مایکروسافت به‌روزرسانی‌هایی برای پروژه پلتفرم ویندوز یکپارچه منتشر کرد

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پروژه‌ی Project Reunion مایکروسافت با هدف توسعه‌ی پلتفرم ویندوزی یکپارچه به‌روزرسانی جدید دریافت کرد و پیش‌نمایش‌هایی هم از WinUI 3 منتشر شد.
تبلیغات

مایکروسافت تصمیم دارد تا هرچه بیشتر تمرکز خود را روی یکپارچه کردن فضای توسعه‌ی اپلیکیشن ویندوزی معطوف کند و در این مسیر پروژه‌ی Project Reunion را با جدیت پیگیری می‌کند. در هفته‌ی جاری قدم دیگری در مسیر پروژه برداشته شد و پیش‌نمایش دوم WinUI 3 به نمایش در آمد. ردموندی‌ها همچنین تاریخ‌های جدیدی را مرتبط با برنامه‌های پیش‌رو در نقشه‌ی راه پروژه منتشر کردند.

برنامه‌های مایکروسافت برای یکپارچه کردن پلتفرم، روی مفهوم WinUI استوار است. ردموندی‌ها، WinUI را به تعریف ساده پلتفرم رابط کاربری بومی برای ویندوز ۱۰ می‌دانند که برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های NET. و ++C برای اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ استفاده می‌شود. WinUI بخشی از لایه‌های اصلی سیستم‌های عامل ویندوز و Xbox OS به شمار می‌آید. همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌هایی همچون Xamarin, Forms و React Native برای ویندوز، از آن بهره می‌برند.

هدف نهایی، توسعه‌ی پلتفرم یکپارچه‌ی ساخت اپلیکیشن است

توسعه‌ی WinUI فرایندی پویا و ادامه‌دار محسوب می‌شود که یکی از بخش‌های کلیدی Project Reunion است. مایکروسافت چند روز پیش، نسخه‌ی Preview 2 را برای این بخش منتشر کرد. پیش‌نمایش جدید، شامل برطرف کردن تعدادی از باگ‌ها و به‌روزرسانی مستندات می‌شود و همچنین مراحل پیاده‌سازی نیز به‌روز رشدند.

مایکروسافت از زمان رونمایی Universal Windows Platform با چالش بزرگی در سمت توسعه‌دهنده‌ها روبه‌رو بوده است. ردموندی‌ها نتوانستند اکثر توسعه‌دهنده‌ها را به ساختن اپلیکیشن‌های UWP جدید یا به‌روزرسانی اپلیکیشن‌های موجود Win32 با المان‌های UWP راضی کنند. درنهایت آن‌ها با دو پلتفرم اپلیکیشن بومی روبه‌رو شدند که هرکدام، جدا از دیگری به حیات ادامه می‌داد. ازطرفی پشتیبانی بین آن‌ها نیز با هم برابر نبود. تیم توسعه‌ی ویندوز برای رفع چالش همیشه تلاش می‌کند و راهی را در نظر دارد تا همه‌ی توسعه‌دهنده‌ها بتوانند به‌راحتی «اپلیکیشن‌های ویندوز» بسازند که روی بیش از یک میلیارد دستگاه مجهز به ویندوز ۱۰ با کمترین مشکلی کار کند.

نقشه راه WinUI 3

مایکروسافت چند روز پیش اعلام کرد که برنامه‌ی توسعه‌ی WinUI 3 Preview 3 را در دستور کار دارد که قابلیت‌ها و توانایی‌های جدید را در کنار رفع باگ‌های قدیمی، ارائه خواهد کرد. نسخه‌ی جدید، در ماه سپتامبر آماده می‌شود و همزمان با Ignite در دسترس خواهد بود. نسخه‌ی دیگر که در ماه نوامبر عرضه می‌شود (و هنوز نام آن مشخص نیست)، اولین پیش‌نمایش go-live از WinUI 3 خواهد بود. به بیان دیگر، می‌توان از آن نسخه در ساخت اپلیکیشن‌های نهایی استفاده کرد. ردموندی‌ها همچنین تاریخ برنامه‌ی متن‌باز کردن WinUI را هم به ماه نوامبر تغییر دادند. نکته‌ی جالب‌توجه این‌که قرار بود WinUI 3 پیش از پایان ۲۰۲۰ برای عرضه‌ی عمومی آماده شود، اما نقشه‌ی راه جدید، تاریخ عرضه را سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.

مدیران مایکروسافت پس از رونمایی به‌روزرسانی جدید از برنامه‌ی پلتفرم یکپارچه، در جلسه‌ی پرسش و پاسخی شرکت کردند که جزئیات بیشتری از برنامه‌های پیش‌رو در آن مشخص شد. ردموندی‌‌‌ها تأیید کردند که اکنون تیم‌‌های Windows Presentation Foundation و WinUI در یک گروه با هم همکاری می‌کنند. نکته‌ی مهم‌تر این‌که پشتیبانی ARM64 برای WPF در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ عرضه می‌شود. مدیران مایکروسافت می‌گویند که برنامه‌هایی برای بهبود موتور XAML برای پلتفرم توسعه‌ای یکپارچه‌ی جدید هم در دستور کار قرار دارد. آن‌ها همین برنامه را یکی از دلایل اصلی برای جدا کردن WinUI از هسته‌ی سیستم‌عامل بیان کردند.

برنامه‌ی بلندمدت مایکروسافت برای Project Reunion روی تولید پلتفرم توسعه‌ی اپلیکیشن یکپارچه تمرکز می‌کند که برای هر دو نوع اپلیکیشن Win32 و UWP اجرا می شود. تیم ردموند تصمیم دارد پلتفرمی به توسعه‌دهنده‌ها ارائه کند که آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌های مدرن مبتنی بر خدمات ابری و مستقل را با امکان اجرا روی تمامی کامپیوترهای ویندوزی موجود، توسعه دهند.

اولین بخش‌های مهم از پروژه‌ی Reunion مایکروسافت شامل WinUI 3 و WebView 2 تحت اج/کرومیوم می‌شود. همچنین React Native for Windows، لایه‌های ترکیب و ورودی اپلیکیشن، کتابخانه‌های C++/WinRT و Rust/WinRT و C#/WinRT و MSIX-Core برای توزیع اپلیکیشن هم در نسخه‌های کنونی عرضه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات