Z6 و Z7 را برطرف می‌کند. دوربین‌های موردبحث نه‌تنها صرفا یک درگاه کارت حافظه داشتند بلکه از فرمت غیرمعمول XQD استفاده می‌کردند. کارت‌های XQD عموما بسیار گران‌قیمت هستند. 

در نیکون Z5 از باتری جدید EN-EL15C استفاده شده است که طبق ادعای این شرکت می‌تواند به‌هنگام استفاده از صفحه‌نمایش LCD، با یک‌ بار شارژ ۴۷۰ شات ارائه دهد. این عدد به‌هنگام استفاده از منظره‌یاب به ۳۹۰ شات کاهش پیدا می‌کند. طبق گفته‌ی نیکون، دوربین Z5 با باتری‌های پیشین EN-EL15 هم سازگار است. بااین‌حال درصورت استفاده از این باتری‌ها، تعداد شات ارائه‌شده توسط دوربین به ازای هر بار شارژ کاهش پیدا می‌کند. نیکون Z5 از همان گریپ باتری MB-N10 استفاده می‌کند که Z6 و Z7 با آن سازگار بودند. دوربین جدید نیکون برای شارژ به USB Power Delivery متکی است و می‌توان دوربین را به‌‌هنگام تصویربرداری هم شارژ‌ کرد. 

پنل پشتی نیکون زد 5 / Nikon Z5 شامل منظره یاب و دکمه و نمایشگر

نیکون در دوربین Z5 روی قابلیت‌های فیلم‌برداری تمرکز چندانی نکرده است. این دوربین می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند، بااین‌حال هنگام فیلم‌برداری 4K باید انتظار کراپ ۱٫۷ برابری را داشته باشید. ویدئوهایی که دارای وضوح 1080p هستند از تمام سطح حسگر استفاده می‌کنند و خبری از کراپ برای آن‌ها نیست. نیکون هیچ‌گونه حالت فیلم‌برداری با سرعت بالا را در دوربین Z5 جای نداده است. Z5 از سوکت میکروفون و هدفون پشتیبانی می‌کند.

نیکون Z5 در سه کیت روانه‌ی بازار می‌شود. قیمت دوربین نیکون Z5 صرفا برای بدنه، ۱٬۳۹۹ دلار اعلام شده است. کیت دوم دستگاه شامل بدنه و لنز جدید ۵۰-۲۴ میلی‌متری F4-6.3 است که ۱٬۶۹۹ دلار قیمت دارد. درنهایت به گران‌‌ترین کیت می‌رسیم که بدنه‌ی دوربین و لنز همه‌کاره‌ی ۲۰۰-۲۴ میلی‌متری F4-6.3 VR را شامل می‌شود و برچسب قیمت ۲٬۱۹۹ دلار را یدک می‌کشد. تاریخ عرضه‌ی نیکون Z5، ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) اعلام شده است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد دوربین نیکون Z5 دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات