KFC ناگت مرغ را با فناوری چاپ سه بعدی تولید می‌کند

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
KFC در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است با همکاری یک آزمایشگاه تحقیقاتی روسی قصد دارد ناگت‌ مرغ را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی با مزه و ظاهر مشابه ناگت عادی تولید کند.
تبلیغات

کی‌اف‌سی (KFC)، رستوران زنجیره‌ای بزرگ آمریکایی که امروزه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شعبه دارد، به‌تازگی در اطلاعیه‌ای رسمی از همکاری تجاری با آزمایشگاهی تحقیقاتی در روسیه با نام 3D Printing Solutions خبر داده است. ظاهرا KFC در همکاری با این آزمایشگاه به‌دنبال توسعه‌ی فناوری ویژه‌ای است که طبق گفته‌ی این شرکت، «خوراکِ آینده» را خلق می‌کند.

KFC از همکاری با 3D Printing Solutions هدفی بزرگ در سر می‌پروراند: ناگت مرغ تولیدشده در آزمایشگاه. KFC ناآشنا با حوزه‌ی فناوری نیست و پیش‌تر با شرکت‌های مختلفی در این زمینه همکاری کرده است. با این‌حال هرگاه نام KFC را در اخبار فناوری می‌شنویم، این شرکت در پی مطرح‌کردن ادعاهای تبلیغاتی است. 

این نخستین بار در تاریخ است که شرکتی برای تولید ناگت مرغ آزمایشگاهی اقدام می‌کند. آن‌طور که اعلام شده است، ناگت‌های موردبحث قرار است ازلحاظ مزه و ظاهر، تا حد بسیار زیادی شبیه‌به ناگت‌هایی باشند که KFC در حالت عادی می‌پزد و می‌فروشد. تولید مرغ با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی نسبت‌به گوشت عادی،‌ تأثیر منفی کمتری روی محیط زیست می‌گذارد.

بر اساس اطلاعیه‌ی رسمی منتشرشده ازسوی KFC، شرکت 3D Bioprinting Solutions روی «نوعی فناوری زیست‌چاپ (Bioprinting) افزودنی کار می‌کند که از سلول‌های مرغ و مواد گیاهی بهره می‌گیرد. فناوری موردبحث با استفاده از سلول مرغ و مواد گیاهی می‌تواند مزه و بافت گوشت مرغ را فرآوری کند». 

فناوری به‌کاررفته در این روش، با استفاده از سلول‌های مرغ و مواد گیاهی مزه و بافت گوشت مرغ را فرآوری می‌کند

با استفاده از روش زیست‌چاپ یا چاپ زیستی همچنان می‌توانید تمامی مواد مغذی که از خوردن گوشت عادی مرغ به بدن‌تان می‌رسد را کسب کنید؛ با این‌حال فناوری موردبحث مزیت مهمی دارد. مرغ‌های عادی در مرغ‌داری‌ها انواع مواد می‌خورند تا به‌خوبی رشد کنند، این مواد به‌طور معمول برای بدن ضرر دارند. در روش زیست‌چاپ خبری از این مواد مضر نیست. بنابراین گوشتی که به‌روش چاپ سه‌بعدی KFC تولید می‌شود، بسیار سالم‌تر است.

بیانیه‌ی مطبوعاتی KFC همچنین به مطالعه‌ی جدیدی اشاره می‌کند که مدتی پیش توسط مجله‌ی علم و فناوری محیط زیست ایالات متحده انجام شده است. این مقاله‌ی علمی اعلام می‌کند: «فناوری به‌کارگرفته‌شده برای تولید گوشت از سلول دارای کمترین تأثیر منفی روی محیط زیست است. این رویکرد باعث می‌شود مصرف انرژی به‌میزان بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. همچنین با استفاده از این روش، گازهای گلخانه‌ای به‌میزان ۲۵ برابر کمتر تولید می‌شوند و میزان زمین‌های کشاورزی که در روند کلی تولید گوشت فعالیت می‌کنند به‌میزان ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد». 

تلاش KFC برای تولید گوشت به‌روش چاپ سه‌بعدی حاصل حواشی چند وقت اخیر در زمینه‌ی پیدا کردن جایگزینی مناسب برای گوشت است. جنبشی که اخیرا راه افتاده و با نام Impossible Foods and Beyond Meat از آن یاد می‌شود، مدتی پیش وارد رستوران‌های زنجیره‌ای نیز شده است. تاکنون هیچ رستورانی نتوانسته است به‌صورت اختصاصی محصولی جدید برای جایگزینی با گوشت تولید کند و این یعنی KFC قرار است پیش‌روی بازار باشد.

باید باری دیگر تأکید کنیم که طبق گفته‌ی KFC، گوشتی که این شرکت می‌سازد افزون‌بر مواد گیاهی حاوی سلول‌های مرغ است. با این‌حال طبق اطلاعات رسمی، محصولات Impossible Foods and Beyond Meat به‌طور کامل بر مبنای مواد گیاهی ساخته می‌شوند. بنابراین اگر گیاه‌خوار هستید، بهتر است پیش از سفارش ناگت‌های تولیدشده با فناوری چاپ‌ سه‌بعدی حتما کمی تحقیق انجام دهید؛ چون بعضی از آن‌ها همچنان حاوی گوشت هستند.

همانطور که اشاره کردیم در تولید محصولات جدید KFC آزمایشگاهی روسی وظیفه‌ی انجام کارهای علمی را برعهده دارد. ظاهرا خود KFC در پی تهیه‌ی مواد لازم است. این شرکت تمامی مواد اولیه‌ی موردنیاز نظیر ادویه‌جات و موارد مشابه را ارائه می‌دهد تا ناگت‌های تولیدشده با چاپ سه‌بعدی مورداستقبال زیادی قرار بگیرند. KFC از این طریق همچنین می‌خواهد کاری کند شما فراموش کنید چیزی که درحال خوردنش هستید، مرغ محسوب نمی‌شود. بدیهی است که برای نظر نهایی درمورد ناگت‌های جدیدی که KFC تولید می‌کند باید خودتان آن‌ها را امتحان کنید. تا تولید ناگت‌های جدید KFC در مقیاس بزرگ، احتمالا باید مدتی صبر کنیم. KFC می‌گوید محصول نهایی قرار است پاییز ۲۰۲۰ در مسکو قابل‌تهیه باشد. بنابراین فعلا مشخص نیست ناگت‌های جدید در چه تاریخی به منوهای آمریکا راه پیدا می‌کنند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات