انسان به‌طور غیرمنطقی به ترجیح اعداد گرد تمایل دارد

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
ذهن افراد همیشه به‌دنبال اعداد رند است و به گردکردن اعداد غیررند تمایل دارد؛ حتی اگر نتیجه‌ی اعمال گردکردن به‌مراتب بدتر باشد.
تبلیغات

در ابتدا این سؤال مطرح می‌شود که آیا ترجیح می‌دهید با تخفیف ۹۰ درصدی محصول، در خرید خود صرفه‌جویی کنید یا ۹۱/۲۷ درصد؟ تحقیقات نشان داده است که ذهن انسان به‌دنبال داشتن شماره‌های گردشده است و از اعداد نامنظم دوری می‌کند؛ حتی اگر گزینه‌ی نامنظم به‌معنای معامله‌ی بهتر باشد.

در مطالعه‌ای، ۱،۵۵۲ شرکت‌کننده در شش آزمایش مختلف بررسی شدند و پاسخ‌های آن‌ها درباره‌ی تمایل به انتخاب شماره‌های گرد و غیرگرد ارزیابی شد. چه در بازاریابی بیلبوردهای شهر و اطلاعات مربوط به محصولات در بسته‌بندی آن‌ها و چه کارزارهای بهداشت عمومی دولتی، یافته‌های تازه را می‌توان در انواع روش‌ها برای دوری از سردرگمی و کشاندن افراد به مسیر درست به‌کار گرفت.

گوراو جین، اقتصاددان رفتاری از مؤسسه‌ی پلی‌تکنیک رنسلیر در نیویورک، می‌گوید: «اعداد یک زبان دارند و درک غیرعددی می‌دهند. وقتی از اعداد خاص استفاده می‌کنیم، ارزیابی‌ها کاهش می‌یابد. دلیل واضحی برای این نوع رفتار وجود نداشت و این بسیار شگفت‌آور بود.» پژوهشگران معتقدند دیدن اعداد غیرمعمول برایمان مشکل است؛ زیرا به پردازش بیشتر قدرت مغز نیاز دارد. علاوه‌بر‌این، اعداد غیرگرد به‌منظور درک بهتر با رقم‌های ایدئالی همانند ۱۰۰ درصد مقایسه می‌شوند.

طبق این تحقیق، برای درک اعداد نامنظم که به صفر ختم نمی‌شوند، بار معنایی منفی به آن‌ها می‌دهیم. به‌نقل از مطالعه، این اعداد قادر به مطابقت با ارقام گرد ایدئالی نیستند که به‌طور غریزی به‌عنوان معیار مقایسه استفاده می‌کنیم. به‌گفته‌ی تیم پژوهش، هنگام به‌کارگیری و قالب‌بندی اعداد باید تمام این نکات را در نظر گرفت؛ به‌خصوص اگر متعاقب آن، افراد به انجام اقداماتی نیاز داشته باشند. برای مثال، وقتی از ارائه‌ی توصیه‌های بهداشتی در همه‌گیری جهانی ویروس کرونا صحبت به‌میان می‌آید.

گوراو جین بیان می‌کند:

استفاده‌ی گسترده از قالب‌بندی خصوصیتی در بازاریابی (به‌معنای برجسته‌سازی ویژگی محصول)، رفتار سازمانی و ابلاغ سیاست‌های عمومی و قدرت اثرها در محیط‌های آزمایشی، آن را به یکی از پدیده‌ها‌ی مهم و پرتکرار مطالعه‌شده در این رشته تبدیل می‌کند. مدیران و مقام‌های بهداشت عمومی باید هنگام استفاده از اعداد غیرگرد مراقب باشند؛ زیرا به‌کارگیری این رویکرد در ارسال پیام ممکن است ارزیابی‌های ذهنی هدف را در ویژگی‌های مرتبط کاهش دهد.

گرایش به اعداد گرد یا غیرگرد مبحث جالبی است و بیش‌ازحد تصور ما جزئیات دارد. به‌عنوان مثال، دیگر مطالعه‌ها نشان داده‌اند که چگونه اعداد غیرگرد می‌توانند آن ارقام را مطمئن‌تر به‌نظر آورند و تمایل به مذاکره را کاهش دهند. هرچند شماری از پژوهش‌های پیشین روش‌های توصیف اعداد و واژگان به‌کاررفته به‌همراه آن‌ها را بررسی کرده‌اند، مطالعه‌ی تازه به‌سراغ خود اعداد رفته است؛ زمینه‌ای که پیش‌تر کامل بررسی نشده بود.

مطالعه‌ی تازه بدان‌معنا است که پژوهش‌های بسیار بیشتری در این رشته در راه هستند. در این مطالعه، شرکت‌کنندگان آزمایش به‌جای سناریوهای مشخص که گزینه‌ای برای پیش‌بینی آینده محسوب می‌شود، تنها با استفاده از پرسش‌های پژوهشی و اقتصادی استاندارد ارزیابی شدند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات